Set ut som om trenden håller på att ebba ut..

KungTulle

Trådstartare
Chihuahua trenden alltså. De senaste månaderna har jag som ivrig blocketläsare ( älskar att läsa alla djurannonserna i mitt närområde..)
märkt att tokpriserna på alla dessa oreggade chi valpar och korsningar med denna ras snart är en saga blott.

Nu REAR tom vissa ut sina valpar och man ser en hel del som vill omplacera sina hundar. ( Senast idag såg jag ngn som reade ut en tikvalp för 3500:-, enl säljaren renrasig med ej regbar i SKK).

Jag tycker det känns skönt. Nu kanske det föds lite mindre antal valpar som i förlängningen hamnar hos människor som ser djur som leksaker.

Nu kanske man tvekar att para alla tikar med den avlägsnaste likheten av en chihuahua bara för att man kan få 10 000:- eller mer för en blandrasvalp.

Jag är inte i alla lägen mot blandrasavel men jag blir så arg på de som avlar bara för att fylla plånboken och som parar defekta djur som nedärver diverse till valparna och som inte sköter avelsdjuren ordentligt.

Man kan ju undra vad som blir nästa stora trend inom "hunderiet"????

/KT

Sv: Set ut som om trenden håller på att ebba ut..

Känns som trenden mer lutar åt sk kamphundar amstaff, pittbull och liknande raser. Jag har kanske fel för mig, men tycker att fler och fler skaffar sig hundar av dessa raser.

Fast kikar man på Sthlm tycker jag inte att priserna gått ner visserligen. Jag hittade annonser på div. Chihuahua + liknande mixer för 10+.

Men som du säger, jag tror också (hoppas iaf) att trenden vänder och framförallt att smuggelhundarna avtar.

Men vilken som nästa trend är...som Clintan skrivit, kamphundar kan stå som nästa. Har sett fler och fler kamphundsraser och blandingar ute på stan.

Ute på annonssajterna tycker jag att det finns oroväckande många blandisvalpar av raserna rottweiler, schäfer, bulldogg, staffe och liknande raser. Vissa till hutlösa priser.
Just rottweilerblandningar tror jag många "tuffingar" kommer att ha i änden av kopplet :(

Ja, jag har också lagt märke till allt fler "kampraser", speciellt blandningar, ute på annons... Med mixer som rottweiller+ amstaff+ RR eller varför inte Boxer+shäfer+rottis+, vet man inte om man ens vågar sej ut på vägarna snart...En sån hund i fel händer... usch, det kan få katastrofala utgångar.

En papillonuppfödare en vän till mej har kontakt med, sa för bara några dagar sen, att om han hade velat tjäna pengar på sin avel hade han ju egentligen kunnat para sina renrasiga papillontikar med chihuahuor (eller nånting som liknar en), och fått mer pengar än när han faktiskt avlar renrasigt. ... sjukt nog.
Jag tror den trenden kommer sitta i för lång tid framöver.

Jag tycker trenden går mycket åt hundar som låter exotiska, och som i hemlandet typ vaktar får mot varulvar när de inte på egen hand patrullerar hela stan nattetid, eller som jagar noshörning i flock i bortersta kongo.

Jag tycker trenden går mycket åt hundar som låter exotiska, och som i hemlandet typ vaktar får mot varulvar när de inte på egen hand patrullerar hela stan nattetid, eller som jagar noshörning i flock i bortersta kongo.

Det är min känsla med.
ROttis/schäfer/amstaff korsningar har det kryllat av sedan mitten på 90talet.

Jag tycker trenden går mycket åt hundar som låter exotiska, och som i hemlandet typ vaktar får mot varulvar när de inte på egen hand patrullerar hela stan nattetid

En sån vill jag ha!

En äkta BASKERVILLES!!!!!!!:idea:

/KT

det har tydligen ökat mycket med olika baltiska raser och från andra sydeuropeiska länder.. stora får-vaktar hundar av olika raser, som inte alls är avlade till sällskap. Okay om dom tas in för att faktiskt vakta vår boskap, men hur många använder hund till det idag..

Någon som vet vad en fin chiguagua valp kan vara, har aldrig hört talas om den rasen.
Och vad är en chäffer tro....
:rofl:

Egentligen inget att skratta åt men kan liksom inte låta bli...

läste den annonsen med nyss... Jag menar, om man vill få ut 17 000 papp för en hund som man inte ens kan stava ras namnet på, vad tänker man då med?
*suck*
Jag är sån att jag kan lägga ut mycket pengar på något som de vet lite extra om, hellre än att köpa från någon som inte kan något, billigt. (om det nu inte skulle vara att jag vet mer om hunden i fråga än dem.. :angel:)

Detta måste vara Gabbi jag kände en gång... låt mig gissa -du tog studenten 98?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka