Shettisutställning/Hanna, hjälp!

kullerbytta

Trådstartare
Har sökt i gamla trådar ang tex klädsel vid visning av shettis, men den tråden urartade i gräl mellan halvblods och ponnymänniskor.
Ska visa min shettis för första gången i augusti och har några frågor.
Vad ska visaren ha på sig?
Hur ska hästen vara klädd? (träns med eller utan nosgrimma, vanliga tyglar eller en ledtygel fäst i bägge bettringarna?)
Hur fort ska man springa?
Hur högt ska ponnyns huvud vara när den är uppställd med öppen sida mot domaren?
Ska man kamma mittbena av manen?
Snälla Hanna var är du, hjälp!
Mvh Eva

Sv: Shettisutställning/Hanna, hjälp!

HÄR finns svaret på en del av dina frågor, sen kan du kolla på www.shetlandsponny.se så har dom ett forum där bla. klädsel diskuterats nydligen!

Lycka till! :bump: :banana:

Tack för ditt svar. Tror du det är illa om ponnyn är
"ngt korpulent" ? :angel:
Eva

Rebecka:
Man ska svara HÄR, åtminstone kortfattat. INTE genom enbart länkar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
(se forumreglerna!)

kullerbytta:
NEJ, det gör inget om ponnyn är i gott, hull, snarare tvärt om! EN shetlandsponny i utställningsskick ÄR ganska tjock, men inte så fet att den har valkar förstås.. :p

Utrustning på shetlandsponnyn kan vara valfritt grimma eller träns (såvida det inte är en hingst, då MÅSTE det vara träns. Med eller utan nosgrimma, med ledtygel eller de vanliga tyglarna.
Klädsel på visaren ska vara prydlig och funktionell. Innebär t.ex bra skor att springa i (gympadojor rekommenderas!), tröja/skjorta och byxor som är behagliga att röra sig i men ändå gör att du ser prydlig ut. Ridbyxor är helt okej, jeans likaså. Och ingen reklam på kläderna...

:bow: Tack Ameo!
Valkar och valkar... Han har inte så mycke till ljumskar tycker jag :o , men är inte bukig och omusklad. Han tömkörs, löshoppas och rids ett par gånger i veckan så konditionen är ok.
Nu känner jag mig något lugnare. Det är svårt att riktigt hårdbanta honom då hans bästa kompis är en halvblodsåring som är 159 i mankhöjd och måste äta oavbrutet för att orka med att växa. Du skulle se så deppiga de ser ut när shettisen sen en månad tillbaks tillbringar det mesta av sin tid i "fett-asylen", en hage befriad från allt ätbart.
Han betar ca en-två tim per dag, men då blänger han väll i sig desto mer... Kan ju även vara att han är mitt enda kallblod och därför förefaller tjockare än vad han är... Håll tummarna för oss i Bjärsjölagård.
Mvh Eva

Hmm, jag tänkte ställa ut min lille..men ballade ur sista dagen...han tappar ju inte PÄLSEN :eek: sen är han lite uttåad på ena fram...
..skrattar man ihjäl sig på en utställning om det kommer en sån :angel:

tss .. snicksnack .. nu var du lite feg martha :)

att han har kvar lite päls är inte så mkt att göra åt -ok om han har långa tussar överallt o så .. men de flesta shettisar tappar päls sent, så du hade nog inte vart ensammen om det. har du gett honom b-vitamin för att hjälpa honom lite?

o ang. uttåad. då blir det ju ingen nyhet när även domaren berättar det! men det kanske blir bättre om hovslagaren försöker räta till det!?

så anmäl nu till nästa utställning vi vill ju veta vad han får för poäng!!

:D sista anm var ju igår :angel:
..så jag missar nog den ändå...hade faktiskt tänkt att anmäla men det är ju ingen ide om man själv ser det som är negativt...annars tycker jag att han är fin själv...men pälsen retar jag mig på att den inte släpper...
här ser du pälsen...något mindre har han fläckvis nu, du ser även framstället ganska bra på bilden trots att den är tagen bakifrån...
..sen är han ite vaccinerad heller kom jag på, måste dom vara det?

BILD

Han är ju jättesnygg!
Jag har väntat två år för min kliade av sig manen, nu är den utvuxen tillräckligt. En liten vacination och en lite dyrare efteranmälan så är du på banan! :bump:
Vem vet, man kanske får blodad tand på det här sen...
Eva

:D Jo, jag tycker han är snygg jag med , han har jättefin man och ändå har treårshingsten tagit några tuggor på den :angel:

hmm, kansk ska prova efteranmäla ändå då...grejen är den att utställningen är i björneborg och där bor en kompis till mig, så jag tänkte först slå två flugor på smällen :D

här är en finare bild på honom...BILD

..haha, tänk om dom gapflabbar åt honom :rofl: :rofl: då blir jag OND :devil:

PÄLSGLANS ! Gno honom med grönsåpa octa ryktsten och piggborste först så ska du se... :banana:
Ingen kommer att skratta. Jag har fått höra att shettismänniskor är bland de trevligare hästmänniskorna.
Tyvär är jag på jobbet och har ingen bra bild på min lilla "fettlandsponny".
pezinasp.jpg

Bara den här från i vintras...
Eva

Tävlande ponnyer får man klippa, står det på shettisföreningens hemsida...

Finns inga krav på vaccinering. Du ska bara skriva under en hästägarförsäkran innan du lastar ur (att han inte visat symptom på sjukdom eller visats i stall med smittsam sjukdom de senaste tre veckorna).

Du har redan fått många bra svar. Så här brukar jag göra...

Jag har alltid vita kläder, både byxor och tröja, det tycker jag är snyggast. Gympaskor så man kan springa ordentligt.

På hingstar måste man ha träns, då har jag oftast en tunn kedja som går genom vänster bettring och fästs i den högra. På ston har jag oftast ett grimträns, t ex:
050730_fixy_huvud1.JPG

Har man träns tycker jag att det är snyggare om man har nosgrimma men det är min högst personliga åsikt :p

Man ska gå/springa i hästens takt, framåt men inte överilat. I traven kan man gärna satsa lite extra om man vet att hästen inte rullar över i galopp.
Huvudet ska också vara naturligt, dvs man ska inte dra upp huvudet så de står som en arab men inte heller stå och småsova. De ska se lite alerta och vakna ut.

Vi brukar alltid dela manarna, det ger en snyggare överlinje/hals. Har man en ponny med fin hals kan man ha manen på en sida.

Ett annat tips är att klippa käklinjen, dvs alla långa hår. Det ger ett mycket finare huvud. Lycka till!

kullerbytta skrev:
Tävlande ponnyer får man klippa, står det på shettisföreningens hemsida...
Fast det är inget man önskar göra på sin utställningsponny, faktiskt! En shetlandsponny är en kallblodig ponny som SKA ha riklig hårväxt. Det är BÄTTRE att det sitter lite gammal vinterpäls kvar än att man rakar hästen, för det tar bort en del av rastyp-intrycket.
Ibland kommer klippta hingstar på föruttagningarna på våren och de ser ut som biafraponnyer jämfört med de välpälsade! De vinner INGET på det, tappar rastyp just för att de ser för tunna ut. Shetland SKA ju ge ett kraftfullt intryck, typ ardenner i miniatyr helst.

*lånar knapp*

Är det nån som vet om man kan ställa ut en shettis utan stamtavla nånstans, eller är det kört utan stam? Vore så skoj att höra poängen! Nästa shettis jag köper blir def en med stam, men det dröjer nog ett tag till det.

/ Maris

Shetlandssällskapets utställningar är HELT stängda för ostammade ponnyer.
Din ponny antar jag är reggad i korsningsregistret hos ASRP och möjligen kan DET ge den en plats att ställas ut? Kolla med de föreningar som anordnar utställning för alla ponnyraser, det brukar vara bästa stället för såna som din.

Sen är jag kanske lite rabiat :p, för jag tycker inte du ska kalla din ponny shettis om den int ehar känd shetlandshärstamning, för den kan ju faktiskt vara en korsningsponny även om den är liten... ;)

Hehe ja det har du ju egentligen rätt i! Men det är så enkelt att kalla henne shettis bara, även om det ju är möjligt att hon har andra raser i sig. När jag hade id-kontrollant ute för pass skrev han "troligen shetlandsponny" på ras. :)

/ Maris

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka