Shampo och balsam som har allt?

Bison

Trådstartare
Finns det?

Nu använder jag bodyshops, fritt från sulfater och silikoner. Håret mår jättebra men inte min skalle, blir mjällig och kliig.

Använder jag head and shoulder dry skalp care mår skallen jättebra men håret blir inte lika fint :/

Prövt mig igenom en massa frisörschampon med olika resultat på håret, skallen förblir kliiig och mjällar oavsett sort.

Vad gör man?
Balsam metoden fungerar icke.
 
Sv: Shampo och balsam som har allt?

Är det torr hårbotten eller mjäll (svamp)? Det kan fungera att skölja det sista du gör innan du går ur duschen med äppelcidervinäger utspätt med vatten (ca 1del äcv och 9 delar vatten).
 
Sv: Shampo och balsam som har allt?

Jag har aldrig haft problem med hårbotten, men jag vill använda naturliga produkter och har nu schampoo och balsam från Urtekram/Nordic Birch. Balsamet känns rätt lustigt, det bara försvinner in i håret så fort man tar i håret, men sen när man sköljer känner man att det faktiskt fanns något att skölja ur. Knepigt. :p Mitt hår blir iaf jättefint! De säljer produkterna på de flesta Ica nu för tiden.

Har även schampoo från Burts Bees som jag gillar, även det helt naturligt. Till detta har jag använt balsam från 100% pure men det gillar jag inte. Knepig textur som inte verkar tillföra särskilt mycket, förutom att lukta gott.

Jag hade ett schampoo från Tigi förut som skulle vara fritt från sulfater men det var inget naturligt i övrigt. Mitt hår blev som svinto och det tog månader och dagligt användande av Redkens hårinpackning att få det bra igen. Inga mer onaturliga men sulfatfria schampoon för min del...
 
Senast ändrad:
Sv: Shampo och balsam som har allt?

Usch, jag hade samma problem, kom smygandes efter flera år som mycket nöjd BM-are. Provade mjällschampo från Apoteket och massa hemmafix. Sen köpte vi Urtekrams Nordic Birch mjällschampo och Halleleulja!! Det blev bättre direkt och jag har så sakteliga börjat gå tillbaka till mer och mer balsammetod igen. Schampot hittar du på ICA, kostar typ 40 spänn.
 
Sv: Shampo och balsam som har allt?

Det är nog väldigt olika vad man reagerar på, men Bodyshops produkter brukar vara extremt parfymerade och inte alls så milda som de påstår...

Jag gillar märkena Giovanni, Burt's Bees och Curls. Alla är ekologiska. Brukar använda Giovanni schampo+balsam och en inpackning från Curls.
 
Sv: Shampo och balsam som har allt?

Jag tror också på att testa ett ekologiskt schampo med mindre skit i än Body Shop, kanske Urtekram eller Faith in nature. Jag använder inte schampo själv men har precis beställt ett till min pojkvän som har problem med mjäll och klåda (Faith in nature, rosmarieschampo).
 
Sv: Shampo och balsam som har allt?

jag är torr, så det är inte riktigt mjäll utan mitt huvud som lossnar...

Har testat mig igenom en massa olika schampon , dyra frisör grejer och det blir alltid torrt och kliigt.

Head and shoulders fungerar som sagt utmärkt men det är ju så tråkigt för håret :(

Vart hittar man allt som ni föreslagit?

Jag har tjockt, lockigt hår som gärna blir torrt och frissigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Shampo och balsam som har allt?

Urtekram finns som sagt på Ica, värt att testa eftersom det är så pass billigt.

För övrigt rekommenderar jag Jessicurl till torrt hår, mitt hår blir jättefint av deras grejer.
 
Sv: Shampo och balsam som har allt?

Ica som just Ica eller i de flesta mataffärer?
Handlar nämligen aldrig på Ica, finns inget här...

Ska googla det andra. Håret blir fint av det mesta men inte mitt huvud.....
 
Sv: Shampo och balsam som har allt?

Jag har väldigt känslig och torr hårbotten och har fått acceptera att jag får låta balsam och inpackningar göra jobbet för glans och reparering, schampot ska bara vara "snällt" för min hårbotten. Dvs inte göra så att det känns som att mitt huvud brinner upp eller är ett enda stort öppet sår efteråt. Jag har just nu scandinavian formulas "mild"-schampo, och det fungerar bra! Har även använt ett barnschampo från apoteket som är helt okej. Deras vanliga ACOgrejer som ska vara milda gör min hårbotten väldigt irriterad, men barnversionen funkar! Efter att jag handdukstorkat håret använder jag en gel för torr hårbotten från apoteket, och den är verkligen räddaren i nöden för stram och torr, flagande hårbotten. Mjällschampo ska man inte använda om det inte är just klassisk mjäll, eftersom mjäll är en svamp i hårbottnen och mjällschampon är utrustade med uttorkande kvaliteer för att mota denna svamp, och uttorkande behöver man inte direkt vid torr hårbotten. Fuktgivande och milt!

Balsam har jag från Joico och inpackning och leave in treatments från macadamia och inecto.
 
Sv: Shampo och balsam som har allt?

jag tycker det är så svårt när det är mycket att välja på.

Jag vill helst bara att ngn ska ställa en uppsättning utanför min dörr, snällt mot hårbotten, återfuktande och lockvårdande som luktar godis.
 
Sv: Shampo och balsam som har allt?

har du testat barnängens schampoo och balsam?
det är det enda jag kan ha typ.. då kliar inte min hårbotten
så det skulle jag testa =)
jag har pärlglans men det finns ju flera olika att välja på men det är min favorit bland barnängens produkter =)
 
Sv: Shampo och balsam som har allt?

Ica som i Ica, har inte sett Urtekram i nån annan matvarubutik ännu. Jag använde deras ansiktskräm sen tidigare och blev så glad att man kan köpa deras grejer så enkelt nu utan att beställa. :)

Burts Bees har jag sett på Kronans Apotek, men jag har beställt på internet.
 
Sv: Shampo och balsam som har allt?

Som en rolig liten anekdot berättade min frisör att det genomförts ett test som visade att just Barnängen har samma ph-värde som yes diskmedel :D

Det kan mycket väl gälla fler märken än Barnängen, säkert, men det var det märke som de hade gjort studien på för att sälja in Hårologi som hon tyckte att jag skulle köpa och börja med (men inte gjorde).
 
Sv: Shampo och balsam som har allt?

googlade lite nu och YES ska ha ett ph-värde på 7 och är inte det typ vad man ska ha?

barnängen är i alla fall det enda som jag inte får vätskande kliade sår i huvudet av =)
 
Sv: Shampo och balsam som har allt?

TIGI eller Redken :love:


Annars hade jag testat Moroccanoil serien, den är fantastisk och jag blandar den & TIGI för det mesta! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Shampo och balsam som har allt?

Prova att kolla på hälsokost, Faith in Nature (som jag använder), urtekram mm brukar finnas på alla kedjor :-)
 
Sv: Shampo och balsam som har allt?

För mig har det hjälpt att byta till ett osexigt receptfritt mjällschampoo på valfritt apotek och lagt kruten på ett riktigt bra balsam. Sedan är ju jag dock en semi-balsammetodare, detta har fungerat för mig och mina hårbottenbesvär har blivit mycket bättre om än inte helt försvunna. Fast mina besvär är kroniska, så förhoppningsvis kan det hjälpa dig mer (:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp