Shettisflicka med dålig mage...

J

Josefemma

Hjälp!
Min lilla shettisdam blir inte bra i magen, vad jag än gör...
Hon är så lös, så lös. Svansen är helt nedkletad varenda morgon och det fräter ju på den också..
Jag har provat med att ge Kraffts mag-tarm - hjälper temporärt..
Loppfrön hjälper också temporärt.
Mina hästar får hösilage och det har hon alltid fått, har inte varit några bekymmer innan. Hon har också gått på väldigt kraftigt bete utan några bekymmer (mer än stor mage...:laugh:). Mina hästar står på torv, men shettisen får en rejäl giva kornhalm på kvällarna nu, för att få något att pyssla med, som kanske lugnar magen.. Jag har läst att vissa använder vanligt "bakjäst" - vad menar ni då, torrjäst eller sådana där små paket? Hjälper det? Jag är oroad över henne. Hon verkar må bra annars. Pigg och glad och så glansig det går att vara i en tjock vinterpäls....

Sv: Shettisflicka med dålig mage...

Jag förmodar att du har haft en veterinär ute, ngt som e bra för lösa magar är blåbär, råa blåbär är laxerande och upphettade är stoppande. Köp frysta blåbär och hetta upp dom ordentligt och låt dem svalna sen blandar du det i fodret. Det kan hjälpa och jag kan inte tänka mej att det är skadligt, det har funkat på mina hästar!

Min erfarenhet av Loppfrön är att de nästan bajsar ut sig själva.. inte att det skulle stabilisera.
Testa att koka upp 3-4 påsar Camomill thé, låt det dra en stund och svalna i t.ex. stor petflaska. Min stora pålle älskar thé och det brukar räcka med en kur på 1-2 dgr. Värt att pröva kanske?
Lycka till!

//Cinnamon

Jag skulle prova med 1/4 dels paket bakjäst om dagen. Smula ner det i maten. Om hon inte äter det så lös upp det i vatten och ge med spruta imunnen. Det är vanlig bakjäst om man bakar med. Det är 50 g i ett pkt tror jag, så dela det på fyra så blir det lagom. Annars kan du prova foderjäst, det brukar oxå funka. Jag har haft bra effekt av båda två. Är hon avmaskad och så¨som hon ska?
Hoppas det blir bättre, lösa magar är aldrig roligt varken för pållen el en sj :crazy:

Har du samma höselage som du har haft innan?

Har en ponny som blir lös i magen av ensilage om det är för blött. Ger jag honom vanligt hö blir han fin i magen. Har fått höra av fler att många ponnys lätt kan bli lösa i magen av ensilage. Kan du inte testa att ge vanligt torrt hö i några dagar bara för att se om det hjälper?

Potatismjöl har jag haft åt min ponny som haft samma problem... O så loppfrön. (har det än)..
Men är det nåt som börjat nu så ska du kanske tillkalla en vette..

Vad ger du för övrig mat? Kommer maten du ger från samma levernatör som tidigare mm?

Linfrö är nåt som många tror lösgör.. Men det ska ju stabilsera oxå!? Nån som vet mer?

Jag ger vanlig bakjäst till min i perioder o det funkar kanon. 1/2 paket om dagen upplöst i betfor...

om hon har grus i magen hjälper lopp fröna temporärt om du ger för lite för att rensa ut. Ta ny avföring i en plastpåse/burk fyll på med vatten och skaka, efter ett tag så lägger sig sanden i botten och du ser sanden. Vid kraftigt lös mage på minishettisen hos mig får jag ge ca7 dl lopp frö i minst 4 dagar innan jag kan ge underhållsdosen på ca 2 dl dag. har man en häst som äter grus som "min" behövs mycket loppfrö i underhåll mot gemene häst. lycka till:)

Liknande trådar

Foder & Strö Våren är här och med det har det börjat växa i hagen. Hästen anser att höet är allt mer ointressant och stoppar hellre i sig vad som än...
2
Svar
21
· Visningar
2 694
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Min häst har varit lös i magen till och från ett tag nu! Vissa dagar är hon helt okej och det blir bollar ;) men dom är dock gröna och...
Svar
15
· Visningar
2 763
Senast: lady_vip
·
C
Hästvård Hej! Jag har en varmblodsvalack på 8 år, jag har nu haft honom i ca 4 månader. Redan från början så var han lite lös i magen, men det...
Svar
11
· Visningar
1 340
Senast: choklad
·
E
Hästvård Hoppas på att kunna få lite tips och idéer av er till vad orsaken kan vara till att min unghäst har så kass mage :confused: Nu börjar...
Svar
10
· Visningar
2 456
Senast: Zeeke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka