Selen/e-vitamin tillskott

Contest

Trådstartare
Jag behöver tillsätta selen och e-vitamin till min häst (har bra hö så jag behöver inte ge mineralfoder). Har räknat med tillskottet SeloE i foderstaten och har läst att 1 dosmått=2mg selen och e-vitamin 1600mg, och tänkte då ge ½dosmått så hästen får 1mg selen och 800mg e-vitamin. Hästens behov av selen är 1,2mg och e-vitamin 450mg. Då blir det ett överskott av e-vitamin och litet underskott av selen. Gör det något?
Har läst någonstans att e-vitamin kan kompensera lite av selenbristen, stämmer det?

Är lite förvirrad i denna fråga så jag är tacksam för svar och tips eller råd! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 175
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 544
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Vårat hö täcker hästarnas behov förutom selen och vitaminer. Tidigare har jag kunnat lägga till Granngårdens mineraler avel...
Svar
0
· Visningar
653
Senast: MoonFriend
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka