Selar och rockarder

P

Popplin

Hej. Jag skulle vara ytterst tacksam för alla råd och tips ang. detta ämne...

Jag har sedan några månader tillbaka varit ägare till en welshponny (maxad, något grövre) Jag undrar därefter vad för sele jag bör köpa till honom, då jag tänker köra relativt mycket, men endast lättare körning. Vi ska utan problem kunna åka 2 st vuxna i en rockard. Jag är alldeles ny gällande körning, och har inte riktigt fått klart för mig vad alla begrepp betyder, samt vilken utrustning jag bör ha.

Bör jag köpa en brösta el. loksele till rockarden? (främst tänker jag på komforten för hästen)
Vilken funktion har draglinorna? vad är "svängeln"?

Vilka förutsättningar bör en rockard ha med tanke på att jag vill ha det så komfortabelt som möjligt för både häst och kusk? (hjulbredd? höjd på sätet? minsta/största skakelavstånd?)

Ytters tacksam för alla svar.

Sv: Selar och rockarder

Ok, är själv ganska ny men här finns experter som rättar om dt blir fel.
sele du bör ha till rockard är en bröstsele /giggsele. Där bröstan är lös. får inte sitta ihop med däckel som den gör på ex. börjes och hööks billigaste varianter.
Du ska använda draglinor det är dem hästen drar vagnen med och de sk fästas i en svängel i vagnen. En svängel är en "pinne" som sitter så den rör sig fram och tillbaka efter hästens bogrörelser så det inte blir stumt för hästen så den får skavsår på bogen.
Du ska dessutom ha en baksele eller en broms på vagnen. Bakselen använder hästen när den ska bromsa vagnen så den slipper få all vikt bakom armbågarna. med bakselen så sätter sig hästen ner och kan bromsa med hela sin kropp istället.

Det låter vättigt.. Jag fick lite klarhet i saker och ting faktiskt.. Jag har hittat en billig sele (då jag inte har har någon jättebra ekonomi för tillfälligt) Där baksele, draglinor och hela paketet ingår. Jag har förstått det så att svanskappa inte alls räcker till, och att skaklarna inte ska fästas i bröstan utan i däckeln? så att draglinorna används optimalt?

Jag har även en fråga ang. rockarder.. jag har hittat en mycket trevlig rockard, som ägarna har använt till både B-ponny russ och fjording.. Jag antar att den antingen har varit för stor eller för liten för någon av hästarna, men hur pass illa är det om den något stor? (tror det lutar åt det hållet) i skaklarna vill säga.. går det helt enkelt inte att spänna för vagnen, eller blir det stor skillnad för hästen att dra? Kan den dessutom ha för långa skaklar i förhållande till hästen?

Jag måste även fråga; Fäster man draglinorna direkt i bröstan och sedan ned till svängeln? Har denna något speciellt fäste? och ska man ställa in linorna på någon viss längd, eller de är så som de ska? Antar ju att de ska vara så pass korta/långa att linorna fortfarande drar vagnen, och inte skaklarna..

Uch ja.. det blir så rörigt, men jag hoppas att du förstår..

Om någon förästen har en bra bild på ett ekipage där det tydligt visar hur allting ska fästas så är jag mycket tacksam!! =)

Här är några bilder jag hittade på driveout.se

070512_033.jpg

luxmarenk.jpg

Gå in på www.driveout.se där finns massor av olika bilder samt de säljer bra och ganska billiga selar med :)

Mvh
Eran Emma

Här är en bra länk. Tyvärr på holländska men med massor av bra bilder. Så kanske det klarnar lite.
http://www.mencursus.net/index2.htm
Klicka på aanspannen och vidare därifrån så finns mängder med bilder...
Draglinorna fäst i bröstan och ner till svängeln så bröstan ligger alltid fri från resten av selen.
Längden på draglinorna beror ju på hur långt det är mellan svängeln och bröstan så det måste du ställa in. Ett tips är att åka till en butik med bra selar och kika och fråga personalen om hjälp och förklaringar har du tur hittar du någon intresserad och kunnig. Annars kanske du kan få någon som kommer ut och kikar och hjälper dig att ställa in allt rätt.
Kan inte så mycket om vagnar men det är viktigt att rockarden är väl avvägd för storleken på din ponny så det blir rätt belastning på ryggen osv.

Eftersom du skriver att din ponny är något grövre så skulle jag satsa på en loksele eller en collersele, då bröstselar sällan ligger riktigt bra på grövre hästar med lågt ansatt hals. Men skaffa isf en lätt (fin) loksele, ingen arbetssele. En loksele eller collersele ger har oxå mycket bättre anläggningsyta (som är den ytan som hästen drar med) samt ger ett bättre dragläge. Ska du ha loksele till rockard så måste du se till att den har höga skackelfästen samt lös deckel då rockarder har fast skacklar som inte följer hästens rörelser på samma sätt som ledade skacklar. Draglinorna är dom som hästen drar rockarden med, skacklarna är bara till för att hålla upp rockarden med, inte att dra med. Svängeln är den som du sätter fast draglinorna i, den är ledad och följer på så sätt hästens bogrörelser så det inte blir stumt för hästen att dra. Den ska helst inte sitta i höjd med skacklarna utan en bit nedanför, då får man en bättre draglinje. Draglinje är den linje som blir mellan dragläder och draglinan. Exempel på draglinje:
11534995.jpg

Rockarden "ska" ha kraftiga hjul, högt (gärna vadderat för komfortens skull) säte så man ser ordentligt över hästen, svängel, bra fjädring (helst gummitorisionsfjädring = separat hjulupphängning) och gärna skivbroms. En "bra" rockard har även flyttbar axel med vev för att ställa in balansen, ett fotsteg underlättar oxå :) Sen tycker jag personligen att hårdgummihjul är bättre än lufthjul, men det är ju en smaksak.

Bra rockarder/giggar (i min smak):
roslagsrockard.med.stoppat.sete.jpg

201.940hjul.jpg.jpg

9412760.jpg

9412761.jpg

Liten beskrivning av selens delar mm:
9858728.jpg

1. Nedre lokrem, håller ihop lokorna
2. Huvudlag
3. Lokor
4. Däckel
5. Höga skackelfästen
6. Här fästs bakselen i skackeln
7. Baksele, ett måste för att hästen ska kunna bromsa vagnen
8. Svanskappa, håller selen på plats så den inte åker fram.
9. Gigg med ståplatta för maraton
10. Svängel
11. Linhållare, sitter i bakselen och håller draglinan lite mer på plats
12. Draglina
13. Snabbkoppling
14. Här fästs draglinan i draglädret
15. Dragläder

Hoppas det hjälper dig lite :)

Hejhej.. Tack så mycket.. Det har hjälpt mycket.. Tänkte också passa på att fråga dig;

Min B-ponny är 129 cm i mkh. Han har strl 115 i täcken (om det kan hjälpa till något ang. längden) Vad ska jag tänka på när jag väljer rockard? Finns det några minimi och maxmått uträknat från hästens strl? Hur långa bör och kan skaklarna vara? och vad händer om de är för långa? Hur brett ska det vara mellan skaklarna i förhållande till hästen? Och hur vet jag ifall vagnen ligger rätt/är för tung/frästar på hästens rygg..

Den rockarden jag har tittat på har bra fjädring, är mycket välvårdad och har använts till ett Russ OCH en fjording. Nu behöver ju inte fjordingen ha varit så stor, men jag är rädd att vagnen kan vara för tung/lång/bred för honom. Hur kan jag kolla detta?

Vagnen finns nämligen inte i min närhet, utan jag får köpa den utan att ha provat ut den tillsammans med ponnyn. Däremot så ska jag åka och titta på den och samtidigt ta lite mått. Kan du ge mig lite direktiv så är jag mycket tacksam. =)

Jag kan inte i huvudet vad det är för mått och vikter som gäller för B-ponny, men det kan du läsa i TR. Ska du inte tävla så är ju inte mått och vikt lika viktigt, bara den inte är för smal så den lätt välter eller för tung för din ponny, hör med någon som kör en liknande ponny vad dom har för mått och vikt. Det ska vara 50 cm mellan svängel och has (vilket du ju ställer in med draglinorna) och sen ska inte skacklarna vara så långa så dom sticker fram i bogen när hästen svänger, utan skackelfästet ska vara ungefär i mitten på öglan eller mellan piggarna (beroende på vad det är för typ av skackel) när hästen står still, med max 10 cm framför skackelfästet (alltså blir ju måttet på skackeln hästens längd från där skackelfästet kommer att hamna + 10 cm + 50 cm ungefär) men jag skulle nog inte köpa en rockard (eller annan vagn) utan justerbara skacklar, men det går ju att göra om fasta skacklar om man vill. Har du ingen bild på rockarden? Ta med dig någon som är kunnig när du ska åka och titta på den, så hon/han kan kolla igenom den efter sånt som du som "nybörjare" kanske inte tänker på. När du sitter i rockarden ska den inte ligga tyngre i selen än att du kan "tippa upp den" om du lutar dig bakåt, blir väl kanske 5, max 10 kg på ryggen ungefär.

Senast ändrad:

hejhej.. så du menar att skaklarna ska vara ca 175cm lång till honom?

Här är länkar till bilder på vagnen.. Enl. telefonsamtal ska den vara i utmärkt skick, då de har smörjt och målat regelbundet. Fjärdringen ska också vara mycket god enligt ägarna.. Däremot värkar de också ganska oerfarna gällande körning, men dera syster, som var mer erfaren, hade plockat ut den till dem..

http://195.149.144.149/images/64/6487278003.jpg
http://195.149.144.149/images/64/6476862561.jpg
http://195.149.144.149/images/64/6447641373.jpg

Vad tror du?

Pratade nyss med ägaren och hon sade att den är 145 bred, samt 320 lång. (hela vagnen inräknad) Tyvärr hade hon inte mätt skaklarna.. Ska man förrästen mäta hela skakeln eller bara fram till spännet?

Som jag beräknar det så blir det ju kanske 220 cm långa skaklar, minus min pålles längd (115) = 105 och minus de 10 cm som går framför skakelfästena = 95.. Som jag förstår det är ju vagnen isf 45 cm för lång. Har detta någon stor inverkan på hästen? eller är det eg. de andra faktorerna som är viktigast?

Nu kan jag ju inte med heder och samvete svära på att 95 cm stämmer, då de inte blev mätta, men på ett ung. i alla fall. Kan jag använda denna till min ponny så här långt? (planerar att köra kanske 1-3 ggr i veckan, fina grusvägar och småvägar, i trav och skritt, men dock gärna långrundor)

Kan man kanske börja med detta annars? och senare korta av skaklarna till koreckt längd? (antar att man kan kapa och svetsa fast igen nära under vagnen??) Har längden något att göra med hur mkt vikt det blir på ryggen? eller vad avgör det?

Mkt tacksam för svar.. Mvh

Senast ändrad av en moderator:

Den rockarden har alldeles för klena hjul och 145 cm bred lät mycket, spårvidden för stor häst i maraton är min 125 cm... Sen är sätet väldigt lågt, det gör att du kommer att sitta och titta in i rumpan på hästen ist för på vägen framför. Ca 175 cm skulle nog vara bra ja, skacklarna på den rockarden ser väldigt långa ut, mycket längre än vad vi har till våran D-ponny. Ju längre skacklarna är desto tyngre blir dom självklart, speciellt på en sådan rockard som du visar där jag antar att det inte finns någon vevaxel? Sen får man ju oxå betydligt större svängradie när du måste ha hästen så långt framför dig och frågan är om det finns draglinor som är så långa...för du kan ju inte ha massa skackel som sticker fram framför, då får hästen svårt att svänga. Sen kan man ju inte jobba rätt med pisken heller om man inte når fram, man ska kunna vifta bort flugor mellan öronen ;) Jag skulle råda dig att ta kontakt med närmsta körförbund och höra om det finns någon kunnig person som kan åka med och titta och visa dig hur det ska se ut, det är svårt att förklara bra såhär över internet.

Tack för svar.. Men hjulen? De ser inte annorlunda ut på någon annan rockard? Enligt ägarna ska de vara stabila, och mopedhjul.. Därefter är det väl bildäck som kommer näst?

Ang. Skaklarnas längd så är väl problemet just med tyngden isf?

Jag är inte ute efter något som är alldeles perfekt. En låg sits kan jag leva med, Däremot känns det viktigt för mig att hästen har det behagligt så att det inte är någonting som stör, ger skav eller för mycket belastning.. Tror du att den fungerar i de avseendena?

Förr körde jag min mosters nordsvensk med en hemmabyggd rockard, man såg inte så mycket där heller, men det störde mig inte.

Vad är en vevaxel? och tror du att man skulle kunna korta ned skaklarna så som jag beskrev i föregående inlägg? Blir det bättre då? eller hamnar rockarden i "ovikt" =) ???

Har det någon betydelse för hästens komfort att vagnen är så bred? eller annan viktig anledning?

Jätte många tack.

175 cm långa skakler går nog an, även om det är i längsta laget. Jag har maxade B ponnyer och på min träningsvagn är de 160 och det är perfekt tycker jag. Man vill ju ha hästen så nära man kan. Sedan tror inte jag att spårvidden på den vagnen är 145 cm, det syns på bilderna, skulle tro att det är max 125 cm. Har de mätt rätt??? Man mäter spårvidden ytterkant hjulet till ytterkant på det andra. Håller med om att hjulen ser ngt klena ut, att du kommer sitta lågt kan du avhjälpa med att bygga dig en kuskbock så kommer du upp lite. Lycka till!!

Jämför dom hjulen med dom som är på de rockarder som jag visade bilder på, ganska stor skillnad. Lyssna inte bara på vad säljarna säger, dom verkar ju som sagt inte så kunniga om dom inte kan mäta vagnen rätt eller vet vad den väger. Bildäck blir alldeles för tungt för en så liten ponny.

Som jag skrev innan så är det inte bara tyngden som blir ett problem med för långa skacklar.

Jag tror att den är för stor för din ponny, och som sagt för klena hjul, men självklart kan du byta hjul och svetsa om skacklarna, sätt på en extra planka på ryggstödet och lägg på en kuskkil, på så sätt är den låga sitsen lätt åtgärdad och du kan se vart du kör, det kan ju vara bra ibland.

En vevaxel är som jag skrev tidigare en vev som man kan ställa in axeln med så det blir balans så inte skacklarna ligger för tungt i selen, du ska som sagt kunna "tippa" den bakåt om du lutar dig bakåt. Blir det för mycket tyngd i skacklarna blir det helt klart jobbigare för hästen.

Du får ju självklart göra som du vill, men jag skulle inte köpa den även om jag bara skulle köra några gånger i veckan, om man inte bygger om den då, och det går ju. Högre säte, kraftigare hjul och kortare skacklar samt flytta ner svängeln en bit för bättre draglinje så blir det kanon :)

Hjulbyte kan säkert bli aktuellt så fort jag får råd, det är inte alls ett problem.. Sätet har du ju en bra lösning på, om jag skulle vilja sitta högre en dag =)

Jag har tänkt att korta av skaklarna på så här vis: kapa dem relativt nära vagnen, samt såga av så pass mycket att det kan passa min Ponny, därefter lägga in ett mindre rör i det tjockare, så att man, om man skulle vilja, kan länga skaklarna. Det är ju inget större ingrepp, och med sakkunnig person borde det ju bli riktigt bra tänker jag mig.

Jag tror inte att den ska vara för bred i skaklarna iaf, det kan jag nog med egna ögon utröna.. Jag pratade även med en relativt erfaren kusk idag, och han trodde inte att det skulle vara några problem att ställa om vagnen.

Så för hästens del skulle det fungera bra, om inte ganska utmärkt, om jag kortar skaklarna till lämplig längd? (så som ca 175cm?) och för min egen del höjer sitsen samt i framtiden byter till grövre hjul? svängeln är väl heller inte så svår att flytta ned för önskat dragläge?

Svara gärna på en sista fråga: om jag bygger om den på så vis som jag beskrev, kan det då vara ett bra köp?

Jag har nämligen letat ganska länge, och antingen blir det på tok för dyrt för min smala plånbok, eller så ser det alldeles fördärvat ut.. Jag vill ändock att pållen min ska trivas med utrustningen, och inte ha ont av körningen..

Många, många tack!! mvh Lina.

Senast ändrad av en moderator:

Ok.. men som jag förstod det skulle det var ca 50 cm mellan häst och vagn.. Och därefter sade någon att skaklarna antagligen ligger 10 cm framför fästena, därför räknade jag på min ponnys längd från manke till svansrot (115) + de 60 cm =175, men det skulle vara bättre med ca 160-165 då?

Hjulen går ju så klart att ordna till, de är ju inte omöjliga att byta. Jag har haft svårt att hitta en vagn i min prisklass, därför tyckte jag att denna verkade bra, även om jag får bygga om den lite..
Eller det blir inte bra ändå tror du?

Det jag har tänkt mig i första hand är att ordna skaklarna till rätt längd, samt i senare tillfälle, om jag tycker att det behövs, byta hjul och ordna sitsen lite bättre.. I första hand kommer komforten för hästen, sedan får jag ordna för mig själv.. =)

Jag har även tittat lite på olika selar, och efter många frågor och flera goda råd bestämt mig för en brösta. Jag fann en på equilex (tror jag det heter) som kosteade 1850 kr. Jag förstår att den kanske inte har den bästa önskvärda kvalité, en för nuvarande vad jag har råd med. Jag har därefter tänkt att komplettera den med en coller eller en fransk brösta, när jag har råd att specialbeställa eftersom jag har hört att det är ganska så dyrt.. Kan denna brösta vara i tillräcklig kvalite isf? dvs i däcklet och bakselen framförallt.. (om du nu har någon erfarenhet av den)

Jätte tacksam för svar.

Ja bygger du om den på det vis du beskriver så är det absolut ett bra köp (beroende på hur dyr den är vill säga) Lycka till! :)

Jag mätte våra skacklar hemma idag och på maratonvagnen var dom 175 cm och på giggen (som är den som är med på bilden med alla siffror längre upp i tråden) var dom 150 cm, så 175 cm på en rockard till en B-ponny blir nog för långt...

jaaa.. men var det inte som du sa då att det ska vara ca 50 cm mellan häst och vagn? Han är ju 115 från manke till svansrot, så åt minstonde 165 va? Men det är ju lättast att säga säkert när man kan prova ut tillsammans med pållen så klart..

Priset på den är 4500 kr, men själva ombyggnaden kostar ju ingenting (mer än hjulen som ifs kan vara ganska dyra, men som jag hoppas få tag i via en bekant)

Är det mycket för vagnen tycker du? Eller FÖR mycket rättare sagt.
De som ligger i en lägre prisklass, och som jag har tittat på, har hittils varit både rostiga, i behov av målning samt haft antingen en sliten sits eller halvrutten. =/ Jag antog att priset på denna var ganska så OK. vad tror du?

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 905
Senast: ameo
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 419
Senast: trassel
·
Körning Vi har ett russ som går på travet och tanken är nu att han äntligen ska få en ordentlig sele att dra rockarden med här hemma. Vår tanke...
Svar
9
· Visningar
2 899
Senast: Rea
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 210
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama