B
bussig
Finns det inget selen i hö ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
aida skrev:olika från hö till hö, gör en analys så vet du hur ditt hö är
Har gjort analys !aida skrev:olika från hö till hö, gör en analys så vet du hur ditt hö är
Tac för ett bra svar. Har gjort analys av mitt grovfoder. Har följt SLUs foderstatsprogram. Det var där jag upptäckte det här med selen. För i grovfodertabellerna så finns det ingen ruta för selen att fylla i. Men däremot i kraftfodret och mineralrutorna. Vad jag minns så fanns det ingen ruta att kryssa i när jag skulle göra analysen av grovfodret.HelenaHandberg skrev:Selenanalys av enstaka hö och spannmåls partier är komplicerat, dyrt och ger, åtm norr om Skåne, ofta svaret att inget selen kan påvisas. Det är bättre att kontakta sitt hushållningssällskap eller länsstyrelse och fråga vad som är känt om jordarna i trakten. Halten selen i vanliga grödor i Sverige varierar från 0,04 mikrogram/kg till 0,024 milligram/kg enl en studie av Kirchmann m fl. De högre värdena kommer ifrån Skåne, med max i Fjärdingslöv! HH