vildros

Trådstartare
Jag försöker ;) skriva en ungdomsbok om hästar (skönlitterär) som projektarbete. Handlingen bygger på att tjejens ponny blir halt, och den ska ha lång konvalecens :smirk: Hon hittar den ihagen en dag och den kan inte stödja på ena frambenet.
Om någon ville vara snäll och hjälpa mig med för boken lämpliga symptom, vilken typ av senskada den har, konvalecenstid (minst 4 mån) och igångsättning. Hur ska dom få in hästen från hagen, ska veterinären få komma och linda och ge smärtstillande? Gärna en senskada med osäker prognos passar bra i handlingen :angel:
Tacksam för all hjälp så jag kommer igång med boken :o :bow:

Sv: Senskada

Jag kan inte påstå att jag kan säga något korrekt, jag minns inte allt som veterinären sa, för det är ett tag sen..
Men min pålle stod på 3 ben i hagen, jag ledde in honom själv väldigt stapplande, men det gick..
Veterinären vi kontaktade tänkte inte komma ut så vi fick fara och hämta smärtstillande(?) tror jag att det var, någonting hämtade vi iaf som han skulle käka.
Vi lindade.
Detta hände i april någon gång, och i slutet på september fick han somna in.. Det läkte inte som det skulle, han var gammal, fick sår eftersom vi var tvugna att linda honom jämnt, och han mådde inte bra..
Så jag kan ju tyvärr inte berätta mer än så.. Men vet med säkerhet att senan var av och om vi inte lindat så skulle han haft mycket mer ont.
(Vår veterinär tyckte att det där är inte så farligt, varför ska ni hålla på å fjanta med lindor? typ. Inte första gången han fel diagnosisterat..)
Jag har för mig att han hade en "bulle" på benet, och i knät var det något som förmodligen också hade hänt för där vart det som en grej som stod ut, som var mjuk som man kunde trycka in..
Varmt har jag också för mig att benet var..
Oerhörd smärta måste det innebära iaf, shit det syntes på ögonen vad ont han hade :cry:

vet inte om det var till någon hjälp men..

Min häst stod på tre ben i hagen en dag och vi fick lov att hämta honnom med transport i hagen. Vetrinären kom ut och kollade honom och gav honnom en stelkrampsspruta och vi fick en remiss till strömsholm dan efter för att röntga benet.

Min häst haden en spricka i benet (ingen senskada) men första gången så upptäckte dom inte sprickan så vi fick åka tillbaka när han fortfarande inte blev bra. Han vilade i 6 månader (läkte ganska sakta) men´efter det var han helt återställd.

Kan kanske vara nåt till en bok

Varför inte försöka "praoa" på djursjukhus/alternativt hos en veterinär en tid?
Boken skulle bli betydligt mer trovärdig om du hade korrekta uppgifter.

Immer

Kul idé!
Men... jag tycker inte riktigt att storyn håller... En senskada i hagen kommer oftast utav att hästen har rejsat rejält, men inte så pass att en sena går av (blockhalt) Min häst lekte och fick en skada på senan. Hon var aldrig halt...
En senskada är sällan med oviss utgång, om det inte är banansenor på tex en travhäst, eller en gaffelbands skada... Den ovissa utgången är om den har sin karriär kvar... oftast läker senor och muskler bra, man ultraljudar för att se om blödningar ligger kvar.
Jag skulle nog hellre föreslå att du hittar din ponny i hagen på 3 ben, och vet. kommer ut och konstaterar att hon behöver röntgas. Ger smärtstillande. Linda är inte nödvändigt...
Ambulansen kommer och sjukhuset nästa där man konstaterar en illa sittandes fraktur i hovbenet som berör leden. Där har du en oviss utgång eftersom det är lite trixit och knepigt. Just hovbensfraktur är inte alltför ovanlig efter häftiga lekar i en hage. De flesta är mkt god prognos på, men kinkigt om den sitter i leden som sagt. Givetvis ska ponnyn få överleva, eller hur? Debutera sen efter ett års konvalecens!

Bara mina tips, men det är du som är författaren!
Lycka till!

Min häst läkte iaf inte..
Hon dömdes ut för sina senskador :crazy: :cry:

Så jag vet inte om de sällan har oviss utgång.

bollen__ skrev:
Samma här, min klarade sig inte heller.
Och den senan var AV.

Tråkigt att höra. Jag menade inte att alla senskador har god prognos. Vissa går helt av, och inte alltid man syr ihop dom. Idag kan man transplantera in sena tex. Men det är nog inte det första man väljer utan snarare avlivning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 850
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 235
Senast: Icfafn
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 779
Senast: Josofinito
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

Tillbaka