Seg häst vid "handvisning" - Hjälp

B

BlackiNova

Min kompis har en pigg och busig pålle när han springer lös men när han ska visas för hand så är han superseg vilket leder till att han inte blir rättvist bedömd. Han är även så fast hon har spö med sig.

Hon har funderat på havre till honom.. Vad tycker ni om det?
Han är född 2009 och är ganska lat av sig förutom när han är lös då.

Eller har ni några andra idéer?

Sv: Seg häst vid "handvisning" - Hjälp

Känns inte som någon idé att ge havre bara för att han behöver vara mer framåt vid visning.

Provat piskförare?

Hur van är den som visar honom? Hur har träningen fungerat?

Är hästen energisk lös är det ju inte energinnivån som är problemet, det är själva visningen vid hand - och löses knappast genom havre.

Problemet borde lösas tämligen enkelt genom att ha en piskförare bakom hästen som kan driva på den.
Prova med det, kanske hästen även måste känna på pisken en gång så den verkligen tar drivningen och går framåt.

Domaren vill inte ha en massa smällande med pisken, det är bättre att hästen har respekt och lyssnar om man närmar sig eller höjde den lite bakom.

Det vill säga, ni är två som visar hästen, en som springer med den och en som springer bakom.

Okej.. Kan prova med plastpåse men annars så verkar det vara en bra lösning att någon springer bakom :)

Men får man ha det på premieringar och treårstest? (frågan gäller både plastpåse och en som springer bakom, ej samtidigt då)

Tack så mycket för era tips :bow:

Har du varit på frieserpremiering nån gång?;)
Där smälls det med piskor och rasslas med diverse för att få hästarna att visa upp sig.
Där visar ägarna inte upp själva förstås utan man hyr in proffsspringare.

Kompisens uppfödning på premiering:
http://www.youtube.com/watch?v=HD1UjypDx2U

En gottebit i fickan ibland på träning.. Så gör jag, sticker till hästen en liiiten godbit när han gör som jag ber, och min häst är extremt godismotiverad och tycker det är skitkul att springa med matte nu, från att ha vägrat trava helt och hållet :D Behöver bara föra fram handen så far vi iväg i gott tempo ;) Nu har jag bara godis då och då annars blir det bara översvallande röstberöm och klapp.

Dock finns risken att de böjer halsen mot dig för att se om det kommer godis vilket inte är så bra på visningen.
Men kan man undvika det så :)

Tänker lite klicker fast utan klicker.. Typ.

Ja du får ha en "fösare" som går bakom hästen, har sett det massor av gånger, vet dock inte om man måste säga till först eller om det är OK alltid. Kolla med arrangören :)

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad, men när FASS och googling inte ger något så provar jag här. Jag har sedan en tid en JR-hane på 4 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 823
Senast: lady_vip
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 408
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka