Jag har en 3årig shettis. Supertrevlig och väldigt lättlärd och gullig. Positiv men totalt utan "go". Han är lite för rund och jag har därför promenerat mycket med honom senaste månaderna, helt utan krav. Han har även körts in i långsam takt. Jag har haft låga krav, korta och få pass när det gäller inkörning. Han har ofta sällskap med sig. Trots detta är han inte särskilt framåt. Han svarar fint för alla kommandon, men ingen bjudning. I körningen går han fram mest, på promenader är jag glad om vi slipper alltför många stopp. Han gillar inte att promenera, alls. Jag har klickertränat, använt spö, lekt och hoppat själv m.m. Promenad är skittråkigt och har varit ända från början! Han är inte öm i fötterna.
Nu har jag börjat fundera, när han vandes av från mamma så åkte han på hingstbete, dock fungerade det inte för han blev mobbad så han kom hem på en gång. Uppfödaren lät honom då gå med en gammal lite större ponny i en halvstor hage. Så han har liksom aldrig "dragit repor" och busat. Hos mig har han haft stora hagar och en lekkompis på 6år som han har busat en del med. De lite äldre grabbarna leker ju med honom ibland med, men han ser rätt uttråkad ut.. Kan det vara så att han har lekt för lite under sin uppväxt? Kan jag få lite mer "go" i honom om han får åka iväg på paus med yngre lekkompisar någon månad? 6åringen leker ju, men är inte överförtjust i allt skuttande och knuffande.
Nu har jag börjat fundera, när han vandes av från mamma så åkte han på hingstbete, dock fungerade det inte för han blev mobbad så han kom hem på en gång. Uppfödaren lät honom då gå med en gammal lite större ponny i en halvstor hage. Så han har liksom aldrig "dragit repor" och busat. Hos mig har han haft stora hagar och en lekkompis på 6år som han har busat en del med. De lite äldre grabbarna leker ju med honom ibland med, men han ser rätt uttråkad ut.. Kan det vara så att han har lekt för lite under sin uppväxt? Kan jag få lite mer "go" i honom om han får åka iväg på paus med yngre lekkompisar någon månad? 6åringen leker ju, men är inte överförtjust i allt skuttande och knuffande.