Senskadad häst igen...

M

maggan1010

Vi köpte en 18årig läromästare som i december blev jagad av vår unghäst och fick en 30% senskada på yttre böjsenan. Hon vilade helt 2 månader och började därefter sättas i gång försiktigt.
I början av juli var senan läkt ( enligt UL) och vi fick börja galoppera henne och uppmanades att rida mycket på hårt underlag. I slutet av augusti var hon tillräckligt i form och t o m tävlades i LB dressyr (ok resultat men inget mer).

I september, när vi var ute och red på plan mark, snubblade hästen när vi galopperade och var halt dagen efter. Vi har nu fått det konstaterat att hon har fått samma skada men den här gången på det andra benet. Hästen är en newforest som tidigare tävlat medelsvår i både hoppning, fälttävlan och dressyr.

Till frågan hur vanligt är det att senan på det andra benet också blir skadat?

Jag är lite tveksam till att hon kommer att hålla till någon ridning i framtiden... Hon har mycket exem och har problem med luftvägarna. Vad skulle ni göra med en sådan häst?

Hon har bra stam ( dock den gamla newforeststammen), är premierad på 40p haft ett föl för 10 år sedan.. Men i dagsläget är jag inte behov av något föl. Vi köpte henne för att dottern skulle ha en c ponny med att tävla dressyr med som kunde mycket. ( dottern tävlar nu sin b ponny, men han är bara 120 cm så hon har snart vuxit ur honom). Vi har även en d ponny som just är inriden...

Problemet är också att jag samlar på hästar och kan inte göra mig av med någon, avliva en häst är alltså en jättegrej för mig... ( veterinären antydde avlivning eller ta föl..)
 
Sv: Senskadad häst igen...

Är det inte lite tidigt att ge upp? Om andra skadan kom på andra benet så är det eg bara höjden av otur, eller tror du inte det? Vad säger vet om nya skadan? Exact samma som den gamla? Den vet som sade föl eller avliva missade allt däremellan tex ridas, men ej tränas o tävlas, promenad häst, m.m
 
Sv: Senskadad häst igen...

Det låter på dig som om veterinären antyder att det inte finns så mycket att göra? Om hoppet är ute för att hästen ska bli tillräckligt bra för att hålla för promenadridning i framtiden så hade jag nog avlivat hästen för hästens skull, även om jag precis som du tycker att det är väldigt svårt att ta bort en häst. Att avla på en häst med både exem och luftvägsproblem, som dessutom är gammal och skadad, nej, det skulle jag inte göra.
Kan hästen bli bra inom rimlig tid och hålla för promenadridning (och då tänker jag inte på att det viktigaste är att hästen ska kunna ridas, utan att hästen ska vara tillräckligt bra för att inte behöva gå och ha ont) så är det värt ett försök. Om hästen accepterar att "bara gå i hagen" och inte användas kan ju hästen få göra det på ålderns höst. Jag har dock ingen erfarenhet av just senskador.
 
Sv: Senskadad häst igen...

Men oj, vad dumt mitt svar låter när jag läser ditt. Självklart förutsatte jag att man sätter hästen i första hand. En häst som lider av skador o ej kan bli bra måste man ta bort, likaväl om den mår dåligt av att bara gå i hagen, eller inte trivs som promenad häst. Mitt svar var inte menat för ryttaren o ridningens skull utan hästen.
Man har ett stort ansvar som hästägare vad gällande daglig vård o skötsel, men man har tyvärr oxå ett ansvar att fatta rätt beslut då det är dax att ta farväl.
 
Sv: Senskadad häst igen...

Innan vi köpte henne hade hon en skada i högra armbådsleden ( en ovanlig skada enligt veterinären ) och hade stått ett halvt år och var återställd men ska inte hoppa höga klasser igen... i nuläget har hon alltså stått i 10 månader totalt från september förra året, och hon mår inte dåligt att stå. Veterinären sa att skadorna troligtvis är en följd av tidigare tävlandet...
Hon är A2 försäkrad så ekonomiskt vinner jag inget att avliva henne.
Hon kommer att vara haltfri om en månad, ska därefter skrittas igång succesivt och kan väl börja ridas normalt om ett halvår i bästa fall. Normalt= inga tunga eller mjuka underlag, ingen hoppning. Frågan är ju vad som händer därefter, kommer hon ens att kunna promenadridas? Läste att denna senskada hon har är 58% chans till att den går upp igen... Och hon har det på båda fram, vilket gör att oddsen är ännu sämre.
Att dottern ska kunna tävla dressyr på henne igen tror jag inte. Dottern kommer att försöka kvala till SM nästa år med sin B ponny, och denna skadade ponny har tidigare gått FEI, var tänkt att kunna hjälpa till vid SM satsningen.
Trolgtvis blir det så att jag kommer att banta henne 50kg, och därefter sätta igång henne försiktigt och själv promenadrida henne eller ta föl.
 
Sv: Senskadad häst igen...

Inte avel på en häst med kraftigt exem och problem med luftvägarna säger jag.
Sällskapshäst om hon kan leva utan smärta men inte håller för ridning. Annars är det barmhärtigast att låta henne somna. En död häst lider inte.
 
Sv: Senskadad häst igen...

Exemet hålls i schakt med täcke och luftvägarna genom att fukta höet. Hon kan alltså gå ute dygnet runt på sommaren...Exemet kom första gången förra sommaren, hon har alltså inte haft det tidigare. Men visst är det kanske inte den bästa hästen att avla på. Om vi skulle ta föl blir det nog på vår verdiavkomma som fick gångartsutmärkelse på treårstestet och som fick 9 på typen.
 
Sv: Senskadad häst igen...

Läste att denna senskada hon har är 58% chans till att den går upp igen... Och hon har det på båda fram, vilket gör att oddsen är ännu sämre.
Min häst har haft en senskada på djupa böjsenan och går full träning nu i både hopp och dressyr. Skadan syns inte ens på UL längre, ingen ärrvävnad eller liknande.

Nu tog jag otroligt lång tid på mig att sätta igång hästen, var inte igång fullt förren nästan 1 år efter hästen var friskförklarad. Skadan tog 6 månader att läka helt. Så allt som allt tog det ca 1½ år för honom att komma tillbaka.

Men inga problem att bli riden fullt sålänge allt är läkt. Om den går upp igen eller inte beror ju så mycket på hur skadat det är och hur mycket ärrvävnad det blir och hur man rider hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Senskadad häst igen...

känns positivt :),

miloni hur gammal är din häst? vår är ju tyvärr ganska gammal, men hon är underbar personlighet och gudasnäll, en häst som man vågar släppa upp osäkra ryttare på...

Hade den gamla skadan gått upp hade jag förstått att jag satt igång henne för snabbt, nu är det ju andra benet som är skadat, dock inte lika mycket, men man ser stor skilland på UL från i Juli och idag på det benet (på benet syns ingenting, hade ute en annan veterinär som missade helt att senan skulle vara skadad, utan rekommenderade omskoning och vila en vecka) Det tog faktiskt mer än 1,5h för veterinären på kliniken att hitta denna skada och hon stod länge som ett frågetecken, innan hon ultraljudade igen och kunde jämföra med de tidigare bilderna...
Ärrvävnaden kommer aldrig att försvinna från första skadan, 30% är nog ganska mycket skadat.
Förra gången behandlades hon med insprutning av röda blodkroppar i senan, men i detta fall är det inte aktuellt pga det finns inga hålrum i senan.

Ponnyn var alltså igångsatt men inte fullt, vi tränade kondition när hon snubblade...Full igångsättning hade jag inte tänkt förrän till våren. Hon fick förra skadan i början av januari, fick börja skrittas i april, och börja travas i maj, och fick börja galopperas i juli. Hon fick bara gå på hårda underlag, och reds ut ofta... Inga hinder eller bommar, och ridhus max 1 ggn var fjortonde dag...Totalt har hon blivit ultraljudat 4ggr sedan i januari, men hon är överviktig och det ska vi råda bot på. Bantning pågår...
 
Sv: Senskadad häst igen...

*KL*

Skulle aldrig avla på en eksemhäst...

Men ang senorna, så statistik är en sak, och inte alltid som verkligheten. Så om inte veterinären anser det är hopplöst så börja inte gräva än så att säga.

Jag har haft två med senskador. Den ena en T-märkt herre som rullade fast i boxen och fick en skada på djupa böjsenan på ena bak. Inte alls bra sena skada. Veterinären vägrade ens ge prognos förrän UL nr 2 6 v senare. Han rekordläkte ut senan på 4 månader. Nu återkom han ju aldrig sas till 'fullt arbete' då han var T-märkt och inte gick i 'fullt arbete' utan i alla gångarter rakt fram i skog och mark. (Glad skogsmullehäst helt enkelt) och det var inga problem. Han drog heller aldrig uppskadan igen trots hagbus och sprattel och brall.

Nuvarande har haft en skada på ytliga böjsenan på ena fram, lyckades under en boxvila sparka på sig själv på senan. Bättre prognos på det än övertänjning/uttröttningsskada, men oavsett vilket så en skadad sena återfår ju aldrig full hållfasthet. Inte heller den skadan har dragits upp trots bus och brall i hage. Han är ung så går inte 'för fullt' men hitills har varken den skadan eller de ligamentskador (båda fram) han stod på boxvila för dragits upp igen, och han rids fullt ut i alla gångarter i skog och mark.

Så, vad är sas meningen att hon ska 'hålla för' i framtiden? Med tanke på åldern anser jag att det inte siktas på MSV så att säga?
 
Sv: Senskadad häst igen...

Min var bara 6 år. Jag vet inte alls hur många % skadan var eller så, men stor var den inte och inte särskillt lätt att hitta heller. Min häst var ju heller aldrig halt av skadan annat än 2 första dagarna. Han gick även i stor hage under hela konvalicenten trots risken det innebar och sen skrittades han 1 timma per dag på asfalt. Men det läkte sakta men säkert och vi var inne på UL en gång i månaden. Det är ju viktigt att dom rör på sig så att dom senare också håller för rörelse, det är ju inte bra om dom hålls för stilla, då är risken större att senan sen inte håller för rörelse och ansträningen.

Jag hade även häst lindad med BoT under hela konvalicenten, spolade benet efter varje skrittrunda/hagvistelse. Hade även ut en männska som använde laser på benet med jämna mellanrum vilket jag även hade när han var friskförklarad under igångsättningen, vet dock inte om det gav någon effekt men skada gjorde det ju inte. Det var otroligt mycket jobb men nu flera år senare verkar det ju fungerat för han har hållt hitils.

Jag tror att om allt får läka på rätt sätt, lagom med rörelse osv under konvelicenten och att man är noga med allt så tror jag på att dom klarar av att gå normal träning sen också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Senskadad häst igen...

Jag tror också användandet med back on track hjälpte henne att komma tillbaka förra gången. Veterinären gav henne alltså inte mycket hopp i januari och trodde ev att hon aldrig skulle bli bra i det högra benet och sluta halta. Nu är hon ok där med ärrvävnad men den senan är intakt, det är den vänstra som är mycket förstorad, troligtvis när hon snubblade på rakt spår.
Målet med att köpa det nu skadade stoet var msv/fei. Varför skulle inte en 18 årig ponny gå msv? Se på sista VM, en 21årig fälttävlanshäst deltog...
Vi har faktiskt tagit vår B ponny från att inte kunna gå på tygeln till att gå 65% LA på 1,5 år och han är nu 18 år, och vi hoppas att han kan gå sm nästa år (kvalet ligger för b ponny på 62% LA:2)...

Vårt skadade sto kan alltså alla rörelser till och med FEI och har tävlats bl a av Elisabeth Hjelm i dressyr och fälttävlan. Vid samlande rörelser ligger väl tyngden på bakbenen, inte på de skadade frambenen eller... Nu är det inte säkert att vi ska ha upp henne dit igen, men jag hoppas i alla fall att hon håller för mig att rida ut på. Vi skyndar försiktigt...
 
Sv: Senskadad häst igen...

Jo, menade inte att hon INTE kunde gå FEI pga åldern, utan mer det du skrev att avliva är en jättegrej. Dvs, vad är så att säga 'minstamålet' att få tillbaka henne till, räcker 'glad uterittshäst' så att säga?

Min med skadan på böjsenan hade också BoT btw vilket jag inbillar mig hjälpte till att läka så snabbt.. (Inte den andra, han tar av sig bandage, så risk han skadar senorna av DET)
 

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 583
Hästvård Finns det någon som varit med om något liknande? Min ponny fick en senskada för ett år sedan, på böjsenan, ingen allvarlig skada...
Svar
2
· Visningar
958
Senast: Thek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp