Shettis eller Russ - fri hösilagetillgång?

Scata

Trådstartare
Har du en Shettis eller Russ som du har på fri tillgång på hösilage?

Hur gjorde du med invänjningen till fri tillgång?
Kan Shettisen/Russet ha fri tillgång utan att "äta ihjäl sig"/bli smällfet?
Hur mycket äter din Shettis/Russ (på ett ungefär) per dygn?

Om du testat fri tillgång på din Shettis/Russ men det fungarade inte, skriv gärna en rad om det också.

Jag tar emot alla tips och råd på om det är en bra eller dålig idé, jag vill verkligen veta om det "går".

// Scata
p.s till moderator; om inlägget ligger fel så flytta det gärna dit det ska.

Sv: Shettis eller Russ - fri hösilagetillgång?

jag har mina 2 shettisar på lösdrift och fri tillgång på ett silage med kvot på 9.3, även en D-ponny och 2 halvblod. det funkar jättebra och dom är i alldelles lagom hull :) iofs. så är dom vana sedan dom va unghästar. hur mkt. var och en äter vet jag inte exakt, men det går åt ca. 300-350 kg torrsubstans i veckan. dom får även en giva lusern om dagen för att blanda mineraler och så i. den gammla shettisen (37 år) får 1 kg/dagen, den yngre (5 år) får 2 dl./dag

har även haft ett russ på fri tillgång på hö både ute och inne, hon va uppstallad. fungerade jättebra även med henne. hon åt runt 8 kg/dygn.

vad jag tror är viktigt är att ponnyn har en rejäl hage, helst lite kuperat, inte behöver stå och ha tråkigt och att den går ihop med andra hästar och rör på sig i hagen. våra springer och "busar" en hel del.

Alla mina shettisar har fri tillgång till hösilage (stuterivärden) dygnet runt.
De hetsäter litegrann i början, men när de inser att maten inte springer sin väg så lugnar de ner sig.
Jag tycker det fungerar superbra!

Här är mitt enda vuxna sto som inte är dräktig, rund och go :love: men inte ett dugg mer än så.
esskaihagen.jpg

Jag har för övrigt ingen aning omhur mycket de klämmer i sig, de äter så mycket de vill ha och jag fyller på så att det alltid finns...

Senast ändrad:

Min shettis har också fri tillgång på ett hyggligt hösilage och han har aldrig varit i så fin form (utan att tränas) som han är nu. Han går i en stor hage och busar med min unghingst större delen av dagen.

Åhhh, så fin Shettis :love::love:

Det låter som om Shettisar är lik alla andra hästraser då :angel:.
När jag införde fri tillgång så hade jag två sv.halvblod och dom "hetsåt" också tills dom insåg att det alltid kommer mera..
Nu har jag även en NF, men hon har fått fri tillgång från det att hon avvändes från sin mamma - så hon vet inget annat.

Angående frågan på hur mycket dom äter var mest en tanke åt hur stora rullar jag ska ha.

Behöver jag tänka på om hösilaget är första eller andra skörd på åkern? I första skörden så är gräset av finare kvalité med örter i och inte så mycket klöver (sånna rullar har jag nu) medans andra skörden tenderar att bli mer klöver i. Det där med klöver blev jag lite rädd för i fångdebatten nämligen. Vad ger ni för gräskvalité?

Delvis KL: Tack alla för svar, det uppskattar jag verkligen!! :bow::bow:
//Scata

jag ger första skörd.

Mina shettisar går på fri tillgång på grovfoder

6121589.jpg

6121497.jpg

Så här ser valackerna ut i hullet, stona är dräktiga så dom är ju lite rundare:p
höt har en kvot på 7,4

Tänkte just skriva ett liknande tråd, om shettisar och fri tillgång. Vi funderar på att åka och titta på en minishettis som är till salu, MEN vi har lösdrift med fri tillgång på hö, och då kan man inte ha shettisar säger folk :confused:. Shettisen är 13 år och har åtminstone aldrig haft fång på sommarbetet..

Som sagt, alla mina shettisar har fri tillgång till bra hösilage.
Det jag har använt de senaste vintrarna har varit en hel del klöver i.
Det har inte varit några problem för mig i alla fall, jag har haft shettisar tillsammans med unghästar och vuxna av större ras, huller om buller...

hohack2.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har blivit med shettis. :D Min ängel kommer till mig om någon vecka. :) Jag har aldrig haft en shettis förut så ska bli roligt. :)...
Svar
14
· Visningar
1 309
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hur fasen ska man räkna på en ungefärlig åtgång av grovfoder på lösdrift med fri tillgång? Vi kommer fodra med hösilage som har en...
Svar
9
· Visningar
1 339
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 143
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka