Shettisar och hösilage

G

Gnägg

Jag funderar att gå från hö till hösilage.
Vilket är bäst när man skall fodra shettisar? Är de mer känsliga än andra hästar? :confused:
 
Skulle med facit i hand ALDRIG ge hösilage till en shettis och inte heller till någon annan hästras.
Jag är bombsäker på att hösilaget är boven till många fånganfall. Mitt halvblod fick fång förra sommaren (hade fått hösilage på vintern) och min kompis halvblod fick fång året innan (hade fått hösilage) och måste avlivas.
En annan kompis gav lite hösilage till sin shettis + mera till sitt halvblod - shettisen fick fång ! :devil:

Aldrig mera hösilage !!!!
 
:confused: :confused:Kan det inte vara en påverkan från andra håll än hösilaget??
Jag har fodrat med hösilage i 15 år,till olika raser,och åldrar,och har aldrig haft ngr problem med vare sig fång eller kolik,eller nått annat foderrelaterat.
 
En shettis i vårt stall är känslig för färskt gräs, även nyslaget hö och hösilage blir för kraftigt för henne. Hösilaget äter hon när hösten/vintern kommer men på sommaren får hon äta av fjolårssilaget pga att hon har tendens till att få fång annars.
 
Det kan ju vara så att hösilaget är väldigt kraftigt och att det blir för mycket för en liten shettis som inte har så stora behov? En annan sak kan vara att man vänjer in hästen för fort på silaget. Dessa två faktorer är de enda jag vet som kan utlösa fång när det gäller hösilage!

Tror med andra ord inte att det är just hösilaget som är boven i dramat utan den mänskliga faktorn. :devil: :angel:
 
Hej hej!
Ger hösilage till min sons shettis och alla Islandhästarna i stallet går på det. De har dessutom fri tillgång. Ingen av dem har haft fång eller varit sjuka eller onormalt feta!

Shettisen har gått på detta i många år - utan problem.

/Åsa
 
Min shettis blev väldigt lös i magen av hösilage/ensilage fast jag försökte introducera det väldigt försiktigt. Fick ge upp till slut och köpa hö!

Annars var han VÄLDIGT glad i det och åt med god aptit! :banana:
 
Mina har alltid fått hösilage förutom på sommarn när det inte är så många hästar inne, då får dom hö. Det har inte varit nåt problem alls. Jag tog hem två föl i början av december och dom hade bara ätit hö, så jag blandade i en vecka.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
854
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
368
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
582
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp