Servering på tävlingar

Gnapp

Trådstartare
Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit.

På våra klubbtävlingar och 1* tävlingar (dvs låg nivå, små tävlingar) tycker jag att serveringen sålt mycket mindre än den brukade för några år sedan. Nu har vi färre deltagare också, men ändå. Härom helgen hade vi WE-träning + tävling, fint väder, flera medföljande, nästan alla hade en timmes paus i mitten - och vi sålde fika för en tia till "utomstående" (dvs inte folk i stallet som "stödhandlade"). Det är inte riktigt värt det att stå och baka, handla toastingredienser, etc, då... Så jag undrar, är det något ni andra tävlingsarrangörer har märkt av eller är det bara hos oss folk inte längre handlar fika på tävlingsplatsen?
 
Vi hade hopptävlingar för två veckor sedan. Ca 100 ekipage under tre dagar och sålde mycket bra. De sålde slut flera gånger och fick åka och handla så nej upplever inte att det är mindre.
 
Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit.

På våra klubbtävlingar och 1* tävlingar (dvs låg nivå, små tävlingar) tycker jag att serveringen sålt mycket mindre än den brukade för några år sedan. Nu har vi färre deltagare också, men ändå. Härom helgen hade vi WE-träning + tävling, fint väder, flera medföljande, nästan alla hade en timmes paus i mitten - och vi sålde fika för en tia till "utomstående" (dvs inte folk i stallet som "stödhandlade"). Det är inte riktigt värt det att stå och baka, handla toastingredienser, etc, då... Så jag undrar, är det något ni andra tävlingsarrangörer har märkt av eller är det bara hos oss folk inte längre handlar fika på tävlingsplatsen?
Jag måste erkänna att jag väldigt sällan gynnar cafeterian på tävlingsplatser idag då det är så himla små startfält att man inte hinner.
Det är inte som förr när det var 100+ starter i 110 och 120 och man satt en hel dag i typ Märsta... ;)
 
Jag tänker att det handlar om vad man serverar, mat eller bukfylla? Själv är jag dessutom vegetarian så jag har lärt mig att jag behöver ta med eget. Brukar stödköpa en kaffe och kanske en bulle till.
 
Jag är sällan (nästan aldrig) arrangör men brukar alltid handla i cafeterian på de tävlingar jag besöker.
Kanske är utbud och pris inte rätt hos er längre?
Kolla runt med andra, t ex här på Buke, vad som säljer bra respektive sämre? Och vilken prisnivå som fungerar?
 
Så jag undrar, är det något ni andra tävlingsarrangörer har märkt av eller är det bara hos oss folk inte längre handlar fika på tävlingsplatsen?
Tack @JohannaB @Fiorano @Görel @Masqueradee @LenaH @Jeps !

Det låter som om det inte är något allmänt, ändå. Det är nog bra. (Själv brukar jag alltid handla något slags kaka och dricka, i synnerhet när det finns hembakt, baraföratt. :) )

Kanske är det helt enkelt så att vi har mindre startfält nu än för tio år sen. Det är definitivt så på 1*-dressyren där vi i år har 19 (plats för 40), och antagligen så på klubbtävlingarna också. Och kanske är vi helt enkelt under den där gränsen när det inte lönar sig. (Om vi handlar toastingredienser och säljer två toastar går vi back. Eller så är någon tvungen att vara beredd att köpa loss resterna.) Vi kan inte baka tre-fyra sorters kakor och sälja två bitar (även om funktionärerna blir glada efteråt).

Just nu testar vi att faktiskt inte ha fika på klubbtävlingar, mer än kaffe/läsk/vatten, och ser om någon ser besviken ut. Om inte annat så spar det min tid. (Vi är inte så många frivilliga funktionärer, så det är jag som bakar just nu...) Vi får se.
 
Tack @JohannaB @Fiorano @Görel @Masqueradee @LenaH @Jeps !

Det låter som om det inte är något allmänt, ändå. Det är nog bra. (Själv brukar jag alltid handla något slags kaka och dricka, i synnerhet när det finns hembakt, baraföratt. :) )

Kanske är det helt enkelt så att vi har mindre startfält nu än för tio år sen. Det är definitivt så på 1*-dressyren där vi i år har 19 (plats för 40), och antagligen så på klubbtävlingarna också. Och kanske är vi helt enkelt under den där gränsen när det inte lönar sig. (Om vi handlar toastingredienser och säljer två toastar går vi back. Eller så är någon tvungen att vara beredd att köpa loss resterna.) Vi kan inte baka tre-fyra sorters kakor och sälja två bitar (även om funktionärerna blir glada efteråt).

Just nu testar vi att faktiskt inte ha fika på klubbtävlingar, mer än kaffe/läsk/vatten, och ser om någon ser besviken ut. Om inte annat så spar det min tid. (Vi är inte så många frivilliga funktionärer, så det är jag som bakar just nu...) Vi får se.
Ett tips är att ha färdiga toast frysta. Så gör vi, då blir det inget onödigt svinn.
 
Kanske slår in en redan öppen dörr här nu, men är det inte alltid lite tråkigt utbud? Toast och fika i all ära men lite mer näring och färg hade uppskattats! Sallader, baguetter med fräscha pålägg, sånt hade fått mig att gå igång iaf! 😃
 
Ytterligare ett tips är att prata med handlaren på affären ni köper in saker ifrån om att få återlämna oöppnade förpackningar och få pengarna tillbaka.
Då törs man ta hem mer och får bara svinn (som du skriver så brukar det gå åt till funktionärer) av de förpackningar som öppnats.
 
Kanske slår in en redan öppen dörr här nu, men är det inte alltid lite tråkigt utbud? Toast och fika i all ära men lite mer näring och färg hade uppskattats! Sallader, baguetter med fräscha pålägg, sånt hade fått mig att gå igång iaf! 😃

Det här är anledningen till att jag sällan handlar på tävlingsplats. Antingen torra hamburgare eller äcklig korv. Oavsett så blir det lätt väldigt tråkigt om man är ute mer än ett par gånger om året.
 
Nu börjar det va flera år sedan ja va å tittade på tävlingar, men då de va en lite större ridskola så hade dom även pommes, så då va man ju tvungen 🙈

Jobbade som köksmupp på en av de mindre ridskolorna i närheten för ett par år sedan, och då körde vi på hembakat fika, toast, och glass. Vill mig minnas att det gick bra, jag hade då fullt upp.
Känns som att de va ganska många barnfamiljer då, så då räntar det ju mer, klart barnen ska ha sig en piggelin i värmen.
 
Vår hemmaklubb har våfflor, säljer jättebra! Det där med utbud är ju svårt, dels pga regler kring livsmedelshantering och dels eftersom det är svårberäknat och måste dessutom kunna fixas av ideell personal. En lite större tävlingsklubb i vår närhet har en jätteduktig ansvarig, som jag har fått uppfattningen är proffs. Där är också cafeterian välbesökt, och särkilt deras dagens rätt ser ut att sälja bra.
 
Det här är anledningen till att jag sällan handlar på tävlingsplats. Antingen torra hamburgare eller äcklig korv. Oavsett så blir det lätt väldigt tråkigt om man är ute mer än ett par gånger om året.
Vi försöker köra med gott hembakt. Fräscha baguetter och goda sallader är inte riktigt rimligt att ha med femton starter.
 
Nu börjar det va flera år sedan ja va å tittade på tävlingar, men då de va en lite större ridskola så hade dom även pommes, så då va man ju tvungen 🙈

Jobbade som köksmupp på en av de mindre ridskolorna i närheten för ett par år sedan, och då körde vi på hembakat fika, toast, och glass. Vill mig minnas att det gick bra, jag hade då fullt upp.
Känns som att de va ganska många barnfamiljer då, så då räntar det ju mer, klart barnen ska ha sig en piggelin i värmen.
Ja, tävlingar med många medföljande (i synnerhet uttråkade syskon som måste hållas på gott humör) är bra för serveringen. :D Vuxna som åker själva; inte riktigt lika lukrativt.
 
Tack alla för svar och kommentarer! Jag tror kontentan är att min känsla är lite fel - men kanske att vi har lite färre deltagare än tidigare (och kommer under den kritiska gränsen där dagar är tillräckligt långa och medföljande tillräckligt många), kanske att folk är kinkigare nu (en toast duger inte alltid; man vill ha en piffig baguette eller en våffla) - och så har vi för dåliga resurser numera. Ett bord ute och en elsladd räcker inte längre för det folk vill ha.

Tack! Vi kommer antagligen ändå inte att försöka tävla med gourmetservering för vi har inte resurser, men nu är jag lite klarare över vad [jag tror] fattas.
 
Någon gång när vi arrangerat en sådandär lite tävling som är klar på ett par timmar har vi haft ett självbetjäningsbord med en qr-kod att swisha till. Vi försöker alltid se till att det finns något litet till funktionärerna att bara ta utav, så i har slagit ihop och ställt fram något fat med hembakt fika (som ju då ändå går åt till funktionärerna) och fyllt på våra stora termosar med kaffe, en förpackning mjölk och så en stor saftdunk. Så var det någon av funktionärerna som bara kikade till det ett par gånger. Funkade över förväntan! Men då går ju all fika som inte säljs åt till funktionärerna och det funkar ju inte på heldagstävling när det ska vara riktig mat.
 
Vi har senaste åren haft en väldigt uppskattad Daal-gryta på vår hösttävling. Den är billig, går göra vegansk och som storkok att ha både i cafeterian och till funktionärer.
Serveras med raita och en bit naanbröd. Har man en klämgrill kan man göra färdiga lite mer matiga grillmackor med tex pesto, tomat och mozarella eller annan fyllning
Nachotallrik är också enkelt och gott. Tacofärs, ost och grönsaker görs klar i skålar och lägga på nachsos och värms i micron. Vi brukar göra i såna serveringskorgar i plast (lägger lite bakpplåtspapper i botten).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp