Shetlandskusks tråd med dumma husfrågor

kolblakkur

Trådstartare
Jag letar hus :o

Vilket egentligen är helt vansinnigt, jag är totalt ohändig och har inställningen "äh, det löser sig". Nu har jag hittat ett hus som jag är lite intresserad av. Det är 88 kvm stort och har lika mycket källare. Uppvärmningen består av: Kombipanna för olja med elpatron samt luft/luftpump. Jag vet inte alls vad det innebär, någon som kan förklara? :confused:

Det står inget om driftkostnader någonstans, antar att jag kan ringa mäklaren och fråga, men vad är rimligt i detta läget? Jag tänkte inte använda källaren alls så jag tror inte jag tänker ha ett element igång eller så där nere, men man vet ju aldrig. Jag har räknat på 3000:- i månaden, är det rimligt? Då är det endast driftkostnader, dvs inte amorteringar osv.

Sedan undrar jag vad det skulle kosta på ett ungefär inkl virke och arbetskraft att sätta träpanel och få det målat? Huset är 88 kvm som sagt.

Kommer fylla på med fler frågor här allt eftersom :angel:

Sv: Shetlandskusks tråd med dumma husfrågor

Jag vet bara att när min sambo och jag flyttade till gård så var det oljepanna. Det för mig är = med svindyrt! det är inga tre tusen där inte. Att fylla på oljetanken gick på runt 45.000/50.000 och höll i kanske fyra månader. iof har vi ett enormt hus att värma upp med vattenburen värme. Men olja skriker för mig "DYRT DYRT DYRT!" (dock är det förbannat smidigt att ha :p)

Nu har vi satt in en pellets och det kostar oss i snitt 2500:- i månaden med uppvärmning vintertid då det går åt lite mer pellets.

Kostnaderna för materiel och arbetskraft beror på vad du och hantverkaren kommer överens om + åtgången och marknadspriset vid inköp. Går självklart inte att ge en siffra ur tomma intet!

Vill du inte ha en källare som dryper av fukt får du nog räkna med att ha någon form av uppvärmning. Olja + el lär kosta dig skjortan.

:eek: Tror jag skippar det huset då :angel:
Fukt i källaren motarbetar du rätt effektivt med en enkel ventilationsfläkt eller två för en tusenlapp, utan att nödvändigtvis behöva värma upp källaren. Däremot kan det förstås bli litet tråkigt kalla golv på våningen ovanför, om det inte är så välisolerat bjälklag.

Den befintliga uppvärmningen med oljepanna och elpatron innebär att oljepannan har ett inbyggt el-element som kan användas antingen som komplement eller som ersättning till oljeeldningen, för att värma upp vattnet som cirkulerar i värmeelementen - och varmvattnet som du tvättar och diskar i. Det har varit en väldigt vanlig lösning men som du kanske redan insett ingen långsiktigt lyckad variant, av flera orsaker. Det som ändå är bra är att huset i och med den uppvärmningen redan har ett vattenburet värmesystem med radiatorer (värmeelement). Det innebär att du kan byta ut oljepannan till något av ganska många alternativ, utan att behöva göra några större ingrepp i huset. (Hade huset istället, vilket är rätt vanligt i äldre små hus, haft direktverkande elelement så hade det kunnat vara en större operation att bygga om till något mer kostnadseffektivt.)
Någon form av värmepumplösning skulle jag tycka låg nära till hands, eventuellt kompletterad med solvärme. Alternativt en pelletspanna, då får du iofs själv pilla litet ibland med påfyllning och asktömning men inte så hemskt bökigt. Om det fanns litet skog till fastigheten kanske en modern vedpanna vore det mest ekonomiska, kanske även den kompletterad med solvärme. Jag skulle räkna med (väääldigt grovt räknat) i storleksordningen 50 000 - 130 000 för en komplett ny värmelösning, beroende på vilken variant man väljer. Billigast är en vedpanna, dyrast är t.ex. en underhållsfri berg/jord+solvärmeinstallation.

Apropå elförbrukning till uppvärmning kan jag berätta att vi gör av med ca 1400 kWh/mån i årsgenomsnitt (naturligtvis rejält ojämnt fördelat över året :grin: ) för att värma upp det mesta av drygt 400 m2 boyta till 21 grader, med en stor vatten/vatten värmepump. Då ingår varmvatten till fyra personer. Med en tidigare, mindre, värmepump krävdes tillskott i form av elpatron, då låg månadsförbrukningen närmare 2400 kWh. Med oljeuppvärmning vill jag inte ens fundera på vad det hade kostat per år... :angel:

Luft/luft värmepumpen i huset du tittade på har nog tidigare ägare installerat som en billig quickfix för att få ner elförbrukningen, utan att behöva byta hela pannan. Skönt på sommaren också, eftersom många luft/luftvärmepumpar kan köras "baklänges" och kyla om man vill.

Om det är ett bra läge och pris e de dumt att backa på såna småsaker... Fast har du inte mer intresse kanske ett hus inte är rätt att köpa...
Inget illa ment- men det brukar vara mer jobb o kostnader än man tror.
Fast det är värt mkt att bo bra!!!

Nu tycker jag visserligen inte att uppvärmningen är småsaker, men ändå. Priset var lite över vad jag egentligen tänkt betala och läget var sådär.
Så det är bara att leta vidare :-)

Fast i det här fallet är nog uppvärmningen småsaker ändå, om du hade varit jättenöjd med allt annat med huset.
Precis som snubbelfot skriver så är det ju ganska lätt gjort att byta ut oljepannan mot något mer effektivt, då det redan finns ett vattenburet system.
Nu var du ju inte helt nöjd med läget på huset, vilket ju är det ända man inte kan ändra på, men annars ska man inte hänga upp sig på en sådan "småsak".

(Faktum är att just uppvärmningen var en av de få saker vi kunde tänka oss att åtgärda, när vi tittade på hus. Tak, dränering etc är stora jobb, men byta en panna går faktiskt på en dag om man anlitar en firma. Tror det tog en vecka innan svärisarna hade bergvärmen igång, då var det inkl ett fruktansvärt djupt borrhål)

Nu tycker jag visserligen inte att uppvärmningen är småsaker, men ändå. Priset var lite över vad jag egentligen tänkt betala och läget var sådär.
Så det är bara att leta vidare :-)

Ett hus går ju alltid att ändra på men inte läget. Bättre att leta vidare tills du hittar ett läge som du gillar-

Husets storlek kan jag dock inte ändra när det gäller att det är på tok för stort ;)

Förhoppningsvis hittar jag något snart, i min prisklass.

Det hoppas jag också att du gör :) Du får inte ta mitt förra inlägg negativt :)

Jag säger som många andra här. En ny värmeanläggning på en befintlig vattenburen värme som funkar är faktiskt bland det billigaste att ändra på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka