Sv: Siare?
Vi tog en chansning förra vintern när våra hundar sprang till skogs, så vi ringde en "siare" nånstans i Norrland, Umeå lr Luleå tror jag.
Denne berättade att hundarna på Fredag kväll eller lördagmorgen (då skulle som varit borta i drygt en vecka), skulle springa fram till en man ute i skogen och "be denne om mat och vatten". Mannen skulle ha sett vår annons i tidingen och ringa oss, och vi skulle hämta hundarna i skogen ungefär en mil ifrån stället de försvann - stället dom skulle finnas på skulle det finnas hästar. Hundarna skulle må bra men vara uttorkade och svultna.
På fredag em ringer en man till pappa och säger att när han var ute och satte upp hagar till hästarna i skogshagen hade två utsvultna hundar kommit fram till honom. Han hade kännt igen hundarna från våran annons och ringt. Hundarna hade fått vatten och köttbullar av mannen. Vi hämtade dom i en by ungefär en mil ifrån stället de försvann.
Jag skulle säga att Give it a shot, PMa så kan jag ta reda på telefonnummret till denna siare.
Måste oxå berätta att pappas jobbarkompis tax försvann för ett par vintrar sen. Det var denne som tipsade om siaren, han hade ringt till siaren och frågat om hunden. Siaren hade berättat att hunden låg under en gran i snön, precis bredvid en skoterled ungefär tre mil från familjens gård.
Familjen åkte ut i skoterleden och hittade hunden under en gran, ungefär tre mil från gården.
Lycka till, hoppas du hittar din katt.