seminerad med två olika hingstar på samma brunst??!!

mik

Trådstartare
Skriver för en kompis och hennes sto.

Stot födde för några dagar sedan ett välskapt hingstföl. Stot är insiminerat 4 ggr under samma brunst förra året. Första gången med en hingst och de tre sista gångerna med en annan hingst. Hon är seminerad 12, 14 ,17 och den 19 juni.
Hur stor är risken/chansen att det är hingst nr 1 som är pappan?

Hur vanligt är det att de står med mogna äggblåsor i 7 dagar och sedan tar sig?

Finns risken att hon har kunnat haft 2 ägg och att det ena inte har upptäckts och att det sedan har ovulerat men att det andra, det man såg, har stannat kvar och ovulerat senare eller inte alls? Jag har för mig att jag någon gång har hört att äggblåsor som är mogna i storlek länge men aldrig vill ovulera är "fejk" äggblåsor, men det kan ha varit en dröm också!

På hingst nr 2 är det betalt 90 dygna avgift medans om det är hingst nr 1 så ska det betalas levande fölavgift. Kan man kräva tillbaka 90 dygns avgiften om det visar sig vara hingst nr 1?

Min spontana tanke var ju att det är hingst nr 2 som är pappan men att det finns en mikroskopisk risk att det är nr 1:crazy:.

Vilken jäkla soppa;).

kom med ideér!

Ps. fölet ska blodtypas nästa vecka. ds

Sv: seminerad med två olika hingstar på samma brunst??!!

Jag gissar att hon ovulerat den 21, och då borde risken att hingst 1 är pappan vara minimal, eftersom dom spermierna då skulle leva 1 vecka. Men, det är inte HELT omöjligt.

Men varför i hela friden byter man hingst mitt i? Hade det inte varit bättre att ha sprutat bort ägget om hingst 1 inte var tillgänglig?

Varför är hon inseminerad med två olika hingstar på samma brunst?

Antagligen för att hingst 1 inte längre gick att beställa på, han kanske drog iväg och tävlade, inte ovanligt på halvblod.

Men om man vet om det i förväg Pregnylar man väl, eller väljer en annan hingst direkt.

För att seminstationen tyckte det och det var väldigt snabba beslut så min kompis sa ja. I efterhan hade det självklart varit bättre att spruta bort och invänta ny brunst.

Stoet tog sig inte på första brunsten med hingst 1. I andra brunsten så trodde de ju att hon skulle ovulera så de hann inte beställ sperman på hingst nr 1 och av hingst nr 2 fanns det redan på stationen vid den andra semineringstillfället den 14.

Min kompis är supernöjd med sitt föl oavsett vem av dem som är pappa. Däremot hade det väl varit lite roligare om det varit hingst 1 eftersom det inte finns så många avkommor i Sverige och det var ju han som var första allternativet. Hingst 2 blev det ju bara för att hans sperma "fanns" där.

För att seminstationen tyckte det och det var väldigt snabba beslut så min kompis sa ja. I efterhan hade det självklart varit bättre att spruta bort och invänta ny brunst.

Aha, hingst 2 fanns på stationen....
Inte konstigt att de tyckte att hon skulle byta.

Men det jag menar med att spruta var att spruta fram en ägglossning efter första semineringen, för att undvika att seminera med olika hingstar på samma brunst.

Jag skulle aldrig komma på tanken att be stoägare som tar skick byta till min hingst mitt i en brunst.

Jag tror att dosen med sperma fanns på stationen.. Så förstod jag det som när jag läste det... Inte att det var stationens egna hingst... Men jag kan ju ha tolkat det helt fel

Du tolkade det rätt, hingsten fanns på annan station men det fanns sperma "över" eftersom ett annat sto redan hade ovulerat och inte behövde sperman.

Till cutty. Min kompis sa ta blodprov men hon menade antagligen DNA typa. Hon pratade med genetiken i uppsala och båda hingstarna finns ju redan där så man kan kolla mot dem.

Hur tror ni att det blir OM nu hingst 1 är pappan? Med kostnader och så.

OM det är hingst nr 1 vilket jag inte tror, så tror jag att hon får tillbaka 90 dygns avgiften från den andra hingsten, eftersom det är ju betalning för föl efter just den hingsten. Sen så får hon betala lev föl avgiften på den andra hingsten.
Nu vet jag ju inte säkert, men jag tycker det verkar vara det mest logiska.

Det är ju så man får hoppas att det blir i såfall, om inte känns det ju inte så rolgt att betala samma unge 2 ggr...

I Tyskland seminerar man INTE med olika hingstar i samma brunst. Jag trodde i min enfald att det var samma här...

I Tyskland seminerar man INTE med olika hingstar i samma brunst. Jag trodde i min enfald att det var samma här...

Jag har då under alla mina år aldrig hört talas om nåt liknande.
Oerhört märkligt, och jag fattar inte vitsen.

Men är jag trög? Är det två brunster det handlar om? Då är det ju inget konstigt att man byter hingst! Men inte seminerar man flera gånger under samma brunst med olika hingstar? (trött i huvet)....

Nej, det var två hingstar under samma brunst. Seminerd 4 ggr på samma brunst varav den 1a gången med en hingst och de andra 3 med en annan hingst.

Jag tycker också att det är underligt och att man borde ha väntat eller sprutat om för ny brunst, men gjort är gjort och vad gör man nu?

Jag tycker också att det är underligt och att man borde ha väntat eller sprutat om för ny brunst, men gjort är gjort och vad gör man nu?

Ja, jag skulle ju ifrågasätta seminstationen.
Det känns ju lite sådär, tycker jag.

Jag fattar inte varför man inte fortsatte med hingst 1?

Jag tror att det var för att de stod där den 14 och kollade om hon hade ovulerat vilket hon inte hade och trodde att de skulle hinna få sperma innan hon ovulerade. Sperman hade tidigast hunnit komma till den 16. I eftehand vet man ju att de hade hunnit det men inte då och där. Sedan fortsatte de med den hingst som de seminerade med den 14, 17 och 19.

Om det nu blir strul med betalningar mm Om det visar sig vara "fel" hingst, tycker ni att seminstationen ska stå för någon form av ersättning då?

Om det nu blir strul med betalningar mm Om det visar sig vara "fel" hingst, tycker ni att seminstationen ska stå för någon form av ersättning då?

Ja. Enligt min åsikt i alla fall.
Fattar inte heller att man kan tro att det inte kommer att bli några problem alls med härstamning på fölet om det seminerats som det berättas här.

Ofattbart korkat.

AM

Jag tycker liksom alla andra att det är mycket märkligt handlande av seminstationen.. *rynkar pannan djupt*
Vad tänkte de med egentligen?
Precis som andra påpekat så är det ju inte ovanligt att man kan byta hingst, men då måste man ju spruta bort ev foster eller vänta tills hon är konstaterat tom och försöka på brunst nr 2. Så hade ju jag gjort. Verkar dessutom inte som om jag är ensam om den åsikten :)

Tycker som Nafayette att enligt mig borde seminstationen stå för någon form av ersättning. FÖr så korkat får man inte handla... än en gång suckar jag djupt... Vilket län finns den seminstationen i? Man kanske ska akta sig för den...

Ja, den är lång ifrån dej iallafall;).

Seminstationen ifråga har iallfall gott rykte i övrigt, de säger att det är omöjligt att det är hingst nr 1 som är pappan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka