Shettis - frost och fång?

fiona_gullet

Trådstartare
Min shettis, 86cm, har gått på stort bete hela sommaren och klarat det. Men absolut blivit tjock. Nu är det snart dags att flytt tbx till vinterhagen (3hektar). Obetad hage sedan i våras. Orolig inför frosten. Vad tror ni om betesreducerare under frostnätterna?
Eller ska jag släpp ut honom och hoppa på det bästa?
Liten hage är inget alternativ då han lyckas ta sig ut vad jag än gör. (6 trådar + el är inga problem för honom)
Han går med 1 storhäst.
587252B2-A3E3-439B-ACCC-4C0FCE8AF7AB.webp

Jag tycker absolut inte att du ska släppa ut och hoppas på det bästa. Har hästen väl fått fång en gång är det ett livslångt projekt att hålla det i schack och du kommer troligen aldrig kunna ha den på bete igen. Framtiden för många fånghästar är grushagar eller extremt magra hagar med mycket noggrant avvägd foderstat resten av livet. Tycker du han är svår att stängsla in redan nu så är det inget emot vad det kommer bli om han får fång.

Han är ordentligt överviktig redan nu så jag tycker du ska ta ett krafttag för att begränsa betet och banta ned honom. Har du kollat att du har ordentligt med ström i trådarna när du försöker stängsla in honom i en mindre hage? När det är torrt kan man behöva vattna jordspetten för att det ska bli bra jordning. Man kan också vara tvungen att sätta trästaket i lämplig höjd för hästen. Att varva planka, eltråd, planka, eltråd ganska tätt brukar funka rätt bra.

Min shettis, 86cm, har gått på stort bete hela sommaren och klarat det. Men absolut blivit tjock. Nu är det snart dags att flytt tbx till vinterhagen (3hektar). Obetad hage sedan i våras. Orolig inför frosten. Vad tror ni om betesreducerare under frostnätterna?
Eller ska jag släpp ut honom och hoppa på det bästa?
Liten hage är inget alternativ då han lyckas ta sig ut vad jag än gör. (6 trådar + el är inga problem för honom)
Han går med 1 storhäst.
Visa bifogad fil 101308
Håller med om att du inte ska släppa ut och "hoppas på det bästa" (oerhört märklig tanke). Det är dags att banta din shettis lite.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 141
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 801
Senast: L.N
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 309
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka