Shetlandsponny - engelsk vs holländsk

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
C

cissiny

Har kikat lite på stammen på min systers shetlandshingst. Funderar lite över varför han ser ut som han gör. Visad som 3-åring med 37 p och har fått kritiken att han är för högställd och kort i ryggen. Ser ut som en ridponny i miniatyr, ädel, långbent och som sagt inte lång i ryggen. Massor och man och svans dock.

Fadern (Flagg) har helt engelsk stam.
Modern (minns ej namn) har mycket holländskt, flera generationer bakåt är mestadels svenskfödda ston som betäckts med hollandsfödda alt svenska hingstar med mkt holländskt. Går tillbaka till holländskt sto. Aning engelskt genom Bay Leaf of Felbridge ett par led bakåt.

Varifrån kommer hans ädla typ, mycket vackert huvud dessutom? :)

Mvh nyfiken Cissi

Sv: Shetlandsponny - engelsk vs holländsk

OM du vet vad han heter så kan du hitta honom i webstamboken www.shetlandsponny.se/stambok så att hela stammen kan få komma med.

Men rent generellt så vet jag att åtminstone en av Flaggs godkända söner är av det lite lättare slaget, så även hans två godkända söner.
Sen är det också så att shettisarna ser ju ganska högställda ut om de hålls i sånt hull som man som halvblods- eller tävlingsponnyägare tycker är idealiskt, så ser de flesta shettisar högställda ut och de tappar då oftast i rastyp också.
Det är inget fel i att hålla dem i sådant trim, men vill man visa dem på utställning och lyckas bra så ska de vara ganska mycket fetare än så, så att de får lite mer av både djup och bredd i bålen. Just den biten är svårt att inse som "ridis", det kan ta ett tag innan man lär sig att ta av sig tävlingshästögonen när man tittar på sin shettis.

Vad gäller vackert huvud så måste jag säja att det har de flesta shettisar nuförtiden. De stora tunga oädla huvudena är sällsynta!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka