Selenöverskott?

Alexandra_W

Trådstartare
Selenbehovet är ju 0.2 mg/100 kg vikt. Valacken väger 400 kg, och även unghästen ligger där i krokarna.
Behovet är alltså 0.8 mg/häst.

Valacken får sitt selen via mineralfodret och får 1 mg selen.
Lilldamen får hälften av sitt behov från kraftfoder och så en hel del från mineralfoder.Hon får 0.9 mg.

Nu vill jag peta in ett foderjästpreparat (inte ren foderjäst), som dock skickar iväg selenvärdet och valacken får då 2.5 mg selen och lilldamen 2,4 mg selen.

Detta är ju fortfarande LÅNGT under maxtoleransen (6 mg/100 kg), men det är å andra sidan extremt långt mellan behov och maxtolerans. Och finns det risk för negativa effekter av selenöverskott även under maxtoleransen? De får ju ändå dryga tre gånger sitt behov?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fodermarknaden formligen översvämmas av dyra, dåliga foderprodukter som marknadsförs med felaktig och falsk information. Den senaste...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
18 630
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Har suttit flera dagar och kliat mig i huvudet, räknat och räknat! Inser att mina mattekunskaper är åt skogen! Problemet är följande...
Svar
2
· Visningar
906
Senast: Lindon
·
Foder & Strö Hej! Min hästs hö har analyserats och det såg ut så här: Torrsubstans (ts) 86% Råprotein (RP) 77 Smältbart råprotein 46...
Svar
7
· Visningar
1 324
Senast: Derring-Do
·
Foder & Strö Jag har verkligen räknat och räknat och letat all typ av foder som går att få tag på här i La Paz. Har kommit fram till att jag vill ge...
2
Svar
22
· Visningar
3 687
Senast: mumrikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp