Senskydd bak

majola

Trådstartare
Finns det senskydd för bakbenen? Eller kan man ta frambenskydd och sätt på bakbenen? (Jag provade men det såg lite skumt ut.)

Märken? Bilder?

Sv: Senskydd bak

Eskadron har senskydd för bakbenen. Många hästar hoppat ut bättre med bakbenen med dessa skydd.
40116_M.jpg

Jag tycker att de e fult att ha senskydd på bakbenen.. men hoppar hästen bättre så..

Jadå, det finns senskydd till bakbenen. Både veredus och eskadron har t.ex. De är högre och större än frambensskydden.
Vanligast är väl bara att man har kotskydd bak, alt höga fälttävlansskydd om man nu inte vill ta några risker ;)
Eftersom de är högre och tyngre öppnar vissa hästar upp bakbenen bättre över hindren, men det är väldigt olika.

aah.. men senorna e juh inte lika känsliga som på utsidan, fram och bak benen är juh uppbyggda på 2 helt olika sätt.

Men det finns studier som visar att senskydd avlastar senorna, alltså inte bara skyddar mot slag. Det är det jag är ute efter. (För jag håller med dig om att det inte är särskilt snzggt...)

Jag ska inte ha dem för att hoppa stora hinder. För tillfället hoppar jag inte alls, och när jag hoppar är det på små hinder. Kan i princip tänka mig att ha vanliga korta strykkappor då om det är så att rörelserna påverkas (negativt). Jag är ute efter stödet/avlastningen på senorna i det vardagliga arbetet, då min häst har veka kotor vilket tydligen innebär en extra belastning på senorna.

Tack för tipsen! Jag ska kolla på eskadronskydden.

Om det är stödet du är ute efter så är det bättre att du lindar benen. Särskilt mycket stöd får du inte av benskydd.
Rörelsemönstret ändras inte negativt vad jag har sett, möjligtvis att de lyfter på benen lite mer än vanligt men de vänjer sig efter ett tag.

Fast jag läste i Ridsport om en studie (i Wien???) där de hade testat och mätt och det visade sig att just senskydd hade en avlastande verkan. Det var i ett nummer för något år sedan kanske.

Ska lindorna ge stöd så måste man väl dra åt så in i bäng, det tycker jag är lite läskigt. Dessutom är hon svår att linda bra bak pga av hennes kotor - paddarna vill inte ligga slätt.

Liknande trådar

Utrustning Vilka här har provat Taurs nyare sadlar, alltså de släppta typ senaste 3 åren? Jag provade Gaiter version 1 och sålde den nästan...
Svar
10
· Visningar
745
Utrustning Är det någon som har erfarenhet av Affectumsadlar? Det är ett relativt nytt märke, framtaget av en svensk sadelmakare. Jag har fått tips...
Svar
7
· Visningar
657
Senast: emma-vsm
·
Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
759
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
490
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka