Seriöst! Blir så irriterad!

Kaeela

Trådstartare
Hittade en annons... (man får inte länka till annonser här antar jag?)

"Hon söker ett hem med varma golv då hon tyvärr inte tål drag.(vilket vi tyvärr har)
Då kan hennes ögon rinna !"

"hennes handikapp är hennes ena öga (hon föddes med ett öppet öga)
ögat kan hon inte riktigt stänga då hon saknar en liten bit av den övre ögonlockskanten(syns bara om man kollar riktigt nära)Hon har en fläck på ögat som syns på bilden!"

"hon har även ett underbett(underkäken är mindre)
men detta lider hon ej av (hon äter med god aptit o överkäken har rättat sig efter underkäkens tänder!)"

"hon är bara avmaskad( hon har ej varit hos vetrinär, har ingen stamtavla ,men är renrasig!"

Eeehh...borde man inte ta kattstackaren till en veterinär när hon inte kan stänga ögat?! Detta höll mig vaken till sent inatt, blev så irriterad på dessa ansvarslösa kattägare!

Sv: Seriöst! Blir så irriterad!

Hon borde komma till veterinären. Inte bara för ögat utan även för att få bettfelet bedömt. Ägarna kan ju inte på något sätt uttala sig om hur denna kattens framtid ser ut.

Senast ändrad:

Helt sjukt. :(
Kanske menade dock annonsskrivaren: "Har aldrig varit hos veterinärern" som i samma betydelse som i att hon aldrig varit "sjuk"? Men det låter väldigt skumt och tyvärr inte så troligt för i så fall borde ändå ägaren skrivit att ögat kollats upp av veterinär och att det inte är någon fara.

Katten ifråga är bara sex månader "men ser ut 2-3 månader då hon är så liten", så tyvärr tror inte den har varit till någon vet. :(

Annonsen finns på Bl----t, chinchilla perser med handikapp söker hem...

Är hon till råga på allt så liten är väl risken rätt stor att hon lider av något än värre. Hjärtfel brukar tex. vara en ganska vanlig orsak till att kattungar inte växer till sig som de ska. Att hon var som en "torr skinnbit" när hon föddes säger väl också lite...

Ser f ö ut som en perser i väldigt dåligt skick. Pälsen är inte skött. Båda ögonen ser ut att rinna och hon är missfärgad runt nosen också så hon snorar antagligen lite också. Kattsnuva kanske?

Såg bilden med, och på bilden ser katten inte alls frisk ut :(

Trist när folk inte bryr sig om sina djur :(:mad:

Jag kanske är brutal, men brukar man inte som uppfödare ta bort kattungar som är uppenbart missbildade och dessutom inte växer som de ska?

Behöver nog avmaskas ochså den stackars kissen:confused:

Usch jag vill köpa henne men har inte plats för mer än två permanenta katter, liten vad söt den är! :love: :cry: Hoppas hon hamnar hos en ägare som tar henne till veterinären och ger henne den vård hon behöver.

Meeen åååååh! Köp henne, rädda henne! Hon är ju så liten så hon kan ju knapp räknas som en halv katt ;) Klart du har plats för en sån liten pytte :(

Ärligt även om problemet med ögat inte skulle vara ett problem så skulle jag tagit med henne till vet för att få det bedömt, likaså när det gäller käken. Det är ju ändå två viktiga delar :eek: Ögon för att se med och käkar för att kunna äta med.

Jo, dom flesta reggade uppfödare skulle nog göra det. Men denna kommer allra troligast inte från en uppfödare med stamnamn eller ens ansluten till nått förbund.

Stackars katt... en som man borde köpa bara för att ta bort stackaren...

Jag kanske är brutal, men brukar man inte som uppfödare ta bort kattungar som är uppenbart missbildade och dessutom inte växer som de ska?

Många av oss hade nog inte gett oss in på att flaskmata upp en "torr skinnbit". Skulle jag nu ha gjort det (vilket jag inte kan tänka mig att jag skulle) så skulle ju kattungen definitivt tagits till veterinär för bedömning.

Fy fan vad ledsen jag blir när jag ser sådana här annonser.
Man skulle vilja köpa missen och ta den direkt till veterinären,
så att missen kanske kunde få ett bra liv, med mycket omvårdnad.

Tyvärr kan jag dock inte köpa henne. :(

Stackars liten:(
Varför säljer man en katt som inte är frisk?
Jag (med alla mina katter:angel:) fick för några år sedan en kattunge som inte fick med sig sina bakben som sina kullsyskon.
Jag diskuterade det med veterinären och vi bestämde att vi skulle ge henne lite tid, någon vecka senare när de andra började röra sig mer, såg man att hon började få med sig bakbenen och efter ytterligare några dagar gick hon som de andra fast hon hade svårt med hala golv.
Hon var i övrigt frisk och åt och växte som hon skulle men givetvis blev hon aldrig till salu! Jag hade absolut inte tänkt behålla någon, jag har tillräckligt många ändå, men jag hade inte en tanke på att sälja.

Hon verkar vara lite "efterbliven" hon är inte särskilt smart, om en dörr är stängd så går hon längs väggen och vet inte var dörren "brukar" vara.
Men hon mår bra och lever ett bra liv i "skyddad verkstad".
Hade hon inte fått med sig bakbenen så snabbt så hade hon inte levt idag, man kan inte dömma ett djur till livslångt lidande.

Den här katten i annonsen riskerar ju att komma till någon som vill ha raskatt men inte vill betala för det, och hur är dess framtid då?
Och varför tar man inte en sådan katt till veterinären? Kanske är det en vanlig ögoninfektion om är/var lätt att behandla? Kanske skulle något kunnat göras åt hennes "öppna öga" om det hade kommit i tid?

Senast ändrad:

Usch! Hade det inte varit i andra änden av landet så skulle jag köpt henne utan att tveka! Stackars liten! :cry:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka