Se kön på kanin?

B

BillyBus

Det är så att min syster ska skaffa en kanin till sin dotter och saken är den att hon vill ha en hona.. Hon har redan en hane.
Jag känner en person som har kaninungar hemma men hon kan inte avgöra vilket kön det är på dem.. kaninungarna är 7 veckor nu..
Är det svårt att se kön på kaninungar? Blir det lättare om vi vänta ngn vecka till?

Sv: Se kön på kanin?

Varför ska hon ha en hona när dom redan har en hane?
Ska dom gå i samma bur osv?
Ska dom syssla med avel, isf kan dom något om avel?

det kan vara ganska svårt att avgöra kön.
Jag var på en utställning här för ett par veckor sedan, och en gammal- etablerad kaninuppfödare hade sett fel kön på en kanin som till och med var vuxen....! Det uppstod en dispyt mellan domaren och kaninägaren/Uppfödaren huruvida det var en hona eller en hane, men efter att domarna konfererat kom de fram till att det inte var det kön som den var anmäld som.
Så det KAN vara svårt, men är inte omöjligt. Många skaffar ju kaninungar utan att egentligen veta hur man ser kön, jag tex. hade ingen aning när jag började föda upp kaniner.

Om man trycker lätt på var sida om könet så har honan en springa och hanar en prick, men för ett otränat öga kan det som sagt vara svårt att se skillnad.

Om man trycker lätt på var sida om könet så har honan en springa och hanar en prick, men för ett otränat öga kan det som sagt vara svårt att se skillnad.

jag brukar mera tänka att honan har ett streck och hanen en rund ring, men det är som sagt var lätt att ta fel.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
735
Senast: Görel
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 984
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar