Ser han mig som trygghet?

Juzzzen

Trådstartare
Min kära älskling är en väldigt speciell häst. Han har nog det största hjärtat i universum(men så e han ju oxå connemara!) :) *var tvungen att skriva det..love him soo*Men,hur som helst,tränade på "skojj" igår när jag ledde honom. Skulle se om han följde efter mej även fast jag gjorde snäva svängar osv(han går nämligen alltid bkom mig me mulen i ryggen på mig när vi är ute o går)
Han följde varenda rörelse,fick honom att göra bakdelsvändning bara genom att gå på en cirkel!!han var fullt koncentrerad på mig.*så söt*(höll knappt i grimskaftet)
Men han ville inte riktigt backa när jag bad honom,fick trycka rätt så hårt. kanske nån kan ge mej bra tips på hur man backar hästen på bästa sätt..i stallet behöver jag bara gå mot honom och visa med gester,så backar han,men det fungerade inte ute...( jag är fullständig nybörjare när det gäller NH,så var snälla) :rofl:
Ni som kan detta, vad kan ni läsa ut av hans beteende..o lite tips o så hade varit kanon..tack så mycket!
/Josse

Sv: Ser han mig som trygghet?

Juzzzen skrev:
(han går nämligen alltid bkom mig me mulen i ryggen på mig när vi är ute o går)
/Josse

Kul att du har en ponny med stort hjärta, men reagerade bara på detta: när hästen går bakom och "putter" på en med mulen så vallar hästen en och bryr sig inte om dina signaler, det är hästen som tror han har ledarskapet då. Så det är ingenting bra alls.
Angående backa: Leta upp en bra bok där tryckpunkterna beskrivs, det är lite svårt att beskriva så här på internet. En tryckpunkt finns på nosbenet, precis där mjukdelen börjar. var noga med eftergift direkt när han går bakåt, det räcker med ett litet steg.
Nu får du fråga duktigare NH-människor än mig ;)

:bump:

Tack för tipset!!:)..ähh..du en nog duktig nog du!:)Vallar dom en fast dom inte "puttar"(för det gör han inte,han går lixom bakom mig ganska nära,men puttar aldrig mej framåt o skulle jag stanna så stannar han,utan att protestera) mend et kanske inte är bra vilket som??eller så är det vanan,han har varti ridskolehäst..så han kanske tror han ska gå så*haaha*nämen skämt o sidor,gärna fler tips o funderingar!!/mvh josse

tro mig, jag ahr bara hållt på ett par veckor med horsemanship men så fort jag ger mig in i något nytt så gör jag det helhjärtat och har läst och slukat allt jag kommit över :D
Jag tror nog han vallar dig fast han inte "putter" dig framåt. Det finns flera dominansbeteenden som man kan tolka som "tillgivelse", som hästarna bara gör för att visa att de bestämmer över en. Som till exempel när de gnor mulen och huvudet mot en efter avslutat ridpass.
Ja du, en ridskolehäst lär väl sig inte riktigt vem den ska lita på och respektera. Även om alla hästar talar samma språk så är de väl rätt olika i hur de ter sig ändå :bump:
Mvh Yohanna

haha..du e som jag då..Älskar att lära mig nya saker o gör oxå så..lånar varenda bok jag kan komma över.,.ska traska till biblioteket imorrn o se om dom har nåra böcker..:)Okejj..men detta är en häst som är väldigt odominant,både tillsammans med andra hästar o med människor,(han blir lätt mobbad i nya "sällskap" och ses som en mes")Han är osäker(dåligt självförtroende,blev nämligen knäckt av att gå som ridskolehäst) :( o skulle han göra fel så blir han jätte "skamsen" om man nu kan säjja så..Men vad är odominant beteende då..att gå vid sidan om eller..jag har alltid uppfattat det så att när hästar går efter varandra,så är det för att dom litar på den som går först...men jag verkar ha helt fel!! :crazy: Men hur beter sig en häst i så fall,när den ser en som en trygghet?Nu får du nåt att klura med..haha..*mot böckerna* :) Önksar så att jag hade haft några här nu!!:)

oj oj oj, här gäller det att svara efter bästa förmåga :angel: Okej.
När en häst ser en som trygghet och litar på en, så litar hästen helt enkelt på dig. Dyker det upp faror och du kan lugna hästen, så litar han helt klart på ditt omdöme om den där plastpåsen som prasslar i ett träd ni skrittar förbi.
Om det är du som "bestämmer" över hästen, så är han hela tiden uppmärksam på vad du gör! man kan lätt tolka det som att hästen är sur, när han går bredvid med lite sänkt huvud och öronen bakåt... ett av dem kanske är lite vinklat mot dej, men det andra platt bakåt. Det behöver inte betyda att han är sur, utan han lyssnar efter faror bakåt och det andra örat har han vinklat mot dig så han vet vad du tänker hitta på härnäst. De första "övningarna" man bör börja med är just ledövningar där man lär sig ha hästens uppmärksamhet. Hästen skall svänga när du svänger, stanna när du stannar, så småningom backa när du backar. I "boken om Horsemanship" av lisbeth jonsson finns en massa sådana bra övningar. Som det här med backa. I början får man vara övertydligt, sätta händerna i midjan, gunga fram och tillbaka och backa sakta bakåt. Är man riktigt duktig och när hästen har lärt sig, kan det räcka med att man vrider höften lite bakåt, och har då hästen full uppmärksamhet mot dig, så flyttar han sig bakåt. men det är sådant som det tar åratal att nå!
Så alla små rörelser man gör tolkar hästen på sitt eget sätt. Så tänk på det när du tycker hästen gör fel när du leder honom, kanske är det du som vred dig på något konstigt sätt eller gjorde en konstig rörelse??
Det bästa är själv att ta hjälp av en riktigt duktig tränare, så man gör helt rätt! Eller sluka några hundra böcker :p :angel:
Lycka till! :)

Jag föredrar att gå med en häst så att dess huvud är precis brevid min axel, om man säjer så. Går du framför eller bakom hamnar du i fel positioner, precis som Yohanna nog sa (Gaah, jag är jättedålig på att förklara!!). Förstärk ditt kroppsspråk när du ska backa genom att slå i marken med repet, göra ljud, eller svänga repet fram och tillbaka. Var noga med eftergiften. :angel:

Måste det vara ett dominant beteende att gå med mulen i ryggen? Kan det inte vara att han visar att han följer dej och han har mulen där för att "veta" var du är, så att säja. Men i morron kan jag fråga Lisbeth om det när jag träffar henne! :idea:

Återkommer i morron alltså med Lisbeth's syn på saken.. :)

jag har läst en massa nu (hempfling bla)o tränat lite smått,(redan gjort framsteg till o med!! :bump: men vad jag kan komma fram till när jag läser e att när han går efter mej så så är det för att han ser mig som ledare,släpper jag honom lös så följer han mig med total koncentration och stannar när jag ger honom kommando att göra så.men jag har börjat,som du skriver att ha honom vid sidan i stället,för det ska tydligen vara den bästa positionen. Saken är den att min häst har bara syn på ett öga oxå, och jag tror,efter vad jag läst att han ser mej som trygghet o därför går efter mej för att han själv är osäker,pga sin nedsatta syn och så(är för övrigt en väldigt "vek" häst,med dåligt självförtroende, men det ska vi ändra på,för han tror nog att han är sämst i världen,lille stackaren.! :cry:
När det gäller att backa så har jag kommit fram till att det är nästa steg,så jag tar det lite senare, men det du skriver stämmer med vad jag har läst!
Vad kul att du ska fråga vidare,tack så mycket för att du bryr dej så*kram*

Lisbeth var inte på stallet idag, på grund av snöoväder.. *hmm*
Men jag ska på ett aller annat sätt försöka ta reda på det.. :)

Jätteroligt att det går framåt för er!

usch jaa..trist med oväder,pållarna ser inte så roade ut att vara ute i sånt heller.. :(
Ja, det e skönt att det går framåt, men ibland blir det missförstånd oss emellan, men det e ju det man lär sig på! :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Jag är medryttare på en riktig klippa till häst. Han är lugn (läs lat) oerhört trygg, vi har träffat älgar, traktorer, flygande drakar...
2
Svar
24
· Visningar
4 256
Senast: purity_666
·
E
Hästhantering Jag har en välhanterad unghäst som nu börjat stegra sig när man leder honom och nu känns han inte så välhanterad längre.. Såhär är...
2
Svar
23
· Visningar
3 809
Senast: Djurjouren
·
Ä
Träning Nu har hon börjat testa mig. Det har hon gjort innan också men då har det löst sig med en liten markering av ledarskapet. Det är...
Svar
13
· Visningar
1 193
Senast: mackan
·
C
Träning Försöker träna min unghäst i NH men är nybörjare och gör säkert en massa fel... :confused: Nu är det så att min "lilla" dam testar mig...
Svar
3
· Visningar
1 082
Senast: Pita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama