Ser den här ut att ligga bra?

*tove*

Trådstartare
Rider en 22:årig halvblod/fullblodskorsning. Han är egentligen engelskriden, men hans sadel börjar ligga illa och eftersom han är så gammal så känns det onödigt att skaffa ny så jag tänkte att vi skulle börja rida lite "westerninspirerat" (kan typ inget alls om western men) eftersom det finns två westernsadlar i stallet. Den ena, som är någon billig modell, märkte jag direkt att den låg skit på honom. Den andra, en saddlesmith kändes mycket bättre men jag är orolig över hans höga manke.

Har tagit några dåliga mobil bilder som ni gärna får kika på. Dock tog jag bara bilder med padden under. Med padden kändes sadeln bra, men när jag provade utan padden så fick jag bara in ett finger ungefär mellan högsta punkt på manken och sadeln. Är det alldeles för tight? Sen undrar jag också om jag sadlat för långt fram. Och om det är något mer jag ska tänka på med sadelinpassningen.

Tacksam för hjälp :)
32280559.jpg

32280561.jpg

32280563.jpg

32280564.jpg

32280565.jpg

32280570.jpg

32280571.jpg

Sv: Ser den här ut att ligga bra?

Den ligger alldeles för tight över manken! Du ska ha minst tre fingrar mellan manke och fork (dvs närmsta punkt) när någon sitter i sadeln!

Det är aldrig för sent att skaffa en passande sadel -inte om man måste rida. De enda alternativen ni har är att rida i en sadel som inte trycker, klämmer eller skadar på något sätt, eller att rida barbacka eller inte alls.

Edit: Vill också tillägga att i övrigt kan ingen avgöra om sadeln ligger bra på en bild. Man måste känna under sadeln samt se den på hästen i rörelse och helt under ryttare.... Hästen ser ganska tunn/sänkt ut över ryggen och sadeln ser rak ut så jag tror inte den ligger bra överlag.

Senast ändrad:

Det är aldrig för sent att skaffa en passande sadel -inte om man måste rida. De enda alternativen ni har är att rida i en sadel som inte trycker, klämmer eller skadar på något sätt, eller att rida barbacka eller inte alls.

Det vet jag, det var därför jag frågade om hjälp. ;)

Ja och det var inte meningen att låta snorkig på något sätt.

Jag är ingen sadelexpert heller, men jag tror inte den passar så bra.

Nejdå, det är ingen fara. Jag hade som sagt redan misstankar om att den inte låg bra, och nu fick jag det bekräftat. Det var en jobbarkompis till mig som rekomenderade att jag skulle testa westernsadel. Jag frågade henne om passform och sådär, för vet hur olika det är inom engelskridning med vidd, mankfrihet, svängd och rak rygg och sådär och hon sa typ att westernsadlar passa nästan alla och padden reglera sånt. Tyckte det lät rätt konstig, och nu vet jag hur fel hon hade! Jag kommer inte rida med den här sadeln!

Varför har en anonym röst på nätet alltid rätt??? Jag tycker det är skrämmande att man frågar någon man inte vet vem det är som uttryckligen säger att dom inte kan och sedan tar man deras svar på sant!? Sadeln på bilden ser ut att ligga helt ok. Men man kan inte prova sadel med hjälp av bilder, man måste rida och känna.

Det var en jobbarkompis till mig som rekomenderade att jag skulle testa westernsadel. Jag frågade henne om passform och sådär, för vet hur olika det är inom engelskridning med vidd, mankfrihet, svängd och rak rygg och sådär och hon sa typ att westernsadlar passa nästan alla och padden reglera sånt. Tyckte det lät rätt konstig, och nu vet jag hur fel hon hade! Jag kommer inte rida med den här sadeln!

Det är ingen ovanlig kommentar av folk som inte vet ett skit om varken western eller sadlar :p

Kenneth: mankfriheten säger väl det mesta om hur denna sadeln ligger?

Senast ändrad:

Hej!

På min gammelquarter med mycket manke, ser ut ungefär som din.
har jag använt en passande sadel för hans rygg. Men tyvärr inte så stort utrymme som man skulle vilja mellan manken och sadelvalvet om man har vanlig padd. Köpte då en Cut out padd. Som är utskuren vid manken och då blev det helt rätt avstånd :laugh: Padden tar upp mycket plats ovaför manken ;)

Varför har en anonym röst på nätet alltid rätt??? Jag tycker det är skrämmande att man frågar någon man inte vet vem det är som uttryckligen säger att dom inte kan och sedan tar man deras svar på sant!? Sadeln på bilden ser ut att ligga helt ok. Men man kan inte prova sadel med hjälp av bilder, man måste rida och känna.

Och varför är du medlem på ett forum när du uppenbarligen inte gillar det och inte tycker man kan ställa några frågor eller svara på något? Det är väl intgen som har påstått att en anonym röst på nätet alltid har rätt???

Om du läser mitt svar så står det uttryckligen att man inte kan avgöra detta på en bild men jag är inte helt okunnig vad gäller sadlar heller, det finns inte bara expert och fullständigt okunnig utan en hel del däremellan.
Jag har tittat på en hel del duktiga sadelinpassare och alla hade dom reagerat på mankfriheten på denna sadel. Jag hade aldrig satt mig i den sadeln på den hästen om bilderna talar det minsta sanning för det finns ingen mankfrihet. Det behöver man inte vara expert för att se. En pad kan göra mycket men inte så mycket. Ett finger mellan sadel och manke utan pad?! Nej tack :crazy:

Det är väl jättebra att TS lägger ut bilder och frågar när hon/han nu själv känner att sadeln inte passar. Hellre att någon inte lägger på en sadel som passar än att dom lägger på en som ligger fel och trycker säger jag. Och vad är det som säger att inte TS ber någon kunnig kolla på hur sadeln ligger IRL???

Hi Kenny:
I brist på en saddle fitter och kundskap kan det vara förstålig att folk frågar. Förhåppnings viss ska den oinviggd anvanda sig av logik i dom svar man få.

Bilderna kan ofta vara lurig. I det har fall tycke jag Wrangler har rätt, "risk för mank KAM tryck".
Hon sa sadeln är för "Trång", läs man inte noga (som jag ofte slarva med) är sadeln inte trång i valvet men för stor, eller bred In The Gullet.
Bilden visas med bara ett pad, med ett par indian blankets till skulla sadeln passa lite bättre. Men från vad jag kan se ligga sadeln utanför hästens Bär Yttan, därför hamna välvet ner på mänkkammen.

kL*

Hör gärna vad ni tycker om denna i jämförelse med TS.
Har tyvärr inget kort utan pad.

32282255.jpg

Självklart kan man inte lita 100% på vad man får för svar på internet, men man inser ju rätt fort vilka användare som är lite "vettiga". Samt att om någon ger en ett felaktigt svar, så kommer det förhoppningsvis vara andra användare som är mer kunniga och säger emot. Man får ju sålla lite. Men det finns ju vissa som kan verka kunniga, men i verkligheten inte alls är det. Som min jobbarkompis som lät kunnig i mina öron, det kunde jag ju egentligen tänk efter liiite längre. Men som sagt, jag kan inget om western och frågar jag någon som jag tycker verkar kunnig så kan jag ju gå på den hon säger.

kL*

Hör gärna vad ni tycker om denna i jämförelse med TS.
Har tyvärr inget kort utan pad.

32282255.jpg

Jag ska säjer vad jag ser:
Sadeln verka för smal eller Tight!
Som jag sa till TS, vissa biler utan pad så att man kan få ett lite bättre idea hur sadeln sitter.
Jag titta där (se om du hänge med) the "Fork Is Positioned In Relation To The Horses Shoulder"
Du se den främ concho? där sitter främ kant av sadelns Side Bar, den ligger för högt i relation till mankens Sadel Lägget.

Jag vill Upprepa:
Man måste här häst och sadeln i hand för att göra en rättvis bedomning.

Till Alla:
Jag vet inte hur man ladda ner biler på den har site.
Jag har biler jag kan dela med mig som kan hjälpa i just Saddle Fitting Fråger.

Du väljer bild som ligger på tex pixbox, och klickar egenskaper, se till att den är "synlig" , kopiera hela URL adressen.
Tryck på fyrkanten ovanför inlägget som ser ut som ett berg.
ta bort all text och klistra in.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 042
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 876
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 538
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar