Sent unghästbete för omotiverad 3 åring

Annon

Trådstartare
Jag har en 3årig shettis. Supertrevlig och väldigt lättlärd och gullig. Positiv men totalt utan "go". Han är lite för rund och jag har därför promenerat mycket med honom senaste månaderna, helt utan krav. Han har även körts in i långsam takt. Jag har haft låga krav, korta och få pass när det gäller inkörning. Han har ofta sällskap med sig. Trots detta är han inte särskilt framåt. Han svarar fint för alla kommandon, men ingen bjudning. I körningen går han fram mest, på promenader är jag glad om vi slipper alltför många stopp. Han gillar inte att promenera, alls. Jag har klickertränat, använt spö, lekt och hoppat själv m.m. Promenad är skittråkigt och har varit ända från början! Han är inte öm i fötterna.

Nu har jag börjat fundera, när han vandes av från mamma så åkte han på hingstbete, dock fungerade det inte för han blev mobbad så han kom hem på en gång. Uppfödaren lät honom då gå med en gammal lite större ponny i en halvstor hage. Så han har liksom aldrig "dragit repor" och busat. Hos mig har han haft stora hagar och en lekkompis på 6år som han har busat en del med. De lite äldre grabbarna leker ju med honom ibland med, men han ser rätt uttråkad ut.. Kan det vara så att han har lekt för lite under sin uppväxt? Kan jag få lite mer "go" i honom om han får åka iväg på paus med yngre lekkompisar någon månad? 6åringen leker ju, men är inte överförtjust i allt skuttande och knuffande.
 
Sv: Sent unghästbete för omotiverad 3 åring

Är lite osäker på vad du frågar ... Jag hade aldrig skickat iväg ngn Shettis på ngt bete öht ... Däremot försökt se till alla unghästars behov att ha sällskap i hagen och en bra stimulerande hage .

Bjudning saknas på många men därmed inte merparten av unghästar .
Vad det beror på beror på allt möjligt . Shetland är inte ngn särskilt alert ras i sig .
 
Sv: Sent unghästbete för omotiverad 3 åring

Kanske OT men min har heller aldrig gillat promenader. Att gå lös är ok, joggande matte o lös ok, springa bredvid cykeln jättekul, handhäst kul, tömköras (utan krav rakt fram i skogen) helt okej, visas för hand trist, köras med vagn skitkul, ridas i trav o galopp skitkul, skritt boooring.

Han är nio nu och har varit likadan sedan han började pysslas med som tvååring. Man kan inte uppskatta allt kanske?
 
Sv: Sent unghästbete för omotiverad 3 åring

Mitt sto var som en gammal ridskolehäst med noll bjudning under hela inridning (förutom löshoppning, då fick hon eld i häcken).. Framåtandan och bjudningen kom ju äldre hon blev, ju starkare hon blev och ju bättre kondis hon fick.

Hon hade en period där det knappt gick att få stopp på henne, för att sedan gå tillbaka till lagom bjudning (enligt mej) och där har hon stannat..:)

Jag vet många unghästar som är såhär, både på promenader, i ridning, longering m.m. De förstår helt enkelt inte varför de ska göra det som krävs av dem, de ser ingen mening med det, får inget utbyte. Eller så har de helt enkelt inte styrkan än. Kan du inte testa att göra lite annat med honom, löshoppning, trickträning.. Något som motiverar honom till att vilja samarbeta med dej.. :)

Mvh Domino_s
 
Sv: Sent unghästbete för omotiverad 3 åring

Jag kan också ställa mig i skaran med att ha en shettis som avskyr promenader. Nu är min 7 år men ändå. Hon har väldigt go i sig men bara om det är ngt hon gillar. Så kanske det är så att din också tycker det är tråkigt? Har du tömkört? Vår blir pigg direkt hon går först, vare sig det är körning, tömkörning eller fast longreining. Hur är han i skogen? Det är enda stället ponnyn går med på att promeneras. Helst på så snåriga ställen som möjligt, samt med en och annan stock att hoppa över.
 
Sv: Sent unghästbete för omotiverad 3 åring

Jag skulle ha med honom som handhäst med nån annan häst med lite go i och samtidigt trygg.

Annars överraska honom! Gör olika saker. Lägg ut nån matbit där han minst anar det. Lite som oj vad är nu detta! Variera vägarna. Visar han intresse för något haka på det. Blir lite som "ja vi gör dethär och det var ju riktigt kul!"

Har en häst som gärna vill stå och glo på allt med stora ögon :rofl:. Ibland låter jag henne få göra det, beror på situationen. Ibland går jag framför då går hon som en hund oftast, bara lullar på. Ibland om hon låser sig ber jag om frammåt och då verkligen frammåt. Hon får börja trava eller studsa eller vad sjutton det ska va så bara hon tänker frammåt.
 
Sv: Sent unghästbete för omotiverad 3 åring

Shetland är inte ngn särskilt alert ras i sig .
Inte?
Den instruktionsboken måste i princip samtliga de shettisar jag har haft (35-40 stycken tror jag) ha glömt att läsa...

Däremot är det sant att vissa individer är mindre pigga än andra och detta helt oavsett vilken ras de tillhör.
 
Sv: Sent unghästbete för omotiverad 3 åring

Ja allt blir ju relativt , jag anser inte att Shetland är ngn särskilt alert ras jmf med raser högre i blod .

Men tack för pekpinnen ;)
 
Sv: Sent unghästbete för omotiverad 3 åring

Tack för era svar! Skönt att höra att det är fler som har haft lata unghästar som sedan piggnat till!

Problemet är att han aldrig har bjudning, vad vi än gör... Promenera i skogen är dötrist det med, gå som handhäat är ännu värre. Eller om en annan häst går bakom och manar på honom så går han raskt. Största vändpunkten fick jag efter att ha haft honom i handen flera gånger när jag kört och han bara tvärnitade hela tiden. Då ledsnade jag och bestämde mig för att så får det banne mig gå att tömköra. Jag hade varit så försiktig och noga i tömkörningen och gått med på att han inte ville gå då jag mest trodde han var osäker. Bestämt var det bara att gå, inte vända eller stå stilla, masor av beröm och i värsta fall på med spöt. Därefter så började jag tömköra honom från vagnen när jag körde den andra ponnyn, då går han! Inte med världens bjudning, men nu går han i alla fall. Kanske var jag hård från början för han hamnar ytterst sällan bakom vagnen, minns inte att jag varit hård då, men om jag behöver så hinner jag dit med spöt när han börjar glida bak. Dock vill jag inte kalla det bjudning men men.

Han kan till och med tvärnita på väg ner till hagen, trots att han går mitt i flocken. Hela flocken blir rejält irriterade.. Löshoppa är tråkigt, klickerträna är bara kul så länge han får tugga eller skrapa på något. Att röra sig verkar vara totalt onödigt någonsin. Till och med när han leker så står han mest på samma plats och klättrar på de andra. Han är totalt orädd. Enda gången han blir rädd, och då springer han faktiskt, är när han får se ett okänt djur tex rådjur. Plast tuggar han på, leta godis är meningslöst för det finns ju mat överallt... Att bli kliad kan vara mysigt men inget som är värt att jobba för. Det enda som motiverar honom är spöt, ibland. Han blir mer och mer känslig för spöt har jag märkt, och om jag tittar på min gamling hur han uppfostrar honom så är det med mycket hot och knuffar.

Angående att shettisar inte skulle vara pigga förvånar mig. Har aldrig träffat en lat shettis som är i kondition. Min gamling har alltid löjligt mycket "go" i sig och jag hade hoppats att det skulle smitta av sig. Gamlingen brukar ibland ledsna på promenaderna när lillen stannar och går då in bakom och jagar på honom. Gamlingen älskar promenader.

Igår var jag ute igen och körde, unghästen bredvid. Vi hade även sällskap av två till vilket gör min gamling jättehet. Då var faktiskt lillen riktigt på! Så kanske vänder det med tiden! Fördelen är att han är enormt lyhörd för kommandon, till och med galopp tar han på kommando bara inte kommando att öka..

Det jag tänkte var att om han fick gå med andra unghästar så kanske han skulle kunna leka mer och lite lekar med mer med fart i. På så sätt kanske han får lite tävlingsinstinkt eller något...
Men om det ger sig med tiden så har jag ingen stress!:)

Jag ska absolut försöka vara mer påhittig, ibland tar idéerna bara slut. Alla tips tas tacksamt emot! Att gå lös i skogen när hela flocken är med är väldigt kul! Gäller bara att man ska våga släppa dem bland trädgårdar och bilvägar. Jag får skaffa mig en vallhund som kan hjälpa mig att samla in min shettishög när det behövs!:p
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag får hem en 3åring, 3år+ några mån, om en vecka. Hon är inte inriden, utan arbetad mycket från marken på, sadel och tränsvan...
Svar
17
· Visningar
2 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp