Senskador, senskidskador framknä

H

Hellez

Jag har haft veterinären ute för att kolla upp svullnader på pållans ben. Någon som kan översätta vad han skrev i journalen?

Klinisk undersökning: Galla Uln. lat. senskida, gaffelband lat. prox. med. mellersta. Ej trycköm. Vä gaffelband galla prox. lat. Klinisk undersökning, har kontr. lat. pectorialis desc. dx, hypovol dito sin. Kraftig spänning rectus capitis major dx. Spänd lite beröringsirriterad trapezezius thor.dupl.
Diagnos: Tendinit i gaffelband (MB7114), symtom på sjukdom u fastställd orsak, sena, senskida, bursa (MB01).
Instruktioner: Finadyne i 14 dagar, Reaktioner runt carpus kommer som följd av störd funktion från ryggen. Medicinering med Finadyne ger lindring i svullnad i benet men kommer inte hjälpa den utlösande orsaken.

Jag förstod så mycket som att hans rekommenderade behandling var att korrigera ryggen kiropraktiskt och använda akupunktur (han är även alternativveterinär) samt Finadyne. Jag förstod också att han trodde orsaken var de spänningar han hittade i framdelen. Och att svullnaderna kom sig av att hon överansträngt benet när hon försökt kompensera spänningarna. Borde inte skadan vara dubbelsidig då? Dock förstod jag inte var han menade att skadan satt (gaffelband, sena, senskida?), hur allvarligt det är eller läktiden. Jag valde att låta min vanliga kiropraktor korrigera henne.

Känner nu i efterhand att jag skulle tryckt på hårdare om att ultraljuda benet. Vet ville inte göra det, trots att det var anledningen till att jag ringde ut honom. Motiveringen var något i stil med att vi skulle bara se en blödning, inte hitta orsaken till svullnaderna.

Nu ca en månad efter vet var ute, kiropraktorn korrigerat och vi avverkat Finadyne kuren så är ju benet bättre. Men svullnaden är delvis kvar och jag har ingen aning om hur jag ska lägga upp rehabiliteringen eller om jag borde vara orolig för att det inte blivit bättre. Min egen teori är att skadan/inflammationen sitter i karpalsenskidan vänster fram eftersom svullnaderna är lokaliserade till exakt det området.

Har bokat in tid nästa vecka för att ultraljuda (hos en annan veterinär) och få lite mer tydliga svar. Men tänkte i väntan på det höra om någon har erfarenheter av liknande skador…

Just nu består vår rehab av tömkörning i skritt och promenader i skritt ca 20-30 min/dag. Hon är inte trycköm och svullnaden går ner ytterligare lite efter rörelse.

Hoppas någon orkar läsa och kommentera...

Sv: Senskador, senskidskador framknä

Jag översätter de delar jag kan och förstår, gissar på resten och förhoppningsvis kan Tant Ester eller PL eller någon annan av veterinärerna hjälpa till att korrigera om jag har gjort något fel.

Klinisk undersökning: Galla Uln. lat. senskida, gaffelband lat. prox. med. mellersta. Ej trycköm. Vä gaffelband galla prox. lat.

Din vet har noterat en galla i senskidan till muskeln ulnaris lateralis. Ulnaris lateralis går på utsidan av underarmsbenet och fäster in på ärtbenet på baksidan av framknät. Senskidan kan kännas vid framknät på utsida/baksida över knät (känner du galla över längre ned längs karpalsenskidan?). Galla finns också i gaffelbandet i infästningen under framknät på utsida och insida. Ömmar inte vid tryck. Vänster gaffelband galla vid infästningen under framknät på utsidan.

Klinisk undersökning, har kontr. lat. pectorialis desc. dx, hypovol dito sin. Kraftig spänning rectus capitis major dx. Spänd lite beröringsirriterad trapezezius thor.dupl.

Muskelbild, klicka här
http://web.telia.com/~u11702908/bild/muskler.gif

Undersökning med händerna visar att bröstmuskeln pectoralis descendens (nr 67) på höger sida är sammandragen, motsvarande muskel på vänster sida är blodfattig (? Hypovolemia innebär att det är för lite kroppsvätska, om man t ex trycker på muskeln så återfylls den för sakta. Men jag är inte bekant med att använda det uttrycket i det här sammanhanget, så jag vet inte om det har någon specifik betydelse som jag missar)

Nackmuskeln rectus capitis major är kraftigt spänd på höger sida. (kommentar: Att den muskeln inte ger efter innebär förmodligen att hästen hela tiden går lite ställd åt höger och är svår att ställa igenom åt vänster. )

Den bakre delen av trapeziusmuskeln (nr 14 på bilden) är spänd och ömmar vid beröring på båda sidor. (kommentar: kan indikera ett sadelproblem)

Diagnos: Tendinit i gaffelband (MB7114), symtom på sjukdom u fastställd orsak, sena, senskida, bursa (MB01).

Diagnos: inflammation i gaffelbandet, symptom utan fastställd orsak i senskida/sena eller slemsäck

Instruktioner: Finadyne i 14 dagar, Reaktioner runt carpus kommer som följd av störd funktion från ryggen. Medicinering med Finadyne ger lindring i svullnad i benet men kommer inte hjälpa den utlösande orsaken.

Finadyne är en antiinflammatorisk och smärtstillande medicin. Carpus = framknät

Vid ultraljud bedömde din vet att man bara skulle hitta det han redan känt med händerna, dvs att det fanns blödning och inflammation dels i gaffelbandet och dels i senskidan till ulnaris lateralis.

Törs inte kommentera analysen om orsak och verkan då jag inte känner varken hästen eller dig. Du har ju redan fått en bedömnng från en annan klinik och därmed har du säkert facit redan. En skada i gaffelbandet oavsett orsak måste läka med kontrollerad motion och långsam rehabilitering. Men har bra prognos om skadan ej är allvarlig. Men om man inte kommer åt grundorsaken finns risk att frambenen överansträngs igen givetvis.

Tack för ditt utförliga svar!! Nu blev jag lite klokare…

I mina ögon mer svullnaderna ut att sitta i karpalsenskidan trots veterinärens tro om gaffelband och ulnaris lateralis. Svullnaderna går alltså från mitten av skenbenet på utsidan och ca 2 cm upp, fortsätter sedan på insidan upp till knäet för att återigen gå över till utsidan och avslutas i ”inbuktningen” på utsidan av knäet. Mer snett ovanför/framför infästningen till ulnaris lateralis. Det såg precis likadant ut när vet va ute, förutom att svullanderna/gallorna är mindre nu. Om jag tolkade kiropraktorn rätt så trodde även han på karpalsenskidan.

Vad gäller spänningarna i musklerna så är det här en häst som har en låååååång historia med problem i bäckenet och spänningar pga hon försökt avlasta. Har varit otroligt svårt att hitta en sadel som hon godkänner, många ser ut att ligga bra, men hon berättar tydligt att hon inte tycker det. Hon är även hästen som brukar lyckas med det ”omöjliga”. Fläkte sig bla för snart två år sedan (vänster fram). Klumpig som få, men ett ofantligt gott hjärta!

Eftersom hon kollas av både kiropraktor och massör löpande så har jag lite svårt att köpa att problemen kommit av spänningar som ingen av de två har märkt, innan svullnaderna på benet uppkommit. Jag tror snarare att hon klivit ”fel” vid upprepade tillfällen när hon skulle ta sig över vallgraven vid grinden i hagen på förra stallet. Hennes hagkompis gillade att gräva diken i väntan på att få komma in… Och sedan fått spänningarna när hon försökt avlasta benet.

Men nästa fredag får jag förhoppningsvis svar på var och vad det är som är fel. Det bästa är att veterinären som vi ska till nu samarbetar med min kiropraktor så de kan komplettera varandra utan att ”kliva varandra på tårna”.

Enligt min erfarenhet är det oftast tvärtom. Muskelspänningar kommer sekundärt av t ex ledproblem som hästen försöker avlasta. Om din häst har en gaffelbandsskada som gör att den inte vill trampa igenom kan jag mycket väl tänka mig att den blir stum i sin trapezius men då skulle jag förvänta mig både bröstryggs- och nackdelen av muskeln. Det känns mest sannolikt att den ömheten kommer av sadeln om du nu känner igen dig i den tanken. Prova hur hästen svarar på bomlöst eller sadellöst arbete.

Kliniken lär väl gå till botten med framknät och ta reda på vad som är vad, hör gärna av dig och berätta vad som kommer fram. intressant, alltid lär man sig något. Eftersom du har kiropraktisk hjälp antar jag att ni uteslutit andra ryggbekymmer.

Hej!

Jag har en häst med exakt samma symptom kring vänster framknä, fast får ingen behandling pga att vet inte kan fastställa orsak (syns inget på röntgen eller UL mer än att det är svullet och vätskefyllt).

Vore väldigt intressant att få reda på vad ni kom fram till och om det gick att läka, samt i så fall hur!

Oj, det va länge sen den här tråden va aktuell. Får försöka friska upp minnet.;)

Vi åkte till klinik och de hittade inget på röntgen men på ultraljudet konstaterades att det fanns en förrändring på gaffelbandet. Vet kunde inte säga om den va gammal eller om ny. Hon har skadat samma ben tidigare...

Vet konstaterade att senskidan va inflamerad så hon sprutades, kommer inte ihåg med vad. Va på återbesök några veckor senare och hon sprutades igen då svullnaden först minskat och sedan ökat lite. En viss svullnad satt kvar rätt länge, men så länge hon va ohalt så sa vet att det va ok. Förra sommaren fick hon vila helt på sommarbete av olika anledningar och sedan dess har även svullnaden gett med sig. Fortfarande ingen hälta eller andra problem av framknät.

Hej!

Låter positivt. Skillnaden mellan din o min häst är att min häst nu genomgått artoskopi (titthålsop).

Tekniskt sett gick op bra, men de konstaterade att hon troligtvis gått länge med inflammation i carpalsenskidan. Vet sa att det inte e säkert att hon blev bra pga hur det såg ut. Var inte så fint, mycket inflammation inne i benet. Nu ska hon vila i 8 veckor och sedan återbesök för att se om op haft någon verkan. De såg att skelettet inne i knäleden var något taggigt vilket gav upphov till trångt utrymme för senan, sk carpaltunnelsyndrom. Om det och inflammationen hänger ihop vet jag inte, men det antar jag. Då de nu tagit bort orsaken till karpaltunnelsyndromet återstår alltså att se om inflammationen ger sig av eller inte. Vad jag inte förstår är varför/när inflammationen blir sk kronisk?

Hon skall inte behandlas med något antiinflammatoriskt i det här skedet, det blir ev kortison om 8 veckor.

Nu har vi varit på återkontroll och hon var helt fri från hälta! Verkar mao ha gått bra. Nu ska hon sättas igång försiktigt och förhoppningsvis håller sig inflammationen borta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka