Shettis,bete !?

S

Skimraa

hej jag kanske ska låna en shettis 1-2 veckor nu i sommar och undrar om den måste ha en sån där "munkorg" för det är väldigt kraftigt bete ??

Sv: Shettis,bete !?

Har den haft fång innan?, är det van vid bete?
Vissa shettisar klara det bättre än andra men det vore ju synd om den fick fång när du bara lånar den (själv skulle jag bli jätte arg, om jag fick tillbaka men shettis och den aldrig har haft fång får de)
Så jag ska nog ha munkorg

Finns det anledning att tro att hästen kommer att få fång under tiden du lånar den? En häst som är invand på gräs ordentligt, och som inte är överviktig ska inte ha några problem med att gå ut på bete utan munkorg. Jag har hittills aldrig använt det på någon shettis under 10 års tid, men det kräver som sagt att man vänjer in dem under en tillräckligt lång period och håller dem i ett bra hull.

Jag skulle använda betesreducerare.
Om jag hade en shettis och lånade ut den på några veckor så skulle jag inte vilja ha tillbaka en tjock ponny och som ev har risk att få fång också.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
655
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 472
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
962
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka