Se upp för älgjakten

Sv: Se upp för älgjakten

När jag var yngre var det sådan hysteri över älgjakten att ingen vågade rida ut under hela jaktperioden. Aningen överdrivet hade man fått för sig att man skulle bli skjuten...
Man bedriver ingen jakt då det är mörkt ute, vilket är den tiden de flesta hästägare har tid att rida ut sina hästar. Dessutom har ingen av de jägare jag känner så dålig koll att de inte ser skillnad på en häst med ryttare och en älg. De som har så dålig koll att de skjuter på allt, är nog knappst bara ute och skjuter under jakten så isf skulle man aldrig våga sig ut. De enda argumenten som kan tänkas gångbara är väl om man är rädd för att möta lösa jakthundar alt. vill visa hänsyn till jägarna och inte braka runt och skrämma bort älg. Men farligt? Nae...

De gånger jag ridit ut när de vare jakt så har jag alltid fluorserande gula saker på mig och häst. Då kan ju ingen jägare se fel. Tror ej det finns fluorserande hästar i skogen :) så på med gult och rosa så syns ni. Gärna prata samtidigt.

Grejen är ju inte bara att man ska synas själv för att inte bli skjuten utan man bör ju visa jägarna lite hänsyn och inte rida runt och skrämma bort älgarna också.

De låter ju oss ändå rida på markerna resterande del av året utan knot så det kan ju inte vara alldeles svårt att låta bli att rida runt just när det ska jagas.

Däremot som någon sade längre upp så jagas det inte efter att det blivit mörkt och dessutom så jagas det inte på samma område hela tiden. Jaktlaget har ofta ganska stora ytor att jaga på och delar in det i olika dagar.
Det bästa är att ringa jaktledaren coh höra var de jagar just den dagen och kolla var det är lämpligt att rida och inte samt när de slutar för dagen. Inte svårt alls och så har man glada ryttare som slipper vara rädda för att bli skjutna och glada jägare som slipper svära över ryttare som skrämmer bort älgen.

Är det ett stort stall bör kanske inte alla ringa jaktledaren utan man kan ju utse en person som sköter den kontakten och meddelar på tavlan var det är ridbart för dagen.

SAMARBETA med jägarna för en säker och friktionsfri vistelse i skogen under jakten! :)

Ja det är ju också självklart, dock inte alla som gör det. Jag känner de flesta jaktlagen här omkring så vet var de jagas, Men brukar ringa och dubbelkolla endå. :)

Hmm...kan "grönissarna" skjuta ihjäl varandra eller sin egen jakthund så är det nog ingen konst att knäppa en ryttare eller häst:eek:...på med reflexer i massor

I "mitt" jaktlag, om dom själva fick önska så vill dom inte att jag sätter varken fot/tass/hov i skogen från oktober till januari ut, och jag som vill vara i skogen varje dag för att motionera mig själv, 3 hundar och 4 hästar.

Under jaktsäsongen mår jag, hundar och hästar dåligt...jag tycker att det är ett j--la elände. Och till råga på allt så finns det inga älgar kvar i området (p.ga. vargen) men sitta i älgtornet med bössan och skräpa ner i naturen med ölburkar det är heeelt okej.

Förlåt....men jag drar INTE alla jägare över en kam...det finns bra jägare också, men tyvärr inte i min skog.

Jag var tvungen att muttra lite:crazy:...sorry

Har aldrig upplevt några problem med älgjakten. Här brukar de sätta upp skyltar "älgjakt pågår" på de vägar där de vet att det kommer många hästekipage och så märker man ju ganska väl vilka dagar de är ute. :D Och så jagar de bara på helgerna och inte varje helg heller. Det är i Oktober de börjar här och då är det ändå så fruset och knöligt på skogsvägarna att man unviker dem i allafall. Kan tycka att rådjursjakt känns osäkrare.

Allra värst är nog alla dessa crossar som bränner runt i skogarna. :( Håller inte på med hästar längre men det är inte kul att möta dem som fotgängare heller.

*KL*

Aldrig haft problem jag heller. Alltid välkommen att rida, idel soliga miner.
Jag lämnar dem ifred i skogen första veckan. Det finns folk som BARA har den veckan att jaga på, och 51 veckor om året ser fram emot den. Jag kan rida i skogen 52 veckor om året.

Sen rider jag som vanligt, vilket innebär att var jag en rider så kommer jag störa någons jakt. Frågar ibland när de tänkt jaga, så kan jag rida någon annanstans just då, men får alltid svaret 'nej nej, inte behöver du det, det är inga problem, rid du det gör ingenting'.

Skulle jag låta bli att rida under jakten kunde jag sluta rida nu i början på sept, och låta bli framtill vårkanten. Det jagas flitigt och konstant. Jag trodde inte den börjat här, men imorse påväg till jobbet var skylten med 'kör försiktigt, lös hund' uppe. DET gillar jag inte, att de jagar vid trafikerad 70-väg med löshund, men.. I övrigt jagas det i närhet av varenda grusväg som finns här.

Enda jag gör är låter bli att ta med hunden under jakten, i övrigt så både här och där jag bott förr har ryttare och jägare lyckats samsas utmärkt väl i alla år. Utan grums och utan någon blodspillan.

Hmm...kan "grönissarna" skjuta ihjäl varandra eller sin egen jakthund så är det nog ingen konst att knäppa en ryttare eller häst:eek:...på med reflexer i massor

Anledningen till att de hundar som blir skjutna, blir just skjutna, är att de ofta träffas av splitter då skottet avfyras. Det handlar inte om att jägarna inte ser skillnad på hund och älg och siktar på dem utan är rena olyckshändelser som är en tragedi för en jägare. Deras jakthundar är i mångt och mycket lika högt älskade som våra hästar/barn/fruar/män...

Under jaktsäsongen mår jag, hundar och hästar dåligt...jag tycker att det är ett j--la elände. Och till råga på allt så finns det inga älgar kvar i området (p.ga. vargen) men sitta i älgtornet med bössan och skräpa ner i naturen med ölburkar det är heeelt okej.

Om du med säkerhet vet att de dricker under jakten (och att det inte är andra än jägarna som sitter och super i tornen) så ska du anmäla det till jaktledare och polis.

Fast de ihjälskjutna hundar jag vet är INTE vådaskott, utan skott där skytten varit övertygad om att h*n sköt på rådjur. Är inte försvarbart eg, då du inte får avlossa skott förrän du är 110% säker, men samtidigt så vi har haft vorsteh, och en vorsteh kan skutta så den ser PRECIS ut som ett rådjur. Lite skog och lite adrenalin och jag kan förstå precis hur det gick till. Som ságt inte försvarbart ändå dock.

Men vet inte en enda jakthund som fallit offer för splitter. Utan dör de i samband med jakt har det varit riktat skott, trafik eller varg som varit anledningen.

Däremot håller jag helt med om att hundarna är familjehundar med, och högt älskade och värderade. Och det är en lika stor tragedi för alla inblandade när en hund skjuts ihjäl.

Sen finns det alltid rötägg, de som varken borde få gå lös i skogen under jakt, än mindre hantera vapen. Men att döma alla jägare efter dem är som att döma alla bilister efter rattfyllona..

Fast de ihjälskjutna hundar jag vet är INTE vådaskott, utan skott där skytten varit övertygad om att h*n sköt på rådjur. Är inte försvarbart eg, då du inte får avlossa skott förrän du är 110% säker, men samtidigt så vi har haft vorsteh, och en vorsteh kan skutta så den ser PRECIS ut som ett rådjur. Lite skog och lite adrenalin och jag kan förstå precis hur det gick till. Som ságt inte försvarbart ändå dock.

Jag har ingen större erfarenhet av jakt på råddjur och räv där hundarna (tex vorsteh och stövare) i stridens hetta kan misstas för ett annat djur man jagar. Men vad gäller älgjakten så kan jag verkligen inte tro att man inte ser skillnad på älg och hund... men ja, det finns fok till allt och med adrenalin inblandat kan det nog hända saker. Men som sagt, försvarbart är det inte.

Men vet inte en enda jakthund som fallit offer för splitter. Utan dör de i samband med jakt har det varit riktat skott, trafik eller varg som varit anledningen.

Det vet jag att det händer inom älgjakten. Det kan dock handla om skillnaden på typ av ammunition som används och skiljer sig från den som används vid småvilt. En gissning.

Fast det jagas älg FLITIGT (mer än 'övrigt vilt') i bekantskapskretsen, och fortf inga splitterskador. Så såvida inte ammunitionen skiljer sig åt mellan jaktlag och jaktlag så borde det inte vara svaret?

Ja då vet jag inte mer än att det händer. Kanske inte ofta, men dock. Ska ta reda på det närmare nästa gång jag pratar med nån av jägarna i släkten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen är det äntligen dags för världscupdressyr igen i Neumünster, Tyskland. Sverige har tre ryttare till start, läs mer om...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 132
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag börjar älgjakten i den södra delen av Sverige. Nu gäller det att se till att man som ryttare och häst syns ordentligt om man ger...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 826
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama