Senskydd vs. Damasker

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bubben91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 226
B

Bubben91

Pållen har börjat slå sig på frambenen, kotan rättare sagt. Han har skav där eftersom han slår i skon när han går. Så jag satte på senskydden jag har när jag hoppar.
Men, problemet är att nu har benen varit svullna efter ridning, så jag vet inte vad jag ska hitta på. Alltså han e stor, så bene är ju riktigt grova. Men jag sätter skydden så löst jag kan men dom måste ju sitta på med ...
Men så kom jag på !
Varför ska jag rida med de trånga senskydden när det finns skydd, damasker, som bara skyddar innersidan av benet?
Eftersom han alltid gått utan skydd så vill jag absolut inte vänja honom vid att han något som skyddar...

Men, damasker fungerar det? Det borde ju bli bättre då kan man ju tänka, efter som det inte är något som klämmer runt hela benet, iaf inte med ett "plastskal" utan bara neopren..

Vad tror ni om det??

Sv: Senskydd vs. Damasker

Damasker? :confused:
Vanliga hederliga strykkappor räcker förmodligen utmärkt. Hööks har ett par av Equigard som dessutom är små "hål" i, de motverkar att benet blir fuktigt/svettigt. De är mkt bra och prisvärda!

Det beror väl på hur han slår sig. Min häst slår i bakhovarna i frambenens kotor och på honom räcker det inte att bara ha strykkappor. Han har senskydd just eftersom de skyddar baksidan av kotan också. Om hästen slår ihop frambenen så hade det kanske räckt med strykkappor. Du får väl testa! :D

Strykkappor/ damasker e väl samma sak?

Lillsyrran: Vilka är det du menar?? Jag vill juu egentligen inte ha någon som ger något "stöd"...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Kära Buke, nu söker jag efter benskydd. Vilket jag inte använt överdrivet mycket innan, och hästen ifråga har inte behövt det förrän på...
Svar
3
· Visningar
1 045
Senast: Liten
·
Utrustning Ja min häst fick ju bli halvblind här för ett tag sedan då vi opererade bort ögat, såret har läkt och hästen funkar fin fint som enögd...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Dopy
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 359
Senast: WildHorse
·
Hästvård Jag behöver lite tips och råd... Pållen har haft lite otur den senaste månaden. Han fick först lymfangit på höger bakben på grund av...
Svar
6
· Visningar
3 081
Senast: feel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka