Semestertips i närheten av Gränna?

Bri

Trådstartare
Jag planerar några dagars semester kring Gränna med familjen. Är sugen på att se utställningen om Andrée-expeditionen på Grenna museum, men har i övrigt inga särskilda planer. Efterlyser därför tips på roligheter i närheten!

Det är jag och min man som åker med våra två barn på sex och nio år. Vi gillar att t ex bada, gå på djurpark, äta god mat och gillar även kultur och historia. Hit me ;)

Jag skulle säga Visingsö, som cykelutflykt (och picknik) om era barn kan cykla :) Finns cyklar att hyra på ön, och man tar sig runt mer än med bil då många vägar är privata. Inte jättemycket att göra men lite historia finns allt på ön och en otroligt fin natur :D

Det är ca 1,5 timme till Kolmårdens djurpark och Tropikhuset i Kolmården om ni är sugna på lite längre bort.

• Gilla
Reactions: Bri
Jag planerar några dagars semester kring Gränna med familjen. Är sugen på att se utställningen om Andrée-expeditionen på Grenna museum, men har i övrigt inga särskilda planer. Efterlyser därför tips på roligheter i närheten!

Det är jag och min man som åker med våra två barn på sex och nio år. Vi gillar att t ex bada, gå på djurpark, äta god mat och gillar även kultur och historia. Hit me ;)

Vadstena och Alvastra kloster är ju trevligt om man gillar historia. Bada kan man göra i Vättern ;)

Håller med om Visingsö! Annars valfri polkagrisaffär i Gränna, särskilt den på storgatan typ tvärsöver torget, där har personalen tidsenliga kläder och hela butiken är så söt och charmig:love: I hamnen finns det badplats och matställen. Brahehus kan vara värt ett besök, fantastisk utsikt!

Omberg rekommenderas om ni gillar fin natur, Alvastra klosterruin är häftigt att se och i Hästholmen (strax norr om Ödeshög) finns det supergod glass och en fin liten hamn och en stor trädgårdsbutik. Om ni vill åka så långt, det ligger ca 25min från Gränna. Ta gamla E4an så får ni fin utsikt på köpet:)

Andre museumet är bra missa inte stadsmuseumet som består av tidtypiska inredda bostäder. Visngsö är trevligt. Det finns ett kultcafe vid en mack och hästskjuts på sommaren

• Gilla

Rekommenderar Hamnkrogen i Gränna för en god middag. Fantastiskt god mat och har även en barnmeny.

• Gilla

Håller med ovanstående talare om att omberg är fantastiskt. Jättefin natur.
Visingsö är också fint.

Om ni vill ha tips på matställen i Gränna så tycker jag att ställena ute på piren är rätt tråkiga, men att Bergströms ( lite längre in) har bra mat.

Om ni vill åka in till Jönköping finns där Tändsticksmuseet som ger en bra beskrivning kring dåtidens barnarbete.

Någon timme från Gränna finns också Kivarps gårdsmejeri. Där kan man smaka på getost i olika former och titta på getterna.

• Gilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka