Senil häst...?

P

Poetry_princess

Ibland undrar jag om inte hästar också kan drabbas av åldersdemens, eller så är det bara min okunskap som gör att jag missuppfattar...;)

Vi rider i skogen och så ser hästen en liten stig och säger "jag måste gå in där, snälla snälla". Ok, då går vi in i skogen ( jag hittar inte i området så då tänker jag att han kanske vet en jättebra väg)..

Han skrittar friskt och glatt med spetsade öron ca 20 m, sen tvärnitar han och ser förvirrad ut, typ som om han undrar "vad skulle jag hit och göra?" och så vänder han tillbaka.. :confused:

Han är 28 år, ska tilläggas...;)

Sv: Senil häst...?

:) Hästar är ju nyfikna av sig och varför inte då passa på om matte tillåter detta? :smirk:
Min vallack skulle kunna gå in på varenda avtagsväg om han fick, parkering uppfart eller allmän väg spelar ingen roll.Du som ägare och ryttare avgör ju dock det sista :angel: .Har aldrig hört att hästar skulle bli senila? :confused:

sån är min häst också ibland, han kan svänga gå in på en liten stig/avtagsväg bara för att stanna efter en liten bit. Det ser jag inte som tecken på att han är senil utan snarare nyfiken! Han gör bara så i skritt när vi är ute och mysrider i skogen och då tillåter jag oftast det.

Haha så där gjorde min gamling oxå... fast ibland så tror jag att han gick och drömde... Ett par gånger när jag bara "åkte" med för att kolla vart han tänkte ta vägen så slutade vi med hans huvud inne i en gran eller mot något annat stopp... ;) Men han gillade att få gå och "spåna" lite som han ville och hade jag själv ingen plan för dagen utan endast var ute och skrittade så tyckter jag att det är nyttig hjärngympa för dem... ;)

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 203
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 824
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar