Seeeeega Buke!

Sv: Seeeeega Buke!

När det står att servern har problem så är det just min server som har det, alltså inte resten av internet.
Att servern har problem beror på att den inte riktigt orkar med när det blir väldigt många som samtidigt vill göra något.
Detta är något jag kan lösa, det ksotar dock pengar och framförallt tid och planering och eftertanke för att skapa en lösning som håller ett tag även om det kommer många nya användare och som inte kostar onödigt mycket.

När ni får meddelandet att servern är för upptagen, är det ungefär som det brukar vara på apoteket eller banken när man går in vid fel tid. De låter en köa, de skulle kunna anställa 20 personal till för att klara det flesta topparna men gör inte detta för att det kostar för mycket.

På Bukefalos hoppas jag kunna lösa problemen, men det kommer alltid finnas en liten risk att det någon gång kan bli lite kö, men det skall inte inträffa så ofta som det verkar göra nu.

Men kan du inte rensa bland gamla medlemmar då? Ta bort jättegamla trådar? Man ser ju när man söker på medlemmar att det är många som registrerade sig 2002-2003 med 0 inlägg...

Att man inte skrivit inlägg innebär inte per automatik att man inte är aktiv.

Alla medlemmar har varit aktiva senaste året.
Trådar rensas automatiskt dagligen numera från chat-forumen. Det gillas dock inte av alla.

Det är just dessa saker mm som gör att det krävs tid och planering för att det skall bli bra.
Det finns tusentals små och stora optimeringar och förändringar som man kan göra för snabba upp saker. Det gäller att välja de bästa och inte de som kanske får helt motsatt effekt.

Från min sida känns det inte som om det är någon katastrof ännu, när det gäller segheten. Det inträffar ibland men går ganska snabbt över, eller är det bara jag som har tur?
Anars kan jag exempelvis stänga av sökfunktionen helt inklusive Nya inlägg, det kanske hjälper en del, men ställer nog till det för flera när det gäller funktionalitet.

Idag vill inte min dator heller vara med på buke, har också bredbandsbolaget...

Ni får gärna vara lite mer upplysande om vad som händer, när det händer, hur länge det händer och vad det står på skärmen.

Annars kommer jag bara se det som enstaka problem som inte beror på Bukefalos utan pga strul på internet eller i användarens dator som jag inte kan göra något åt.

Hunden skrev:
Har spray bredband och har haft problemet att "servern är upptagen" rutan poppar upp med jämna mellanrum. händer endast med det här forumet. alla andra sidor har varit okay.

Jag får också ofta meddelandet: "servern är upptagen", har fått det i nån månads tid men det har blivit oftare de senaste 2-3 veckorna, ofta på sen kvälls/nattid :crazy:

Precis nyss var det väääääldigt långsamt för min del. Fick upp "Server busy" flera gånger!

Nu har jag fått "Servern är upptagen för ögonblicket. Var vänlig och försök igen senare." ungefär var tionde minut sen kl.12... Ibland är det bara vissa forum, ibland alla forum & ibland hela Buke.
Var en konst att ta sig hit & lyckas skriva det här inlägget, tog 7 minuter...

Samma här, men inte så länge som tre timmar. För mig har det krånglat max två timme. Det är bara buke som krånglar och inga direkta sidor/forum på buke som är sämre/bättre. jag har Telia, ADSL

Saybia skrev:
Nu har jag fått "Servern är upptagen för ögonblicket. Var vänlig och försök igen senare." ungefär var tionde minut sen kl.12... Ibland är det bara vissa forum, ibland alla forum & ibland hela Buke.
Var en konst att ta sig hit & lyckas skriva det här inlägget, tog 7 minuter...

Exakt samma här..

Kan bekräfta att det var större problem tidigare idag under ett par timmar.
Jag tror och hoppas att det varit bättre den senaste timmen.

Och nu. Jag tycker man får upp "Servern är upptagen för ögonblicket. Var vänlig och försök igen senare." titt och tätt numera. Trist.

-lån-

Det är segt att logga in, plus att allt bara är allmänt seeeegt.
Även annonssidorna är segt (har varit ett tag) tar tid att ladda. Kan stå i flera minuter (upp till 10 minuter) innan ens en ny sida börjat ladda.

:confused: Jag har inte alls haft de problemen.. Någon enstaka gång har "servern varit upptagen för tillfället" och då har jag bara uppdaterat sidan och sedan har det fungerat klockrent. Inga sega sidor alls. Går lika snabbt som vanligt att surfa på buke.

*knapplån*
Igår kväll fick jag ofta upp "servern är upptagen.."-meddelandet (på ÄU och Senior). Annars tycker jag inte att det är segt alls - men det kan ju delvis bero på att jag har ett superbredband :D

Jag har inte fått upp det där meddelandet på ett tag nu om att servern är upptagen, tror det inträffade en gång igår, men då har det bara varit att uppdatera sidan så kom den igen.

Har också superbredband i superfart, resten går ju så långsamt! *BBBs reklam! ;)*

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 921
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama