Semester i Polen

Andromedae

Trådstartare
Om två veckor åker jag och familjen till Gdansk för fem dagars utforskande. Eftersom Buke brukar veta allt tänker jag att någon kanske kan svara på mina undringar :angel:

Hur är polska priser i dagsläget? Tänker främst på mat (både restaurang och mataffärer) och "vanlig" shopping?
Hur fungerar kollektivtrafiken?
Saker/platser som vi inte bör missa?
Annat vi bör tänka på?

Vi är två vuxna samt en 1,5-åring och vi utgår från den lägenhet vi hyrt i Wrzeszcz.

Va där för ett par år sedan.
Maten är väldigt billig, och det finns massor av rolig mat att välja mellan.
Shoppingen va snäppet billigare än i Sverige men inga WOW priser.

Min favorit från resan va en snabbvisit till Gdynia och deras akvarium. Inte så stort men oerhört välskött, i övrigt tyckte jag Gdansk va betydligt mysigare än Gdynia men just akvariet är värt ett besök tycker jag :)

Jag var där på konferens för fem år sen, hann med en minisemester också. När jag var där var shopping lite billigare än hemma, men det kan ha ändrats sen dess. Maten minns jag inte, åt mest gratis på min konferens.

Kollektivtrafiken är bra, speciellt tågen. På bussen var det väldigt trångt, men det var nog rusningstrafik när jag åkte. Köra bil skulle jag inte våga, däremot hyrde jag cykel en dag och det var jättebra. Fanns fina cykel banor.

Kan ni åka lite längre bort rekommenderar jag slottet i Malbork. Tror det tog en timme med tåg från Gdansk och är väl värt ett besök. Annars är stadskärnan I Gdansk jättefin. Det finns också en "kulle" som man har utsikt över hela staden ifrån, den har varit någon slags befästning under kriget och är delvis museum nu, men tyvärr var allinfo där på enbart polska. Värd ett besök ändå tack vare utsikten. Minns inte vad den heter, men den ligger precis vid centralstationen. Det ska också finnas en kyrka man kan gå upp i tornet på, men där var aldrig jag.
Vill ni gå på zoo så är faktiskt det i Gdansk mycket trevligare än jag trott. Djurhållningen där var inte sämre än i Sverige.

Om två veckor åker jag och familjen till Gdansk för fem dagars utforskande. Eftersom Buke brukar veta allt tänker jag att någon kanske kan svara på mina undringar :angel:

Hur är polska priser i dagsläget? Tänker främst på mat (både restaurang och mataffärer) och "vanlig" shopping?
Hur fungerar kollektivtrafiken?
Saker/platser som vi inte bör missa?
Annat vi bör tänka på?

Vi är två vuxna samt en 1,5-åring och vi utgår från den lägenhet vi hyrt i Wrzeszcz.
Är flera år sedan jag var i Gdansk, men på näst sista frågan svarar jag Sopot, i alla fall om vädret är fint. Stranden där är oerhört fin och det var enkelt att åka tåg från Gdansk.

@Frokennordberg Jättetrevlig! :) Vi tyckte om maten (gigantiska portioner överlag, dock) och det fanns mycket att se. Folk var trevliga och även om det inte alltid gick att tala engelska så visade de vi mötte stor vilja att försöka förstå, så vi hade en mycket angenäm vistelse. Kollektivtrafiken var mycket bra och lätt att förstå sig på.

Jag rekommenderar verkligen att ta en promenad i Park Oliwski (vid Oliwakatedralen). Kan vara en av de vackraste parkerna jag har gått i! Själva katedralen är också maffig. Vill man åka sightseeing kan man åka piratskepp, det gjorde inte vi men vi såg det inne i stan :D

Köp dock inte sightseeing-paketet om ni ska ha ett Tourist Card, det är inte värt :D Inträdena är inte dyra i sig (ofta bara några få zloty).

Liknande trådar

S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 903
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter