sele att dra tungt med?

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har funderat på om jag skulle kunna använda shettisarna att dra fram lite mindre stockar med från skogen och har insett att ponnytravselen nog inte är dimensionerad för såna övningar... :angel:
:angel:
Så jag undrar vad ni rekommenderar att man ska ha för sele och övrig utrustning? Baksele är väl nästan överkurs om man bara har draglinor och svängel? Eller? Ska jag kanske ha något annat?
Jag ska i så fall försöka hitta en såndär "sax" att dra stockarna med.

tacksam för alla råd!

Sv: sele att dra tungt med?

jag misstänkte det... :)

Finns det olika modeller på lokselar eller är alla "likadana"? Duger en lågpris?
Jag tänker lite på skillnaden mellan fast och lös brösta på bröstselen, finns det liknande olikheter på lokselar? Något särskilt att tänka på?

Finns i finmodell och arbetsmodell. Finmodellen är kanske inte direkt att rekommendera till tyngre arbeten.

I övrigt är inte lokselar något jag kan så där supermycket om, inte att släpa timmer heller så jag tror att jag avstår från att gissa mig fram :D trots att gissande brukar resultera i rätt "spännande" trådar :angel:

Normalt sett finns det nog inte till shetland nej.

Lokselen du väljer ska naturligtvis ha två gjordar under magen, och du bör försöka få tag på en bågdäckel istället för den lilla klena läderdäckeln som i regel sitter på så små selar. Viktigt med en sådan här liten häst och särskilt om du kör med läderdäckel, är draglinjen. (den är iofs ALLTID viktig..) är den bruten åt fel håll blir det ett väldigt tryck på ryggen och med en klen däckel blir det inte trevligt...

Så länge du bara kör med linor och svängel räcker det med en svnskappa på selen.

Släpsaxar finns i "dammodell" vilket nog kan pasa efter småhästar.

det där med draglinjen är jag medveten om. :)
har inte sett nån loksele med enkel gjord, vad jag vet - finns det??
men upplys mig gärna om vad som ät skillnaden (i funktion) mellan bågdäckel och den i läder, för där har jag noll koll

dammodell :rofl:
vad är skillnaden? rosa med glitter på? :rofl:

Är själv nybörjare, men har varit på kurs i skogskörning och även en tvådagars inkörningskurs med min lilla 3-åring. Har själv en däckel utan båge. bågdäckeln är mer stabil och vad jag förstår behåller den lättare ett korrekt dragläge. Det vi fick lära oss var även att man kan värma om bågen för att anpassa den bättre efter hästen vid behov. När det gäller damsaxen så är den i mindre modell. Det finns flera färger att välja på, men vet inte om det finns glittriga;)

Här en länk till lite inspirerande bilder från vår kurs:
http://www.fnh-bohuslan.se/gallery_70.html

:rofl:En sådan hade jag velat ha!
Men sgogssaxar tillverkas i storlek stor, normal och liten - till olika storlekar på stammar.

*länk borttagen av moderator*
Och jag har haft en finsele storlek minishettis hemma, och sedan skeppat den vidare till någon med ponny i rätt storlek.

Själv kör jag med ITE lokselar, till mina shettisar. Bröstsele att dra tungt med har jag övergett, bröstan får inte plats över bringan/bogen när det blir tungt, ponnyn sänker halsen och drar lågt. Bröstsele funkar bra till rockard på väg.

mvh

Senast ändrad av en moderator:

Tärnsjö borde ha selar även till shettisar. Kolla med dom. De selar som Driveout har, har inget bågdäckel.. Kolla även med Svenljunga. Det finns en hör i östergötland med, Tiljanders. Om jag inte blivit helt senil.

Jag kör alltid med baksele. Jag tar aldrig av den från selen. Sax och draglinor och sånt finns hos Floby Börje. Jag har för mig att han har mindre saxar med. Jag tror jag såg det.. Nog för at dom är röda, men lite glitter kan ni nog stänka på.. hahhaha

det där med draglinjen är jag medveten om. :)
har inte sett nån loksele med enkel gjord, vad jag vet - finns det??
men upplys mig gärna om vad som ät skillnaden (i funktion) mellan bågdäckel och den i läder, för där har jag noll koll

Dammodellen är mindre, men går fortfarande att öppna till ca 40cm, grövre än så drar man kanske inte med shettis ändå?

Billiga lokselar förekommer det att de saknar däckelgjord, ingen höjdare, selen ligger inte där den ska för fem öre då.

En bågdäckel är stabilare och glider inte, ger garanterad mankfrihet och bättre tryckfödelning. En läderdäckel är liten och mjuk och fördelar därmed trycket väldigt dåligt, tenderar att hamna på manken även på en häst med låg sådan, och glider gärna omkring...

hehe, så stora stockar som 40 cm drar man inte med shettis. nej...
Sen har du nog aldrig sett en rund shettisrygg, för de har inte "låg" manke, de flesta av dem har obefintlig manke ;) :rofl:...
Frågan är om det är nödvändigt att lyxa till det med en bågdäckel när man kanske kommer använda selen ifråga några gånger om året. Finns det ens bågdäcklar i så liten storlek?

Senast ändrad:

Jo då, både har och har haft shettis, men även om de inte har manke så kan den obefintliga mankfriheten trycka på ryggraden vid belastning...

Det går att hitta små bågdäcklar som kan göras om lite och passa shettis, tärnsjö kan nog också fixa fram en liten, men jag håller med om att det kanske är onödigt om du ska köra ett par ggr/år. Kanske kan du låta draglinjen bli aningens bruten nedåt, vid drag när linjen rätas upp blir det ju därmed inget tryck på ryggen... Och med en tillräckligt lång bukgjord kommer det inte störa hästen heller.

Även en sax är ju skapligt dyr, handlar det om så få ggr/år kanske du kan lägga en länk runt stockarna istället...

Även en sax är ju skapligt dyr, handlar det om så få ggr/år kanske du kan lägga en länk runt stockarna istället...
Det har du förvisso rätt i, jag kan ju kolla om någon av de gamla kättingarna som finns på gården är i skick för det... Åtminstone att börja med...

Säkert värd varenda krona om man använder den mycket.
Men som med så mycket annat så känns det lite överkurs att lägga för mycket pengar på något som man i bästa fall kommer använda några gånger om året för en kul grej...

Jodå, om du måttbeställer sele med bågdäckel.
Kolla på bilderna i denna länken......Ponnyn i fråga är en minishettis på 78cm. :love:Selen är värd varenda krona enligt ägaren, som också har en till likadan, (inklusive bakselar till dem), för parkörning.
Hihi, de bilderna har jag tagit! :D Lilla Tasja... :love:

Jag kan intyga att selen på bilden, och dess make, är jättefina och väl anopassade till minishettisar - men de är också specialbeställda med mått efter hästarna och lokorna är de minsta som tillverkaren någonsin har gjort, också de specialbeställda alltså. Så det är inte helt lätt att få till en loksele till en minishettis, utan det kräver att man får tag på lokor och att man har en sadelmakare som är villig att specialsy selen.

Säkert värd varenda krona om man använder den mycket.
Men som med så mycket annat så känns det lite överkurs att lägga för mycket pengar på något som man i bästa fall kommer använda några gånger om året för en kul grej...

Vem vet, du kanske tycker det är skitkul och håller på med det betydligt oftare. Jag kan erkänna att mina redskap inte blivit allt för flitigt använda de sista 1½åren. Jag har mest kört med vagn. Men det går att göra det med den selen med.

Jag skulle gärna vilja köra oftare, men så länge barnen inte är så stora och dygnen inte har 72timmar så får det vänta.

Så länge barnen är små kommer det tyvärr inte hända, att det blir "betydligt oftare".
Jag har bekanta som har en (obetydligt) begagnad loksele som jag ska få låna eller köpa, det känns som en lagom investering för att prova lite...

Det som lockar mig mer att investera i för framtiden är parselar och en 4-hjulig vagn - så ska jag bara lära mig att köra par också...

Jag bytte till mig en loksele (sån från Börjes) i sparsamt använt skick. Tyvärr saknades svanskappan, men det reder sig nog (var köper man reservdelar? Hittade ingen när jag var på Börjes senast - kan förvisso fråga dem...)

Idag har jag provat att dra stockar och det visade sig att 43-poängsponnyn var bra på det också! :love: :bow:
Två askstockar fick hon dra hem, en i taget, ca 3 m långa och upp till ca 20 cm i diameter - det var på jämn mark genom en hage.
För att främre änden på stocken inte skulle fastna i gräset gjorde vi så att vi lade uoo stocken uppepå svängeln och band fast den med ett rep genom öglan på svängeln. Det funkade jättebra!
(huruvida det är en "bra" lösning eller inte vet jag inte, det funkade i alla fall)

Ska försöka ta lite kort nästa gång, om vi hittar batteriladdaren till kameran...

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 544
Senast: Egonson_
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka