Shettisgrejer

mian1

Trådstartare
Vi har fått låna en shettis för att prova på att använda den att köra lite grejer hemmvid. Det är en välkörd ponny och vi ska få lite undervisning i körandet av ponnyns ägare. Sele och rockard följer med shettisen, men för att dra ex. ved behöver man ju nån annan form av vagn eller släde att lasta i.
Var får man tag på små, lätta kördon till shettis? Kan man bygga själv och i så fall hur?

ååh det finns en hemsida som har bla shettis stuteri,de har även en shettis shop.
sök på shettis shoppen på googel eller så, så brö du finan den,själv kom jag tyvärr inte íhåg adressen :(
Men där har du selar och vagnar för ett hyfsat bra pris!
:)

Har bara sett såna vagnar åt större hästar. Till shettis verkar det mest finnas mindre åkvagnar. Vad vi är ute efter är en vagn som man enbart ska lasta i. Husse ska gå brevid så det behöver inte finnas nån kuskbock.

Jag har en fyrhjulig flakvagn i ponnystorlek som jag använt att köra gödsel i. Men nu kan jag tänka mig att sälja den, om du bor i Stockholm/Uppsalatrakten vill säga. PM:a i så fall.

Tack, vad snällt, men tyvärr bor jag alltför långt ifrån dig.
Jag letar på alla möjliga sidor med ny eller begagnad utrustning och hittar bara åk-vagnar - rockard eller maratonvagn. :(
Hur ser din vagn ut? Vad för underrede och hjul? Det måste ju vara lätt, vill inte lasta en vedkubb per gång bara för att vagnen i sig är så tung.

Till shettisar kan man använda en sk. byggvagn att sätta skaklar på.
Det är en liten flakvagn med gummihjul, väldigt lätt.
Vet inte vad du tänkt skjutsa, men den är perfekt till hö, spån osv.
Om du ska ha en släde nu på vintern finns det en liten typ av kälke som är rolig att köra med shettis, såna får man tag på tex. auktion.
Vi har renoverat lite vagnar själv till shettis och det är inte så svårt om man inte har tummen mitt i handen...

Vi vill dra vedkubbar i vagnen. Har inte tillräcklig erfarenhet för att våga dra "stockar" efter hästen eller att köra henne i terräng. Veden ska dras i vagn/släde antingen på grusvägen eller genom släta hagar. Ingen avancerat alltså.

Vi har inte tummen mitt i handen, men VAR kan man hitta dessa vagnar? Vi har inte någon fantastisk ekonomi så att vi kan köpa en ny och jättedyr specialvagn utan renoverar hellre. Har både sökt på annonser och annonserat själv, men hittar inget annat än åkvagnar för shettis eller vagnar och slädar för större hästar.

En byggvagn är som en liten fyrhjulig flakvagn. Det är vagnar som används på industrier och byggen och dras i normala fall av truck el. liten traktor.
För att få tag på en sån ska man ha kontakter eller leta tag på en byggskrot där de kan ha sådana.
Man kan ju bygga ett staket runt då det bara är ett slätt flak från början så att säga.
De brukar inte kosta så mycket. 1500:- renoverad och klar har jag då sett.
Den jag har kom jag över gratis, men då är det bara skalet dvs. inget trä alls och präriebågar utan tyg, men de funderar jag på att ta bort :).
Jag har 2 slädar till shettis. Men de är inte något att lasta i, de är ju till att åka i.
En inropat på auktion i bra skick 200:-, en gratis även det renoveringsbehov (inget golv).
Om man vill skjutsa ska det vara en kälke, typ en vedkälke.
Mitt tips är att fråga på alla gamla gårdar man känner till ofta står det vagnar och div saker till häst på logar och under logar.
Det finns även mycket som hamnar på soptippen.
Hör er för så hittar ni nog snart, här omkring finns det en uppsjö både på auktioner (ofta skamligt billigt) och massor bland gårdarna.
MEN det är ofta inte alltid inte till salu om det är en släktgård.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Körning Den här gången gör jag det lite lättare för mig och tittar på ponny efter funktion och inte bara ras. Men det jag vill ha lutar åt...
Svar
7
· Visningar
2 202
Senast: Mli
·
Körning Jag har en rockard inköpt till mina shettisar, fast jag tycker nästan att den är lite i största laget för dem. Eller rättare sagt, har...
Svar
13
· Visningar
9 503
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama