senskada? Sparkat sig själv

karlsson

Trådstartare
Igår när jag skulle hämta min häst i hagen hade han sparkat sig själv på frambenet på mitten av senan ytliga/djupaböjsenan. Han hade ett ytligt sår, bara lite päls bort skrapad eller vad man ska säga. Runt det "såret" så är han lite svullen och väldigt öm. Ej halt. Svullnaden har gått ner en aning sen igår.

Frågan är nu kan detta vara en senskada? vad kan det annars vara? (orolig) Nu spolar jag benet med kallvatten 20 min ett par gånger om dagen och han står i "boxhage". :(

Sv: senskada? Sparkat sig själv

Är han helt ren när han går så är det nog mer en lätt sårskada än en senskada.

vanligt när de slår på sig är ju att det blir en utgjutning i själva bindväven, som då visar sig i en svullnad och kan sitta kvar ganska länge.

Min olyckkorp har fått ganska många sår i sitt liv,och alltid alltid sväller han upp något förskräckligt! Sist var han svullen över kotan/senorna,det satt i i ca 6 dagar. Andra svullnader brukar gå ner på 3-4,så jag var också jätteorolig,men han var aldrig halt,och hade aldrig någon feber. Vart inget mer av detta heller,men likförbannat varje gång det blir något ligger man sömnlös på nätterna! :p

okej, har han ömmat runt såren? har du låtit honom vila då? Känns skönt att höra :) är så himla orolig känns förjävligt om det är en senskada!

jag hade ringt veterinären (den du har) och beskrivit exakt läget på såret och svullnaden utöver det och allt annat runtomkring. Det är ju helt gratis med telefonkonsultation om inte annat. Men som sagt - det kan vara ett vanligt påslag med utgjutning och benhinnan som därmed orsakar svullnaden (låter troligast och absolut vanligast). det kan självklart även vara en senskada, men lika gärna inte.

bäst är att ringa din egen veterinär och rådfråga.

Senast ändrad:

Har ömmat lite men inte så att han ryggat tillbaka av smärta,utan mer att han dragit upp benet lite,och jag har promenerat med honom för att se så hur svullnaden beter sig. Han sväller alltid,oavsett om han är sparkad högt eller lågt.

Ett litet litet sår ovanför knäet gav ett supertjockt knä,sen en svullnad på 10-15 cm ovanför och nedanför.

Jag har ringt och diskuterat med veterinären så gott som varenda gång då såret setat på lite dumma ställen (mitt på skenbenet,orolig för spricka,kotan,orolig för skelettskada/ledskada osv) och han säger alltid att vi bör avvakta (eftersom hästen varken varit halt eller haft feber) ett par dagar,och på den tiden hinner svullnaden gå ner/försvinna. Veterinären säger också att blir han halt/får feber så får jag höra av mig så fixar han en tid direkt.

Hittade bara bild på en svullnad vi haft,här var det ett pyttesår mitt fram ca 5 cm under knät. Dag 1 var det ingen svullnad,bara ett litet sår,detta är dag 2,dag 3 var svullnaden nästan borta,och dag 4 syntes ingenting. Detta kort togs även på morgonen efter en natt på box,minskade betydligt efter hagvistelse.

13373_10200224782676473_642471835_n.jpg

Hittade en svullnad till,dock dag 2 på penicillinkur (sparkskada med sårficka som följd,så benet har varit som en telefonstolpe). Som min veterinär säger,viss sväller för ingenting,och andra sväller aldrig...

541567_3775226453421_2111126391_n.jpg

Senast ändrad:

i min erf. så gör man väldigt sällan ngt åt ev misstänkta skador på sträcksenan vid diffusa "små"skador öht, veterinärt utan som din veterinär sagt, avvaktar man om hästen inte givetvis är halt osv... Leder finns det ju inga på framsidan av benet så där håller jag med din veterinär också utifrån råd den givit.
böjsenor osv är ju en annan sak men inte ens där åker man ju in direkt utan vid misstänksamheter kyler kyler kyler man och avvaktar med bra övervakning på hästen osv. ffa tar man bort den ur hage med stim och stoj om den är halt osv, direkt. (därmed inte sagt boxvila) Lite halvt knapplån blev det nu ;)

Senast ändrad:

Såret han har på benet har börjat vätska sig så antagligen är det en infektion där. Har varit så inne på att det är en senskada och då inte tänkt efter riktigt. Nu har jag tagit hand om såret ordentligt och så här ser det ut: Innan tvätt
bild%25201%2520%25282%2529.JPG

Byte av bandage:
bild%25202%2520%25281%2529.JPG

Och sen efter:
bild%25203.JPG

Hur tycker ni det ser ut? och hur skulle ni göra! Tack för alla svar det hjälper mycket :)

Kan tillägga att han är mycket öm och varm, men ej halt och har inte feber.

Det där skulle jag behandla som en regelrätt senskada!

Jag skulle dessutom iom att såret geggar sig och han är såpass öm ta ut vet.

Och givetvis ultraljuda om någon vecka. Tills dess strikt behandla det som en senskada.

Min gjorde en liknande grej, inklusive sår på samma ställe och banansena. Och japps, det var en senskada.

Håller med Alexandra. Mitt förra svar var utifrån att jag trodde det var en bula/sår där den slagit på sig typ på insidan benet mellan senorna. Det där ser ut som en senskada. Jag hade behandlat den som sådan och kontaktat klinik., tagit ut veterinär för såret och omdöme ev innan klinik.

Senast ändrad:

Jag skulle tyvär också tro på senskada... :( Typiskt just sån där "banansena" som sagt... Sen KAN det ju vara en svullnad bara,som du ser på min häst har ju han som en "banan",fast på skenbenet,men ditt sår sitter ju illa till,och senskada är det första som kommer upp i huvudet. Att han sen verkar vara så väldigt öm också,min har som mest lyft lite på benet när jag klämt.

Har hört att man kan lyfta upp benet,sen dra med fingrarna på vardera sida och trycka ganska hårt över senorna,reagerar dom väldigt då så är det mycket troligt att det är just en senskada.

I ditt fall skulle jag kontakta veterinär för att rådfråga hur du ska behandla en ev senskada och själva såret,sen in och ultraljuda om några veckor. Sen kan man ju naturligtvis hålla tummarna för att det bara är en svullnad efter såret,men i ditt fall skulle jag inte våga chansa på det och jag skulle definitivt kolla vidare med UL. Är långt ifrån alla som visar hälta vid senskador....

Senast ändrad:

Det är så jobbigt att inte få veta direkt! Men det blir att åka in till kliniken nästa veckan måste få veta!

Det var såret, han hade fått en rejäl smäll bara! nu mår han bra och är igång igen :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 706
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 717
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 427
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama