Selentillskott på betet?

A

Ardnas

Ska man ge selentillskott även på betet? Andra mineraler finns ju i gräset, men eftersom vi har selenbrist i hela landet så borde man ju fortsätta ge selentillskott även på betet? (Brukar ge Tokosel på vintern.)

Sv: Selentillskott på betet?

Ja, selén behövs tillskott av även på sommaren.
En saltsten med Selén i brukar kunna ta hand om det.
Men det är ju bra att räkna så att det i alla fall ser ut att gå åt tillräckligt med salt för att selenet skall komma i hästarna.

Sv: Selentillskott på betet?

Tack för svaret! Jag tror isf att jag helt enkelt fortsätter ge av tokosel, eftersom jag nu har det. Dessutom brukar jag vilja ge rent salt, är lite skeptisk till att blanda mineraler i saltet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama