Senskydd eller liknande? skydda gamal skada.

Kaluna

Trådstartare
På fredag är det dags för våran tjej att kvala in igen :) snart 1år sedan hon drog på sig en skada under ett lopp på yttre böjsenan v fram.
Efter några månaders uppträning så tror tränaren och veterinären att hon är mogen för tävling igen.. Ber till gudarna att hon håller!
Uppträningen har ju gått bra, kyler benen efter VARJE jobb. oavsett hur fort det går. Hon är fit for fight! :)
Har haft senskydd på som en extra försäkring, men ju snabbare jobb hon går så får hon skav ovanför kronranden av dom.. riktigt fula skav dessutom, så har inte snvänt skydden vid snabbjobben..
Grejen är bara att, jag kanske är nojjig, men skulle verkligen vilja ha något skydd som en extra försäkring på senerna, vill ju inte att hon ska slå upp skadan igen.. men av skydden får hon som sagt himla fula skav.
finns det några bra senskydd att ha vid snabba hastigheter, kan det funka att linda? räcker det att linda benen.. hjälp mig att bestämma mig!

mvh småorolig hästskötare

Sv: Senskydd eller liknande? skydda gamal skada.

Det har ju kommit riktiga hightec senskydd. Jag vet inte hur bra de är. Men spana runt lite på olika nätbutiker och se om du hittar nåt.

Det har ju kommit riktiga hightec senskydd. Jag vet inte hur bra de är. Men spana runt lite på olika nätbutiker och se om du hittar nåt.

vet inte hur dessa ser ut.. om du orkar får du gärna länka om du ser dom :)

Tycker det låter lite konstigt att hon får skav vid kronranden av senskydden. Vilket märke använder du? Har ett par Racing Tack och de sitter som gjutna runt kotan så de borde aldrig kunna skava på det viset om man använder rätt storlek.
Annars är nog lindor att föredra då de ger ett jämnare stöd för benet. Eller vetflex under senskydden men det blir lite klumpigt. Har en valack som hade problem med senskida och ringband och även böjsenan var påverkad. Han opererades inte utan behandlades och vilade. Alla kunniga menade på att det aldrig skulle funka men efter konvalecens och långsam uppträning så kunde han börja starta och gjorde det bättre än nånsin. Tyvärr satte andra saker stopp för tävlingskarriären men senproblemen kom aldrig tillbaka.
Han hade bandage och paddar i lopp och snabbjobb. Motionsturer hade han bara senskydd. Kyldes alltid efteråt oavsett ansträngningsgrad. Back on track bandage där emellan för att senorna skulle vara varma innan ansträngning. Direkt efter starterna kyldes han med kyllera eftersom det är svårt att få tillgång till kallvatten under längre tid på banan under tävlingsdagar. Kan rekommendera TMR Staysound kyllera, fruktansvärt bra men skitsvår att få bort. Ett himla pyssel men det var det värt. Han är mammas favort :D

Tack :) imorgon blir det lindor iaf, ska kika förbi shoppen på banan o se om jag hittar något..
Senskydden vi har är några billiga fårn H**ks.. funkar under lättare arbete men verkligen inte under snabbjobben som sagt, kanske lika bra att investera i något mer ordentligt.
kommer alltid kyla benen efter alla typer av jobb, om set så bara är en skrittur.. lika bra att våra noga hela tiden :)
Har BoT-stallbandage, bra idé att låta dom sitta på innan jobbet! det tar jag till mig! :)
Kyllera är ju nästan ett måste om man åker på tävling, imorgon är vi på hemmabanan o det är lungt i stallarna (läs duschen) under kvalet, så kyler med vatten då, efter värmning o löpet är tänkt...

hua vad nervös jag börjar bli....

Låter som ett bra upplägg :) Är lite tveksam om du ska kyla efter värmningen dock. Kanske kan bli för kallt och stelt tills hon ska ut i kvalet och belasta senorna för fullt. Känns bättre att försöka behålla värmen och elasticiteten och kyla efter kvalet.
Det kommer nog att gå bra ska du se :)

Låter som ett bra upplägg :) Är lite tveksam om du ska kyla efter värmningen dock. Kanske kan bli för kallt och stelt tills hon ska ut i kvalet och belasta senorna för fullt. Känns bättre att försöka behålla värmen och elasticiteten och kyla efter kvalet.
Det kommer nog att gå bra ska du se :)
kanske räcker med att slå på BoTlindorna då..? :) någon som har några invändningar?

vad jag vet finns det inga regler kring BoT och hästsporten. Letet runt lite nu och hittar inte (kanske letar fel) att det inte skulle vara tillåtet..
Är det någon som vet vad som gäller?

Jag kollade för några veckor sen då jag läst på Buke att det skulle vara förbjudet med den enda Bot-produkt som finns med i kistan är kyl-linimentet Cool On Track.

Så jag transporterar med paddarna då min galning inte är helt lugn med frambenen alla gånger :)

Jag kollade för några veckor sen då jag läst på Buke att det skulle vara förbjudet med den enda Bot-produkt som finns med i kistan är kyl-linimentet Cool On Track.

Så jag transporterar med paddarna då min galning inte är helt lugn med frambenen alla gånger :)

Tack :) det ver det enda jag hittade också.. ser för jämna olika BoT-produkter på banorna för övrigt..

Vi lindade benen på henne med stödbandage, fy sjutton tyckte hästen..! var tydligen inte uppskattat.. tränaren valde att ta av dom innan start, underbart tyckte hästen som sprang så fint o fixade kvalet :)
Hittade fina lätta senskydd hos biderman, funderar starkt på att köpa!

Grattis! Kval är värre än start när det gäller nervositet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka