Senskada, linda?

Shaggy

Trådstartare
Igår ultraljudades Novan och hon visade sig tyvärr ha en skada på gaffelbandet. Jag har läst på lite och hittar rådet att man ska kyla vilket går ihop med det lilla jag kan om senskador. Problemet är att i nästa mening sägs det att man bör linda för att trycka ner svullnaden. Hur går det ihop lindar man blir det ju varmt. Funderar nu på vad jag ska göra. Blev inte så mycket frågat igår då jag mest kände mig mer än lovligt okunnig och inte kom på de rätta frågorna.
Jag vill ju ge henne så bra förutsättningar som möjligt för att läka ut skiten.

Sv: Senskada, linda?

Du kan linda med zinklimbinda och låta det sitta kvar 3-4 dagar....linda inte hårt och "smeta" rätt det sen...jag brukar lägga på ett vaddstycke over och bandage.
Senare kan du linda med back on track eller magnet vaddar.

Är hon inte galen i hagen så låt henne vara ute somvanligt, cirkulation är läkande, men just senor har knappt nån blodgenomstömmning alls. Du kan även massera uppe vid hasen /eller framknäet där muskeln övergår till senan och även nere vid hoven.

Jag lindade R med zinkaband med wetwrap (eller vad heter dom, vetflex?) över (+ stallbandage på båda fram)första tiden när han skadade förstärkningsbandet. Han fick gå ensam i stor hage.

/AA

De där zinklimbinda/zinkabanden kan man köpa dem på apoteket?
Hon går i halvstor hage pga det är så blött (mjukt och halkigt) i större delen av hagen. Ingen springhage men möjlighet att skritta.
/Shaggy noll koll

Travshopen eller apoteket på norrstrand, har jag handlat på. Jag försöker ha någon hemma om utifall, men nu vet jag inte om jag har eller ej. Jag kan kolla när jag åker till stallet i kväll.

/AA

Tycker ändå att man måste belysa respekten med att linda med zinkaband. Att det absolut inte får sitta för hårt, trots att man om man är ovan bara lägger på det, så drar det faktiskt ihop sig efteråt. Sedan får det inte sitta för löst så det veckar sig och ger skavsår.
(Hade min ena på klinik förra veckan och fick på ett zinkaband som hästen var oerhört besvärad av efteråt.)

Själv tycker jag det är jättekonstigt att de inte lindade på ett efter ett klinikbesök.

Här på ATG rekommenderar de inte att hästarna går ut i stor hage med skador på senor och förstärkningsband. Däremot kontrollerad skrittmotion som ökas på succesivt.

TS.

Efter man har kylt senorna så kan hästen stå inne för att torka innan man lindar på ett bandage.

Problemet med skrittmotion är att dom blir pigga tillslut och då gör det värre skada när dom ska bralla...här rekommenderar dom hage, om hästen inte är helt galen.

TS...jag köper mina zinkaband på travshopen, och som mimus säger är det viktigt att inte linda för hårt...eller för löst.

Det fanns definitivt inte på apoteket så det känns ju lite surt att jag var 200 m från travshopen i torsdags och inte visste att jag borde gått in och handlat.
Hemgångsråden var: inte springa, inte bottenlöst och definitivt inte halka skritta ca 20 minter för hand eller uppsuttet och utöka allteftersom kom tillbaka om en månad.

Det går att beställa från apoteket. Min hade zinklimbinda 2 veckor, dygnet runt (bytte givetvis med jämna mellanrum) när hon hade senskada.

zinklimbinda finns på apoteket, om det inte finns på just det apoteket man går till kan dom ju kolla i databasen vart det finns, hur många m.m. Brukar sedan som tidigare påpekat lägga ett vaddstycke och en linda ovanpå. Det får dock inte bli blött så det tåls att bytas ut den övre lindan/vaddstycket varje dag. Vi brukar dessutom sätta en tåsko för att förhindra att gaffelbandet växer ihop för "kort" det ska ju vara så elastiskt som möjligt och sen hagvistelse eller bara skritta. absolut inte boxvila! då är risken väldigt stor att gaffelbandet som sagt växer ihop för kort. Så länge en blödning är "aktivt" (om det är en blödning) så är det bara att lägga på zinklimbinda. Man bör ju också tänka på att bot, magnet-paddar m.m. ökar blodcirkulationen i benet och inflamationen "blossar upp" igen så man vet om det. Vi brukar även åka till vet & spruta cortizon i knä och kota för att påskynda läkningen men det är absolut ingenting man behöver göra (menar då om dom bara har en liten blödning/varning på ett gaffelband).

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 242
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 989
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka