Sele eller halsband till liten valp?

LiZH

Trådstartare
Vi ska hämta Idefix imorgon:banana:. Uppfödaren har sagt att till havaneser ( bichon havanais) ska man aldrig ha sele pga ngt med skuldrorna? Ok, halsband kan vi ju ha. Men imorgon när vi hämtar honom har vi ca 3,5 timme bilresa hem. Om vi behöver stanna och rasta honom känns halsband osäkert- tänk om han kryper ur det:crazy:. Hur skulle ni kunniga göra? Sele känns instinktivt bättre ur rymningssynpunkt, men han har aldrig haft en på sig... Vi kör längs Autobahn i Tyskland och visserligen finns det naturnära rastplatser men det dånar in lastbilar och bilar hela tiden. Inte direkt lugnt så om han kommer lös kan han nog bli rädd...

Vi ska hämta Idefix imorgon:banana:. Uppfödaren har sagt att till havaneser ( bichon havanais) ska man aldrig ha sele pga ngt med skuldrorna? Ok, halsband kan vi ju ha. Men imorgon när vi hämtar honom har vi ca 3,5 timme bilresa hem. Om vi behöver stanna och rasta honom känns halsband osäkert- tänk om han kryper ur det:crazy:. Hur skulle ni kunniga göra? Sele känns instinktivt bättre ur rymningssynpunkt, men han har aldrig haft en på sig... Vi kör längs Autobahn i Tyskland och visserligen finns det naturnära rastplatser men det dånar in lastbilar och bilar hela tiden. Inte direkt lugnt så om han kommer lös kan han nog bli rädd...

På 3,5 timmars resa skulle jag inte ens stanna - valpen kommer ändå troligtvis sova hela vägen om den är rastad före resan :)

Aha! " Överallt" har jag läst att man ska stanna ofta. Uppfödaren sade dock lite i förbifarten at vi inte ska stanna, bättre att inte ta ut honom ur bilen alls. Kanske är det så! Tack för svar.

Jag håller med uppfödare och russinbulle. Troligtvis kommer valpen sova hela vägen. Om inte så bättre lite kiss i bilen än en skrämd valp på rymmen längs autobahn.

Sele eller halsband? Där tycker jag man ska lyssna på uppfödaren. Om man väljer halsband så bör det vara minst 2,5 cm brett för att täcka upp för 2-3 halskotor. Jag har ett 4 cm brett nomehalsband på min dvärgpinschervalp och det har han haft från 8-9 veckors ålder. Om de får för sig att springa jättefort så tar kopplet slut och det blir ett ryck i halsen/nacken därför ska halsbandet vara så brett.

Jag har heller aldrig hört att halsband är dåligt för valpar. Dock har jag inte haft denna ras innan. Jag kan förstå om en del är rädda om pälsen men jag tycker ändå sele vore bättre. Och även om det är pga ngt med skuldrorna så är ju min tanke såklart att min hund inte ska dra i kopplet( det är ju inte heller direkt en draghund ;)). Sele är införskaffad!

Eftersom hunden inte har en axelleden så som vi har och benen därför endast är fästade med senor/ligament vid resten av kroppen håller jag med uppfödaren. En sele kan medföra en klart ökad belastning på senorna och på en växande hund är de känsligare.

Eftersom hunden inte har en axelleden så som vi har och benen därför endast är fästade med senor/ligament vid resten av kroppen håller jag med uppfödaren. En sele kan medföra en klart ökad belastning på senorna och på en växande hund är de känsligare.
Men en sele drar väl förhoppningsvis över bröstbenet, annars är den inte välpassande, eller har jag missat något?

@kol Japp det var till Pigan! Har inte vant mig vid nya forumsystemet som inte riktar sig till inlägget vars knapp man använder... :o

Jag hade sele (har fortfarande) till min senaste valp. Plötsliga lekryck som rycker i nacken kan inte vara sunt.

Längs autobahn hade jag inte heller stannat tror jag.

@Migo: En draghund som tränar drag är vuxen och har dessutom färdigutvecklade muskler.

Jag tränar själv weight pulling med specialsele och har tidigare tränat drag av vagn med vanlig dragsele. Oavsett vilken typ av drag så måste selen passa perfekt. Hur du än gör så är det väldigt svårt att hitta en färdigköpt sele som passar perfekt, i synnerhet till en valp som växer från en vecka till en annan. Vissa selar går att justera lite andra inte alls.

Jag skulle inte säga att det är vuxna färdigmusklade hundar. Nånstans börjar man ju inkörningen, rasklubbarna rekommenderar att man startar när valpen är 6 månader. Alltså varken musklad eller färdigvuxen.

Oavsett, tror du att halsen är mindre känslig?

Jag har använt både sele och halsband till mina valpar. Selen när de är små för att de inte ska trassla in sig lika lätt i kopplet och sen gått över till halsband när de är stora nog (runt 4 mån), för bekvämlighetens skull. Ingen av dem har varit halt i sitt liv, utvecklat konstiga skuldror eller lösa armbågar eller nackskador. Friröntgade runtom. Och alla går superfint i koppel utan drag och tjafs (det sägs att valpar som får gå i sele lär sig dra). Jag går ju inte direkt och rycker en massa i dem och de lär sig gå fint tidigt på ett positivt sätt. Så dessa många massiva valpskutt som ska tydligen hända så frekvent att hunden tar skada om den har halsband känner jag inte till. Det händer ju att valpen skuttar till någon gång men som sagt, ingen skadad eller död so far!

Huruvida de kan ta skada av halsband eller sele beror ju på hunden. Har du en som drar som en idiot och är svår att få gå fint skulle jag föredra sele men då en som sitter fint och inte skaver bort päls (aldrig Hurtta igen...). Men det händer väl inte så ofta med en liten havanais som en border collie valp t. ex. Det skär i mig att se när folk går med exalterade halvgalna hostande valpar i halsband på t. ex. tävlingsplatser. Då får man ha sele. Så TS känner du dig bekväm med sele ska du absolut ha en.

Tycker dock ett välsittande halsband är säkrare, har sett allt för många hundar backa ur sin sele (däribland min egen).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hage
  • Hagstolpar
  • GHS - dagens dressyr.
Tillbaka