Sen eller gaffelbandsskador....här är lösningen !

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lsz
  • Startdatum Startdatum
L

lsz

Visste ni att nästan hälften av tränarna som håller till på Tor di Valle (Roms travbana) kombinerar tävlingsverksamheten med stadsrundturer på Roms kullerstensgator ? :eek: .

Så här skriver "Hästsport - magasin för trav och galopp":

Roms gator utgör ett perfekt underlag för hästar med sen eller gaffelbandsskador. Sakta trav och man lägger ett plastskikt mellan skon och hoven.
En annan anledning till att man tränar travare på Roms gator är att hästar som har problem med tävlingsnerverna får ett psyke som är perfekt, de blir lugna och harmoniska och ofta hållbarare och mer framgångsrika

Måste erkänna att jag blev väldigt förvånad över denna läsning.

Jag som trodde att "hästkrakarna" på gatorna var gamla avdankade pensionärer.....inte aktiva travhästar mitt uppe i karriären :eek:

Sv: Sen eller gaffelbandsskador....här är lösningen !

intressant... man lär så länge man lever

Ang att gaffel eller sen skador blir bättre av hårt underlag är väll kännt sen länge .

Men jag kan hålla med dig om att jag inte heller trodde de var tävlingshästar som blev körda inne i stan.

lsz skrev:
Visste ni att nästan hälften av tränarna som håller till på Tor di Valle (Roms travbana) kombinerar tävlingsverksamheten med stadsrundturer på Roms kullerstensgator ? :eek: .

Så här skriver "Hästsport - magasin för trav och galopp":

Roms gator utgör ett perfekt underlag för hästar med sen eller gaffelbandsskador. Sakta trav och man lägger ett plastskikt mellan skon och hoven.
En annan anledning till att man tränar travare på Roms gator är att hästar som har problem med tävlingsnerverna får ett psyke som är perfekt, de blir lugna och harmoniska och ofta hållbarare och mer framgångsrika

Måste erkänna att jag blev väldigt förvånad över denna läsning.

Jag som trodde att "hästkrakarna" på gatorna var gamla avdankade pensionärer.....inte aktiva travhästar mitt uppe i karriären :eek:

Coolt :D undra hur dom skulle reagera om man red inne i stan, typ nere på strandvägen brukar ju folk rida, kanske man skulle ta o göra... ist för åka in till valla o köra snabbjobb så blir det in till strandvägen o köra psyk träning :) eller kanske inte, mina monste skulle bara skena och kanske hoppa rätt ut i vattnet :crazy:

zilla skrev:
Ang att gaffel eller sen skador blir bättre av hårt underlag är väll kännt sen länge .

Men jag kan hålla med dig om att jag inte heller trodde de var tävlingshästar som blev körda inne i stan.

Ja det är ju inget nytt .....jag kör den gamla beprövade "roadworken" för att förebygga skador, men har inte kommit på idén att ta med hästen och köra runt turister på torget i sammanlagt 3 mil.......det kanske vore lönsamt :idea:

Det var alltså inte träning på asfalt som gjorde mig snopen utan att man använder aktiva tävlingshästar i sina bästa år på rundturerna.

Senast ändrad av en moderator:

Det är bara att sela på och dra in lite pengar ....och nu till sommaren är ju suveränt :idea: :)

jo som me våran gamla häst som exporterades till malta han bde täcvlar och rar vagnar i stan sen bor han med om i deras lägenhet haha.

Ja där tar de hissen upp till boxen.....kanske skulle bygga ut stallet......på höjden :idea: Men det är nog ganska dyrt att installera hissen. Låter nog bli vid närmare eftertanke.

haha jo men fatta praktiskt ha pållen på balkongen haha

Visste ni att nästan hälften av tränarna som håller till på Tor di Valle (Roms travbana) kombinerar tävlingsverksamheten med stadsrundturer på Roms kullerstensgator
:D :D :D
Dagens asgarv!!!!
Jag kan garantera att det finns ingen travtränare som ägnar sig åt stadsrundturer på Roms gator. Man kanske menar i Hästsport att travtränare tränar på asfalt?! För det finns dom som gör.
Det står många avdankade travare på Roms gator som hellre skulle vilja beta på evigt gröna ängar, men att det skulle finnas travare som har sin konvalcens där..........Näää.
Jag är övertygad om att travtränarna på Tor di Valle känner sig förorättade om dom finge veta att man i Svensk travliteratur säger att dom kör runt turister med sina tävlingshästar!
hälsningar gulan fd.gulla

gulan skrev:
:D :D :D
Dagens asgarv!!!!
Jag kan garantera att det finns ingen travtränare som ägnar sig åt stadsrundturer på Roms gator. Man kanske menar i Hästsport att travtränare tränar på asfalt?! För det finns dom som gör.
Det står många avdankade travare på Roms gator som hellre skulle vilja beta på evigt gröna ängar, men att det skulle finnas travare som har sin konvalcens där..........Näää.
Jag är övertygad om att travtränarna på Tor di Valle känner sig förorättade om dom finge veta att man i Svensk travliteratur säger att dom kör runt turister med sina tävlingshästar!

Jag trodde också att det var ett aprilskämt.......fick två exemplar av tidningen. Vill du att jag skickar den ena till dig ?

En av hästarna är Dicks Dakota, 4 år under rehab.
En annan är Plutos Day Som sprungit in drygt 1 miljon.

En av tränarna är Emiliano Peluso som anses vara en av de bättre. Han har ett 20-tal hästar i träning och närmare hälften har provat på staden gator.

Jag vet inte om detta är sant eller inte och jag blev mycket förvånad över artikeln :eek:

En av tränarna är Emiliano Peluso som anses vara en av de bättre.
Hm...Jaha av vem då? Av honom själv? Har kollat upp snubben eftersom vi inte ens hört talas om att han skulle tillhöra Tor di Valles toppskikt (sambon som har 20 år på nacken här nere, har sett han köra nått lopp...någon gång när han tänker efter)
Någon Emiliano Peluso hittar jag inte, bara en S Peluso som ligger på 790 plats och vunnit 1 lopp i år. Kan hända att Emiliano bara tränar och lejer bort körningarna. Men skulle han vara en av dom bättre i Rom borde vi hört det.
Dicks Dakota har gjort 16 starter, vunnit 1 och har 3 placeringar, och sista start var i mars 2004.
Plutos Dei (inte Day) kan jag mycket väl tänka mig att han travar runt gatorna med turister, då han fick lägga travskorna på hyllan för 5 år sedan. Han är 15 år gammal. (här tävlas hingstar och valacker tills dom fyller 10 år) Han hade 16,7 i rekord och 72.000 € insprunget.inte riktigt 1 mille.

Jag ska inte spela överlägsen för det kan mycket väl vara så att Emiliano Peluso, (och fler tränare med honom) måste köra runt turister med sina tävlingshästar för att överhuvutaget ha råd att fortsätta vara travtränare, men jag blir faktiskt förbannad då journalister inte kan kolla upp fakta lite bättre.
Om det var så att Roms bästa eller dom bättre travtränare satt och körde runt med hästarna i stan, borde väl ändå vi som bor och jobbar här veta det? Det finns kanske dom som gör det/måste det för att överleva. Men att det skulle röra sig om över hälften av dom aktiva tränarna och att det dessutom skulle vara dom mest framgångsrika.......neeeej det tror jag bara inte.
MEN många av dom kanske tränar hästarna på asfalt........

:D :D :D :D
Som sagt Emiliano Peluso har vi fått reda på kör mycket riktigt runt turister........han är dessutom amatör. Skulle gissa att han har ett 20 tal egna hästar och inte i träning,och lär inte vara bland dom bättre, som tidningen uppgett.
Du behöver inte skicka mig ett ex. Men jag skulle vilja veta vem som srivit artikeln.
Mycket kan man säga om italiensk travsport, men jag börjar bli förbaskat less på att man hela tiden försöker få den att framstå som om italienarna fortfarande låg på dinosaurienivå då det gäller träning och tävling. Några dinosar finns det allt kvar, men dom dör snart!

Men hallååååå !!!!!!!!!!!!!!!! :eek: .....jag har inget med saken att göra.......läste tidningen och blev själv skeptisk. Tycker att du ska kontakta journalisten, Willy Nilsson, om du blir upprörd .

Senast ändrad av en moderator:

Jag hoppas att ni alla förstår att jag själv tog artikeln som ett skämt och att jag pga "trådtorka" la in en tråd om detta. Inte för att komma med någon revolutionerande upptäckt angående rehabilitering eller för att göra narr av italienska träningskåren.

Det är väl som alltid.........man får ta det som skrivs i tidningar med en stooooooor nypa salt.

Men hallååååå !!!!!!!!!!!!!!!! .....jag har inget med saken att göra.......
Nej, nej det vet jag, och det var inte meningnen att få dig att känna som om du hade det.
Det är väl som alltid.........man får ta det som skrivs i tidningar med en stooooooor nypa salt.
Ta inte åt dig nu.........men det är precis det som jag menar! Och det är synd och skam att man måste ta tidningar och journalister med en stooooor nypa salt! Eftersom det finns många som inte gör det. Och att hela tiden blåsa liv i elden att vissa länder lever kvar på stenåldern och har en primitiv syn på träning och hästhållning tycker jag är trist! Men det ska jag ta upp med Willy Nilsson. Och jag borde kanske läsa artiklen först.

Artikeln (den engelska varianten ) är skannad och skickad via e-post. Hoppas det funkade :)

// Suzanne

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka