Semester i Göteborg?

S

Sessiagh

Vad finns det mer för roligt i Göteborg förutom Liseberg att besöka med en blivande 7 åring (tjej, älskar teknik, hajar, lekfält, karuseller...)?
Vi var på Öland förra året och hyrde stuga (djurparken) men jag tyckte det blev enformigt efter två dagar. Så himla stort var det inte.
Funderade därför på Göteborg, det är inte så långt iväg som Stockholm (vi bor längst ner i Skåne...).
Så, ni trevliga Göteborgare eller ni som semestrat i närheten - vad kan rekommenderas?
Finns det djurparker i närheten? Borås, ringer en klocka i min skalle...
Vad finns det för trevliga museer för vetgiriga 7-åringar?
Shopping för mamma?
Motorgrejor för pappa?
Annat skoj - något med sjöfart eller havsanknytning?
Bra boende med EGEN toalett inom en 10 mils radie från Göteborg?

Vi är ingen van semestrande familj, förra året var första gången vi var på semester... hrm... på 18 år...
Så jag är ytterst tacksam för tips!
/Sessiagh

Sv: Semester i Göteborg?

Universeum, ligger alldeles granne med Liseberg ! Det kommer ni tycka är toppen allihopa

Universeum? Vad kan det vara? Låter spännande! Lust att berätta mer?
/Sessiagh

Universeum? Vad kan det vara? Låter spännande! Lust att berätta mer?
/Sessiagh

Universeum var min första tanke också!
Det är ett vetenskapsmuseum med en del häftiga djur och annat smått och gott

http://www.universeum.se/

Även Sjöfartsmuseet är rätt häftigt med sitt akvarium

Borås har en Djurpark och dessutom ett häftigt badhus. Man kan också gå i Slottsskogen i centrala Göteborg som har lite minidjurpark med pingviner, älgar, hjortar med mera.

Havsbad och turer i skärgården om det är fint väder.

Det är det jag kommer på på rak arm.. finns säkert massa mer! Åretkommer om jag kommer på något!

Shopping för mamman finns definitivt, men motorer vet jag inte så mycket om, så det kan jag inte hjälpa er med tyvärr!

Universeum säger jag liksom andra. Har själv en 7årig tjej och hon tyckte det var jättekul där. :)

Annars vet jag inte mkt om just Göteborg, men gillar hon sånt och ni bor i Skåne så har ni kanske säsongskort på Tekniska Museet i Malmö? :) Dit åker vi ganska ofta även om det är en bra bit.

Åh Göteborg, det är våran favoritstad, jag har min syster där så vi hälsar på minst en gång per år, ibland flera. Det finns massor att göra, Liseberg självklart, Universeum är toppen, räkna med en heldag där för att hinna se och göra allt utan att man ska känna sig stressad.
Maritiman, är ett mål för oss i sommar, där får man gå ombord på flera olika skepp och titta, sjöfartsmuseet oxå då det ligger i närheten av där syrran bor.

Trädgårdsföreningen har jag lobbat för länge men ingen har varit sugen så i år tänker jag gå dit själv! Slottsskogen är trevlig om än en aning sliten, men lekparken var populär med mina ungar, 3 och 6 år.
Älvsborgsfästning ska vi oxå försöka hinna med i sommar, är det varmt väder så blir det även en del havsbad.

I Borås finns det en djurpark och det är inte så långt till Astrid Lindgrens värld heller, sen beroende på var man bor så finns ju även Smögen inom räckhåll.

http://www.goteborg.com/ finns det mesta om Göteborg, Göteborgspass kan vara värt pengarna beroende lite på hur man bor och vad man tänker göra, det finns även olika dag kort att köpa för lokaltrafiken om man ska ta sig runt mycket.

Sen ska man inte heller missa Fiskekyrkan, att bara vandra runt i Haga, och alla de andra mysiga områdena. Nordstan är en bra utgångspunkt för shopping och det finns mängder med olika butiker runt omkring.

Hm ja om vi någon gång skulle vara tvingade att flytta till en stad så skulle Göteborg vara det självklara valet. :love: Tyvärr har vi nästan 5 timmars enkel resa dit, men det är det värt! :D

Svarar alla: Jösses så mycket det fanns i Göteborg! Jag måste ha varit där någon gång i min barndom för jag kommer ihåg Paddan-båtarna!
Jag ska läsa igenom allt och skriva lista, tror jag.

Men boende då? Vad finns det att välja på i Göteborg med omnejd? Kan man hyra stugor även i Göteborgsområdet?
Hur har ni löst ert boende när ni semstrat i Göteborg?
/Sessiagh

Hotell ?

Jag ska själv ta med min son till universum i år, jag var där för första gången i december och jag tyckte det var helt underbart. Dock gick det väldigt fort därinne eftersom jag hade hemlängtan och en förkylning.

Vi har bott hemma hos min syster förutom några nätter när de har tagit hand om barnet och vi har lyxat till det med en natt på hotell för att få sova. Men det är ofta relativt billigt med hotel under helger och lov, det finns ofta flera olika paketerbjudanden om man letar runt lite.
Det finns även en hel del olika vandrarhem i olika standard runt omkring Göteborg, sommartid brukar man även kunna hyra privata rum och liknade. Runt Liseberg tror jag även att det finns stugor som hyrs ut, och tar man sig utanför Göteborg finns det med all säkerhet stugor. Det är nog bara att titta runt på lite olika siter och sedan boka.

Som sagt, det finns att göra! Även om vi sist vi var nere mest hamnade på den närmsta lekplatsen för det var så varmt, att den sen ligger granne med ett mysigt fik gjorde ju inte saken sämre. Men då var vi nere för att uppvakta systers sambo och inte så mycket för att turista, så i lekparken kunde ungarna härja, medans vi satt i gräset och fikade och pratade! :D

Har ni bil med er så ska ni åka till Marstrand och ta en tur på fästningen där, det är garanterat poppis av ungarna, gäller för er att hänga med i alla lönngångar och fängelsehålor bara.... :idea:
Vår favvo, åker dit varje år.... Är väl inte öppet daglígen vintertid, men på helgerna. Kolla www.carlsten.se

Slottskogen massa djur finns det där.
Shopping för dig nordstan kanske :)

Kommer inte på något mer just nu som ingen har skrivit nu men kommer jag på något skirver jag:p

Hur har ni löst ert boende när ni semstrat i Göteborg?
/Sessiagh

Kommer man med bil kan det vara smidigt att bo där det finns parkering och nära till alla leder och även spårvagn till Liseberg/Universeum, typ Scandic Mölndal. De har ofta helg-, familj- och/eller ICA-kortserbjudanden.

Bara så du vet så finns Sveriges absolut godaste MOS här : Oves

Maritiman, är ett mål för oss i sommar, där får man gå ombord på flera olika skepp och titta, sjöfartsmuseet oxå då det ligger i närheten av där syrran bor.

Trädgårdsföreningen har jag lobbat för länge men ingen har varit sugen så i år tänker jag gå dit själv! Slottsskogen är trevlig om än en aning sliten, men lekparken var populär med mina ungar, 3 och 6 år.

Ja Maritiman kan jag varmt rekommendera - Jagaren Småland är jättespännande och man har fin utsikt över älvtrafiken. Annars är ju Paddanbåtarna oslagbara när det gäller ett äventyr på älven med fönstren uppfällda mot vågorna :rofl:

Trädgårdsföreningen tycker jag verkligen du ska få med dig familjen till. Fiket är jättemysigt och lekplatsen relativt stor så där kan man vara länge med barn.

Plikta (lekplatsen i Slottsskogen) är verkligen en av de största lekplatser jag har sett även om rutschkanan uppe på berget inte längre är vad den var när jag var liten och jag får hemska minnen av orientering (gick i skolan på berget ovanför Linnégatan) :eek: Just backarna i Göteborg saknar jag mycket här i Malmö för att de är så bra att åka pulka i om vintern (de 1,5 dag varannat år som det är riktig vinter). Fullkomligt livsfarligt i Landalabergen :D

När det gäller boende så har Liseberg faktiskt paket inkluderande antingen deras eget hotell på Heden eller deras stugor i Kärralund vid Delsjöns natur (spårvagn in till stan). Men vill man ha billigare alternativ så finns det vandrarhem lämpliga även för familjer. T.ex. detta som ligger på spottavstånd från just lekplatsen Plikta i Slottsskogen:

http://www.linnehostel.com/

Andra grejer...tja, ströva runt i Haga och låta barnen dela en enorm kanelbulle, ta båten ut till någon ö och bada (södra skärgården med Styrsö osv. via spårvagn till Saltholmen är enklast men norra med vägfärja till Hönö går också om man har icke allt för rastlösa barn eller kör bil själv). Universeum som redan nämnts är ju underbart och Sjöfartsmuséet och naturhistoriska inte hejdlöst roliga men helt OK en regnig dag.

Man måste även äta Lejonet & Björnen glass någonstans. Allra helst uppe vid Redbergslid där den egna butiken finns med många smaker men annars i t.ex. Haga.

Visst ja, motorer sa TS. Än så länge lever ju Volvo så muséet finns ju:

http://www.volvo.com/group/global/en-gb/Volvo Group/history/museums/volvomuseum.htm

och flygmuséet kanske också kan vara spännande?

http://www.aeroseum.se/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka