Senskada eller överben?

Corax

Trådstartare
Jag har aldrig haft en senskada på någon av mina hästar så jag är helt grön vad gäller detta.
Men nu har i alla fall hästrackarn lyckats med något fuffens.
På utsidan av frambenet några cm nedanför carpus har hon fått en förhårdnad. Det känns lite som ett aktivt överben och hade det varit på insidan eller att hon hade haft något att slå sig på så hade det varit min första diagnos. Men det känns samtidigt som att denna varma hårda knöl ligger lite över gaffelbandet.
Hästen är inte alls halt men jag tycker att hon ömmar lite vid tryck. Men hon kan också vara 'pjoskig' och tycka att 'oj, jag har nog lite ont eftersom matte är där och trycker...'

Hur avgör man lättast om det faktiskt är en senskada? Alltså hemma. Går det ens? Eller är det ul som gäller? När kan man i så fall åka in? Hur gammal måste skadan vara?
Flera personer i stallet har kollat och klämt men ingen har säkert kunnat säga vad det är.

Det hade varit lättare om det hade varit likadant fast vid ett senfäste och att hästen åtminstone markerat.

Är en häst alltid halt vid en senskada?? Är det vanligt med skador mitt på senan om ingen yttre påverkan funnits (dvs spark, slag, sten el. dyl.)?

Sv: Senskada eller överben?

in och ultraljuda på en gång.
Hästar behöver inte visa hälta vid senskada.

Men borde det inte vara mer varmt än bara lokalt?
Kan en senskada kännas typ som ett överben?

Hade jag bara varit hemma så hade jag känt och klämt ännu mera men jag är 55 mil hemifrån. Varför ska det Alltid hända nått när man åker bort??

Behöver inte vara senan heller, kan vara gaffelbandets fäste eller liknande. Jag skulle åka in med det om jag vore du, det är bättre att låta veterinär kolla en gång för mkt än en gång för lite...

Griffelbenet ligger mellan skenbenet och gaffelbandet. Indy har ju haft allvarlig gaffelbands skada, och även fraktur på griffelbenet. Hans fraktur syntes mitt på skenbenet på utsidan där han fick som ett litet överben som ömmade. Han hade då fått en benhinnerinflammation av griffelbens brottet som inte syntes på första röntgenplåten 4 veckor innan.
Indy var aldrig halt av fraktur eller benhinneinflammation.

Senskada måste Ul:as, annars kan man inte diagnostisera en skada eller dess omfattning. Vi har ju haft en del senskador och de brukar vara rejält svullna då.

Hoppas att det är falskt alarm för dig.

Ja visst är det det!
Är jag fortfarande osäker när jag kommer hem i morgon så finns ju inte minsta tvekan om att hon ska in på klinik.

Mimus;
Jag har två fd stallkompisar vars hästar haft frakturer på griffelbenet. Den ena läkte ihop, fel, utan vet. vård. Såg ut och kändes som ett helt väggupp...
Den andra stod i ett par veckor.
Och nu när du påminde mig om det där menlösa lilla benet så måste jag ju säga att visst kan det vara griffelbenet.

Nu vill jag helst bara hem... Fort!

Usch blir lite orolig av det du skriver nu,ang att det inte syntes på röntgen:crazy: vi hade ju en sparkskada insidan vä fram för några veckor sen, rejäl svullnad men ingen hälta alls, öm allra först men inte senare. Vi åkte in pga ville kolla ang griffelben, det var efter några dagar bara(och gav boxvila fram till kliniktiden) Röntgen visade inget och inte heller var det något med sena eller gaffelband. Det ar ett blodkärl som fått en smäll så att svullnaden berodde på blodet.

Blir nu lite fundersam om det kan ha varit något som inte syntes? Det hade gått fem dagar, just för att man ev inte ser något direkt. När röntgade du?

Hon var aldrig halt, men en liten kvarstående svullnad som sakta gick ner.
Undrar om man borde röntga igen då?

Jag fick hem en senskadad häst augusti 09 och han hade aldrig varit riktigt halt mer än att han markerat obetydligt men han hade en REJÄL senskada så åk in och kolla det direkt..

Ja visst är det det!
Är jag fortfarande osäker när jag kommer hem i morgon så finns ju inte minsta tvekan om att hon ska in på klinik.

Mimus;
Jag har två fd stallkompisar vars hästar haft frakturer på griffelbenet. Den ena läkte ihop, fel, utan vet. vård. Såg ut och kändes som ett helt väggupp...
Den andra stod i ett par veckor.
Och nu när du påminde mig om det där menlösa lilla benet så måste jag ju säga att visst kan det vara griffelbenet.

Nu vill jag helst bara hem... Fort!

Min tjej fick en spricka på griffelbenet och rejäla pålagringar över detta. Hon är nu "återställd" (skadan uppstod i början på november), men hon kommer alltid att vara tjock o stum över detta område... :( Jag hoppas dock på att hon inte kommer få några bestående men av detta. Veterinärerna trodde först det var gaffelbandet då hon hade blödning kring fästet (därför tipsade jag dig om att det kan vara det och bör ultraljudas). Utesluter man det så propsa på röntgen - i mitt fall gick det ganska lång tid innan de ens brydde sig om att röntga... :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Kommer jag in till klinik så Kommer benet att lysas (och självklart ul:as!). Basta! Men det brukar inte vara några problem, vi är ju stammisar där. :grin:

Skönt att din tjej är bra nu. Lite skönhetsfel kan man ju ta så länge de inte hindrar. :)

Än så länge verkar det inte hindra, men man blir lite orolig för framtiden. Hon är ju så ung (blir fyra i år) och har ju därmed hela sin "ridhästkarriär" framför sig... Jag hoppas det inte kommer orsaka något problem.

Att jag inte själv propsade på att de skulle röntga de första de gjorde var av den enkla anledningen att jag trodde att de redan gjort det! Hon stod ju där i 10 dagar som en första behandling och då trodde jag i min enfald att det var givet att de både röntgat o ultraljudat.

Först en månad senare fick jag reda på att de inte alls hade röntgat utan BARA ultraljudat och då hade det varit så svullet att de inte kunnat utläsa något vettigt så vi fick ultraljuda en gång till en månad senare och det var då de bestämde att vi skulle röntga också "för det ser ju ut som att hon skulle kunnat ha fått sig en spark på griffelbenet" - JA??? Det sa jag ju när jag lämnade in henne?? Ja SA ju att skadan uppstått av en hästspark!! :mad:

Indy hade ju så ont att han låg ner när skadan inträffade, han var jättehalt och rejält svullen, vet trodde på gaffelbandskada och/ev skenbensfraktur.

Åkte in på klinik 4 dagar senare, då var svullnaden nere och hästen ohalt, syntes inget på röntgen, inget på UL.

Fick order om att sätta igång långsamt under två veckor och hålla noggrann koll, sedan köra på som vanligt.

Under följande 4 veckor, tränade jag två gånger och startade 1 msv.:o

Sedan fick han som Corax beskriver ett litet överben som ömmade. Jag åkte direkt in till klinik och bad om en annan vet. Denna såg ett överben och blev misstänksam, när hon tog fram de första röntgenplåtarna och vi synade dem med argusögon, kunde man se frakturen på EN av plåtarna på det stället där överbenet nu var..

Som du förstår blev jag galen över att detta inte upptäckts av tidigare vet. Hästen var helt ohalt under hela denna tid.

MEN det var tydligen allvarligt med benhinne inflammationen. Han fick total boxvila i 4 veckor, och order att inte ens gå ut ur boxen för att häva inflammationen. (vilket jag inte lydde och det sa jag också, han fick gå i liten boxhage och beta ett par timmar/dag).

Sedan blev han helt återställd.

Min erfarenhet av andra hästar med griffelbensfrakturer är att de blir hel återställda.

Mitt tips är att känna på senor och gaffelband med upplyft ben då du kan knipsa om senorna och följa den upp mot framknät så långt det går. Ytligast finns ytliga böjsenan, sedan djupa böjsenan och innerst mot skenbenet gaffelbandet. Närmast carpus känner du inte gaffelbandet pga att griffelbenen är i vägen. Du kan känna griffelbensspetsarna som små knoppar på in och utsida. På det här sättet kan du förhoppningsvis komma fram till om svullnaden finns i benvävnad eller i mjuk vävnad. Läget som du beskriver låter ju gissningsvis som griffelbenet på utsidan men det är alltid svårt att göra sig en bild utifrån bara en beskrivning.

Tack för ett jättebra svar!
Och ett korrekt sådant. :)
Var in på klinik med henne idag och mycket riktigt så var det griffelbenet. Inte av men det har fått sig en rejäl törn (spricka)och risken finns att den nya benvävnaden fixerar det mot skenbenet. Vilket tydligen inte gör så mycket men nu får hon vila tills överbenet inte är aktivt längre.
Någon som vet hur lång tid det kan ta??

Tog 4-5 veckor innan det slutade vara aktivt för min B när hon sopat på griffelbensfästet rejält. Ingen spricka dock, men en rejäl benhinnereaktion, och ett rejält överben.

Min fick vila 3 månader för hennes spricka + pålagringar innan hon var redo för en lugn igångsättning.

Senast ändrad av en moderator:

+ Alexandra.

Jösses. Fyra veckor till tre månader... :crazy:
Var era hästar halta? Och gjorde ni ngt speciellt med skadorna under tiden?
Min vet. rekommenderade Voltaren-gel en till två ggr/dag men annars inget.

Min var halt, men inte jättemkt. Behandlade inte griffelbenet något då det tog så lång tid för veterinärerna att komma fram till att det faktiskt var det pga. den kraftiga svullnaden som hindrade ultraljudet o de klantskallarna missade ju att röntga i början! :mad:

Min hade ju en stafylokockinfektion SAMTIDIGT :crazy: så de var mer fokuserade på det än sparkskadan.

Vilken tur att du åkte in och kollade.

Mimus, tack för svar!
Ja, jag förstår att du blev arg :crazy:
I vårt fall var de noga med att så länge svullnad fanns kvar skulle vi ta det lugnare (inte helt vila dock) för att minska risken för behinnereaktion och överben som skulle i så fall komma alldeles för nära gaffelbandet eller om det var djupa böjsenan eller båda kanske.

Ja jag kände att det var bättre att åka in en gång för mycket än för lite...
Speciellt eftersom jag inte alls var säker på vad det kunde vara.

Hästen är i alla fall vid god vigör och det är väl en tidsfråga innan hon blir odräglig. ;)
Hoppas bara att det går fort så vi kan komma igång igen men än så länge blir det större för var dag.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 483
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst slog sig i hagen och fick ett överben utsidan på frambenet. Har varit oömt och kallt under flera månader. Härom dagen slog...
Svar
14
· Visningar
1 329
Senast: Noranovala
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 428
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama