Seg häst!

A

AbsolutViktoria

Hej, min häst är väldigt seg så jag undrar om ni vet någon bra konditions träning eller foder, jag ska pröva helhavre men är det värkligen så bra? Någonting man ska tänka på efter man har tränat ge vitaminer eller nått?

Sv: Seg häst!

variation i träningen gör hästen glad.
Ge mer hö, sen kan du ge kornkross blandat med havrekross.
sen ge mineraler och vitaminer. tips är vitafor protein/mineral sök på internet och hitta nummer till dom. dom brukar köra hem fodret åt en. de säljer både korn,havre kross och vitafor (kvarnby);)

Hej, min häst är väldigt seg så jag undrar om ni vet någon bra konditions träning eller foder, jag ska pröva helhavre men är det värkligen så bra? Någonting man ska tänka på efter man har tränat ge vitaminer eller nått?

Om det är bra med havre eller inte beror på vad hästen får mer för foder, vad det är för sorts häst dvs hur mkt mat den behöver. det har nog inte så mkt hur den är att göra. Jag tror inte att en häst blir piggare av mer energi bara fetare om den får för mkt. Vitaminer ska man inte behöva ge extra.

På sommaren är det ju inte ovanligt att hästarna blir lite sega men träning i skogen gör susen, klättra, intervall träna. På vintern blir det så mkt manege/paddock ridning så det är bara att passa på under sommaren och ge sig ut på nya äventyr :laugh:

Är han seg hela året eller bara på sommarn. Om han alltit varit seg så tror jag att du får lov att träna hästen att gasa mera. Min var seg förut gick o maskade trodde att han fick göra vad han ville. Jag tömkörde honom mycket ute i skogen börgade han maska var jag på honom direk Det skulle vara energi från honom tillslu insåg han att det var bekvämare att gasa på. Sedan beror det på vad din häst har för förutsättningar hästen kanske gör sitt bästa.

Är han seg hela året eller bara på sommarn. Om han alltit varit seg så tror jag att du får lov att träna hästen att gasa mera. Min var seg förut gick o maskade trodde att han fick göra vad han ville. Jag tömkörde honom mycket ute i skogen börgade han maska var jag på honom direk Det skulle vara energi från honom tillslu insåg han att det var bekvämare att gasa på. Sedan beror det på vad din häst har för förutsättningar hästen kanske gör sitt bästa.

Jag har bara haft han i 3 månader, och innan jag köpte han så hade han ståt hela vinter, så jag vet inte om han var pigg innan.

Jag har bara haft han i 3 månader, och innan jag köpte han så hade han ståt hela vinter, så jag vet inte om han var pigg innan.

Då får du nog ge honom lite tid. Du får sätta igång honom försiktigt när styrkan o musklerna kommer blir det nog mer fart. långa skritturer. Tömmkörning är kanon. Att mata honom pigg tror inte jag är lösningen

Vad är det för ras på hästen, hur är den i hull?

För att få en seg häst lite mer framåt så uteritter väldigt bra att motivera med. Oftast tycker dom det är roligt och blir mer framåt.
Variera med olika ridvägar osv.

Jag skulle provat detta innan du går på med kraftfoder.

Vad är det för ras på hästen, hur är den i hull?

För att få en seg häst lite mer framåt så uteritter väldigt bra att motivera med. Oftast tycker dom det är roligt och blir mer framåt.
Variera med olika ridvägar osv.

Jag skulle provat detta innan du går på med kraftfoder.

Det är en islandshäst och han är väldigt tjock! :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 307
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka