Showmanship, Halter, Trail in hand 2013!

cahs

Trådstartare
Nu startar jag en tråd för alla avsuttna tävlingar. En tråd för allas dumma frågor och för alla era smarta svar! :D

Här vill jag även se olika mönster och tankar kring mönstret, kläder, grooming och mer av sådant jag inte vet, haha.

Jag börjar med det som jag allra helst undviker,

- för vad och varför kan man bli diskad i en showmanship?
- vad ska man låta bli, även om man inte blir diskad av det, i en showmanship?

/Kajsa, som planerar att starta sin SPB i April samt Juni.

Sv: Showmanship, Halter, Trail in hand 2013!

Kan man ställa en SPB, 5 år och valack i Halter? I så fall, vilken "klass" ska jag leta efter?

Jag ska "gå" med min 4-åriga Sune på träningstävling på lördag - har inte tränat nånting, men inbillar mig lite att det är "vardagligt hyfs"... :angel:
Det är mest för att han ska komma ut och jag tänker inte göra någon större grej av det. Hade tänkt tävla honom helgen efter på barrel race, men när han sträckt bogen och blev halt så fick vi stryka oss. Han har inte sett bommar på säkert ett år, så trail at hand kommer kanske bli intressant.. :P

Men jag har en stor fråga, som jag tror Wranglan har svar på - VAD ska jag göra med hans tjocka "lagom långa" (täcker hela halsen men inte längre) man?!

Läs regelboken. :laugh: Där står vad du blir diskad av. Bl.a. att tappa hästen, välta en kon osv. Sånt är ju lätt att läsa sig till. Sen finns ju alla oskrivna regler. :crazy: Och bland dem skulle jag nog säga
* Le, allt ser bättre ut om du ler.
* hur illa det än går, så fortsätt mönstret ut. Ge inte upp för det. Och visa ditt självförtroende. Detta är en bedömningsgren för domaren. Och de väljer mycket hellre en med ett leende och ett stort självförtroende.
*Den är lite som pleasure, lättast å va med i men svårast att vinna. Så även om det ser simpelt ut (vem kan inte leda en häst!?) så träna. Denna träning har du ju endå nytta av sen, att ha en lätthanterad häst.
*träna på att stå stilla, fast du rör dej runt hästen.
*vid lineup, både innan och efter, se till att ha plats runt din häst, vissa ställer upp väldigt nära. Säg till dem som ställer upp nära att du behöver plats, så det inte blir nån olycka.

Oppss.. Rasten på jobbet är slut.. :mad:

Jag är lite inne på att banda (dvs, börja träna på det redan nu). Då ser ju domaren att jag åtminstone gjort något med manen (som jag vägrar klippa) och det ser verkligen snyggare ut att ha håren liggande korrekt vid mankammen.

Kickis Regelboken? Är alla regler likadana i alla regelböcker? WRAS är inte aktuellt för min del, finns inga sådana klasser i området. Jag har siktet inställt på Spring Break i April samt NSBA Celebration i Juni. NSBA regelbok har jag på datorn men det är på engelska och missförstånd kan ske i min översättning.

Fortsätt mönstret ut, även om hästen uppvisar tydliga signaler på stress och kan bralla ur fullständigt om jag fortsätter? - Nej, då skulle jag vilja bryta! Och hur gör man då?
För mig är inte ~18mil enkel resa för långt för att upptäcka att stressen är för hög redan innan klassen börjar och då stryka oss och åka hem igen. Någonstans måste man börja och showmanship låter smidigare att börja med än en ridgren där eventuell stress är ännu svårare att minska. haha, nu fick ni anledning till mitt nyfunna intresse för showmanship osv :rofl: Givetvis kommer jag ju göra allt jag kan för att ha honom väl förberedd men jag kan inte träna på att tävla utan att befinna mig på en tävlingsplats.

Vilken regelbok beror ju på vilken föreningsklasser du ska va med i. Men det är ungefär samma i alla.
Känner du att du tappar kontrollen så gå ut. Det bästa är att vara på framridningsbanan tidigt och bara gå å gå å gå. Tills hästen är trött. Alternativt longera lite.

*prestationsångest* haha

Appråpå detta med en ren och prydlig häst. Vad ska klippas och vad ska absolut inte klippas?

Jag klippte ju bort de sista 5 cm av manen pga att det var så svårt att få undan under sadeln. Nu har jag låtit det växa (cirka 5-10 cm). Ska jag fortsätta låta det växa eller kan jag klippa ner det igen?
Bridlepath (?) ska vara lika lång som öronen eller finns det andra mått att gå efter? Börjar den mitt mellan öronen eller bakom?

Vilken regelbok beror ju på vilken föreningsklasser du ska va med i. Men det är ungefär samma i alla.
Känner du att du tappar kontrollen så gå ut. Det bästa är att vara på framridningsbanan tidigt och bara gå å gå å gå. Tills hästen är trött. Alternativt longera lite.

Kolla på domaren, skaka på huvudet eller nicka? och sen lämna mönstret helt enkelt?

Med min häst fungerar det inte att longera och busa av sig för då blir hon bara piggare. Bättre att leda runt och vara långsam, titta på saker osv så hon varvar ned och tycker att det är ett ställe att ta det lungt på än att varva upp...

Hel och ren är det viktigaste i nybörjarklasser. Att lägga pengarna på utrustning som bara är för att vara fin istället för att betala träning är för mig bakvänt.
Jag har använt mig av lite billigare neutrala kläder på D/C nivå och ändå vunnit över de som har lössvansar, flera 1000krs kläder osv.

Samma här.

Vad för kläder har du använt?

Kolla på domaren, skaka på huvudet eller nicka? och sen lämna mönstret helt enkelt?

Om det känns rätt för dig så när du gjort klart ditt mönster tittar du på domaren och ger en lite nick, precis som efter horsemanship eller trail. Men det är inte nått måste.

Ögonkontakt med dommaren och nickar vid början/slut gör jag iaf...

Såhär har jag oftast sett ut.
Glittrig slinky under min mors gamla hoppkavaj.
Svarta jeans från hööks och boots från hööks. Grimman från hööks den med.

luxvitavattlong2.jpg

Delvis knapp.

Blanda inte ihop allting nu. Jag efterfrågar signal för att avbryta.

Ja men få är det ju bara att vända sig till dommaren å nicka sen gå :)

Va inte snabb nog att infoga en till bild.
IMG_20130319_135600_zps33c2bf8f.jpg

Snabbt och simpelt svar! Tack.

Är boots av westernmodell ett måste?
Jeans känns givet, spelar färg någon roll?
Kavaj, ett måste eller kan man använda sig av skjorta och väst? Antal knappar på kavaj?
Hatten är likaså den ett måste, färg, stuk?

Senast ändrad:

Jag skulle inte välja jeans alls. Hellre ett par snygga byxor i lite blankt tyg.

Snabbt och simpelt svar! Tack.

Är boots av westernmodell ett måste?
Jeans känns givet, spelar färg någon roll?
Kavaj, ett måste eller kan man använda sig av skjorta och väst?
Hatten är likaså den ett måste, färg, stuk?

När det gäller hatt är modet nu att hatten ska vara stukad i "taco form" om du förstår vad jag menar? Dvs rätt fyrkantigt och brant formad.

Om du bild googlar på showmanship så får du upp lite olika stilar på hur det kan se ut. Jag skulle försöka hitta bilder från tidigare år från aktuell show och se lite vilken nivå folk har på sina kläder.

Ja jag är ju lite omordern men men.. Sista bilden va på painttävlingen i jälla för nått år sedan.
Visst är finare att föredra, men det spelar ju typ ingen roll i showmanship om hästen är busig..

Liknande trådar

N
Western Hallå alla visa bukefalister! Jag har några funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut. Jag har tävlat showmanship at...
Svar
3
· Visningar
1 234
Senast: Kickis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama