Under pandemin skulle jag träffa några vänner i Stockholm. Vi möttes upp vid Radisson Royal Park och strövade sedan genom Hagaparken. Jag tror att det det skulle kunna vara en trevlig utfärd för olika åldrar. Det fanns gott om ställen det går att slå sig ner och äta medhavd fika/picknick, badplats och småbåtshamn om barnet gillar att titta på båtar. Dessutom ett antal coola historiska byggnader. Grunden från Gustav III:s planerade stora slott kan kanske fungera som ruin om barnet gillar sådant. Det finns kollektivtrafik fram till nämnda hotell och säkert till andra punkter man också kan gå in i parken.
Jag bor i Uppsala, ca en timme från Stockholm, och här har vi en del sevärdheter som kan passa olika åldrar.
Upplandsmuseet är öppet tisdag-söndag och har gratis entré. I närheten finns slottet och Engelska parken/Carolinaparken, den sistnämnda med en fin lekplats med Pelle Svanslös-tema. I parken finns många bord där man kan äta medhavd matsäck. Intill finns botaniska trädgården med många exotiska och ovanliga växter.
Gamla Uppsala Museum har öppet varje dag och har olika familjeaktiviteter. Det museet tar inträde, men biljetten gäller hela säsongen och det är gratis upp till 18 år. Även i Gamla Uppsala finns bord där man kan slå sig ner och äta sin matsäck. Gratis parkering nästan direkt vid museet.
Så kanske en tripp till Uppsala kan vara något.