Senskada etapp två!

yvobos

Trådstartare
ÄNTLIGEN! :bump:
Efter två månaders strikt boxvila är nu min häst så pass "bra" att jag äntligen kommer att få börja motionera honom lite för hand! Åh vad jag har väntat på denna dag! Visserligen är det bara ynka fem minuter om dagen så här i början som han får promenera! Men ändå.... *svimfärdig utav lycka*

Det enda som oroar mig nu är han ska flippa ur och börja bralla! Är ju livrädd för att han ska dra upp skadan helt igen. Men jag hoppas innerligt att allt kommer att gå bra!

Åh vad jag är glad idag men fyyyy vad klockan går långsamt! Vill att arbetsdagen ska ta slut så jag får åka till min prins! :love:

För övrigt anser jag att alla skador samt sjukdomar bör förgöras! :devil:

Sv: Senskada etapp två!

Har du fått något lugnande att ge honom innan promenaden?? Den lär nog inte bli så lugn som du hoppas. Tyvärr.

Nix pix! Inget lugnande. Jag vill pröva utan i första han vilket min veterinär rådde mig till. Fast nu kommer ju den där :devil:snöstormen! Kanske måste skjuta på premiären tills imorgon....

Förstår precis din lyckokänsla, jag har precis gått igenom samma typ av skada och konvalecens med mitt sto. Dock var hon lite väl glad i hatten på prommenaderna och hon fick givetvis inte inte inte bralla och skutta, men hon höll givetvis inte med, så det var till att ge vetranquil innan vi begav oss ut om jag inte ville följa med på flygtur:p. Dom blir ju inte sega av det utan det tar ju bara bort sinnet som ser spöken och sinnet som tycker att det är lämpligt att göra skolor ovan mark med matte hängandes i snöret:D.

Lycka till!

Tack snälla för lyckönskningen!

Är ditt sto helt återställt nu?
Hur gav Du det medlet och hur lång tid tar det innan det börjar att verka så man kan knata lite lugnare?

Vi försökte med lugna promenader (fullblod, ligamentskada, 3 månaders stallvila) med hjälp, väst och maxdos vetranquil. Hästen var mer i luften än på marken. Det blev så pass farligt att vi fick ge upp, bygga en sjukhage och be alla böner vi kunde. Han bockade som en besatt i 20 minuter, men han höll:bow:
Efter den dagen blev det sjukhage + korta promenader.

Det tar 20 minuter innan det (påstås) verka - det funkade ju inte på min häst. Det är inte alla veterinärer som får skriva ut det.

Men FY vilket jobbigt scenario Du utsattes för! :eek:
Men jag är väldigt glad för din skull att hästen höll trots allt brallande!
Det sista man behöver är ju att skadan går upp helt igen! Än så länge har han pallat boxvilan över förväntan! Men det känns ju lite som att han är en tickande bomb nu när inte smärtan håller honom still! Hur som så skjuter jag nog på första promenaden tills imorgon. Stormen får lov att dra förbi först. Annars kommer han nog springa till Pajala eller Korpilombolo eller så... :D

Vi trodde faktiskt aldrig att han skulle klara boxvila överhuvudtaget men han klarade det faktiskt jättebra. Sista tiden fick han gå lös i stallet (det är ganska litet, 8 hästar) och han var som en hund. Aldrig gå-påig eller sur.

Peppar, peppar, han håller fortfarande. Idag är det ett år sen han kom hem från Ultuna (första gången) och vi hade då ingen aning hur lång tid det skulle ta. (Satte igång honom efter betet i augusti).

Hoppas det går lika bra för er.

Åh tack, ja det hoppas jag med!
Det får ta den tiden det tar helt enkelt. Skynda långsamt är mitt motto!
Men jag längtar efter att iaf kunna ha honom i en liten sjukhage och att kunna gå på lite längre promenader. Han må vara en liten islandshäst men mina 52kg mot hans envishet kan bli en hård kamp för mig. Han har ju mkt gott lynne i normala fall, så jag får hoppas att hans valnötsstora hjärna minns det...

Vad praktiskt att Ni kunde ha hästen lös i stallet! Tyvärr en omöjlighet där jag står.

Tack snälla för lyckönskningen!

Är ditt sto helt återställt nu?
Hur gav Du det medlet och hur lång tid tar det innan det börjar att verka så man kan knata lite lugnare?

Det tog 45 min -1 timme innan det "tog skruv" på min häst. Sen kunde vi lugnt prommenera på;).

Hennes skada är helt utläkt sedan 3 månader tillbaks men jag är fortfarande lite nervös över att den ska gå upp igen *nojjiga jag*. Hon hade skador på gaffelband, ytliga böjsenan och djupa böjsenan på vf. Men hon läkte rekordsnabbt, allt utläkt på 8,5 vecka! Veterinären chockad:). Hon fyller dessutom 18 snart och det kan ju gå ju segare ju äldre dom är tydligen.Tror det är många faktorer i hennes konvalecens som spelade in att hon läkte så snabbt.

Lycka till med din!:)

Han ni lyckats ta en promenad? Det är ju så himla mycket snö!

Normalt sett älskar jag vinter och massa snö! Men inte just nuuuu...
Igår vågade jag mig ut på en ytterst liten promenad med honom! Vid första snöhögen (stallchefens snubbe har tack och lov plogat tämligen väl) körde han ner hela huvudet och frustade vilt i snön så att den yrde! Åh vad lycklig han blev och det bubblade i magen på mig utav lycka. Gick en liten bit till men se då började han försöka bralla. Jag fegade ur och vi gick till stallet igen. Det fick räcka som första dag! Får se hur det går ikväll! Och i helgen ska en stallskompis gå en liten bit med oss för hennes häst är lugnet själv. Det kan kanske ha en god inverkan på min raket! :devil:

Att din veterinär är chockad förstår jag! Själv gick jag in i koma efter att ha läst ditt inlägg! :eek: Jösses vad lyckligt lottade Du och din häst är! Vilken mirakelhäst! Vad är hemligheten?? Jag kräver ett svar!!!! :laugh:

Jag ska tillbaka till kliniken i Mars och då får jag se hur hans läkning fortlöper! Men Vi kommer inte att kunna klå ditt rekord! Var så säker!

Jag förstår innerligt din noja över att skadan ska gå upp igen! Jag känner likadant! Var väl därför jag fegade ur lite igår.

Lycka till! Jag tror det är vettigt att "fega ut" innan det går över styr.

Min släpptes sinom tid ut med vår skimmel - som är lugnet själv. Hm. Det funkade sådär...

Vr2009397.jpg

Vr2009398.jpg

Att din veterinär är chockad förstår jag! Själv gick jag in i koma efter att ha läst ditt inlägg! :eek: Jösses vad lyckligt lottade Du och din häst är! Vilken mirakelhäst! Vad är hemligheten?? Jag kräver ett svar!!!! :laugh:

Jag ska tillbaka till kliniken i Mars och då får jag se hur hans läkning fortlöper! Men Vi kommer inte att kunna klå ditt rekord! Var så säker!

Jag förstår innerligt din noja över att skadan ska gå upp igen! Jag känner likadant! Var väl därför jag fegade ur lite igår.

Hon stod på metacam första 10 dagarna, zinklimbinda första 4 veckorna (bytte var 3-4 dag), vi vände skon bak och fram för att minska genomtramp, kort tå för bästa överrullning (har hon alltid iofs), back on trackskydd när blödningarna avtagit och dessutom stod hon i sjukhage med hårt grusat underlag så hon inte kunde halka omkring. Har dessutom haft proffessional chioceskydd på henne som hjälpt till med stöd på våra promenader.
Första 4 veckorna fick hon bara gå från boxen till sjukhagen, sedan fick vi börja prommenera små korta prommenader för att sedan utöka dessa.
Efter 8,5 vecka var skadorna utläkta men hon fick stå kvar i sjukhage ytterligare några veckor medans jag jobbade på med promenader och tömkörning i skritt och trav för att stärka upp senorna innan utsläpp i vanlig hage med kompisar igen. När hon blev utsläppt var jag noga med att hon inte skulle gå i lera, så fick flytta grinden och spärra av vissa delar av hagen där dom trampat upp stigar. :)

Åh vad lycklig man blir av att se dom korten! Tackar! :bow: Vilken livsglädje att äntligen få gå i en hage med en kompis och bralla loss och helt förtränga allt vad senskador heter!

I helgen har det ändå gått rätt ok med våra små korta promenader. Men han är som en kokångare som bara vill explodera! Nu känns han mera som en stor ardenner när jag leder honom. Igår gick en stallskompis med oss med sin kolugna häst. Min häst lugnade sig väl något iaf. Han vill ju vara till lags men samtidigt tror jag att han skulle kunna springa till Kualalumpur utan att stanna för att dricka ens! :D Men jag tycker att det går bättre nu som sagt när jag själv slutat att vara så harig. Men känner jag osäkerhet igen, så är jag inte bang alls för att fega ur åter igen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka