Se hit ni som har skimmlar!!

K

Katta75

Hur tusan får ni dem vita igen??? Har precis köpt en ny häst, en fullblodsarab, skimmel. Har provat det mesta för att få honom vit igen men skiten försvinner ju inte. Han är alldeles gulaktig på benen och det ser så fruktansvärt ofräscht ut. Har provat torrschampo och skimmelshampo, även tvål och vatten men det går inte bort. Det bleks lite bara. Någon som har nån bra huskur???

Sv: Se hit ni som har skimmlar!!

Våra skimmlar får till vardags vara så gula men om dom ska göras vid till något speciellt så är det skimmelschampoo med väteperoxid i som gäller, det enda som verkligen gör nytta.
Diskmedel kan också fungera i vissa fall men båda delar ska användas med måtta för det är inte speciellt snällt mot varken hud eller päls.

Camilla

tvätta med YES sensitive = kritvit

Min skimmel är bara vit en gång om året, vid den årliga tvätten. :smirk: Möjligt att om vi ska göra något "speciellt" kan han vara vit fler gånger om året. Men händer sällan. Han tyckte det blev i hans ener eller så, för han gör allt som finns i hans makt att INTE vara skimmel. Har en egen firma; Daroks grop och gräv. (Kanske säger det mesta? :angel: )

Vatten och potatismjöl funkar dock, om det bara handlar om kissfläckar. Blöt flcäken och gnugga in potatismjöl, sen borsta bort. :)

Flummflicka skrev:
Min skimmel är bara vit en gång om året, vid den årliga tvätten. :smirk: Möjligt att om vi ska göra något "speciellt" kan han vara vit fler gånger om året. Men händer sällan. Han tyckte det blev i hans ener eller så, för han gör allt som finns i hans makt att INTE vara skimmel. Har en egen firma; Daroks grop och gräv. (Kanske säger det mesta? :angel: )

Vatten och potatismjöl funkar dock, om det bara handlar om kissfläckar. Blöt flcäken och gnugga in potatismjöl, sen borsta bort. :)

Intressant.... Det ska genast testas. Har hört att det kan funka med babypuder också men det kanske är samma princip som med potatismjöl...?

ch791022 skrev:
Våra skimmlar får till vardags vara så gula men om dom ska göras vid till något speciellt så är det skimmelschampoo med väteperoxid i som gäller, det enda som verkligen gör nytta.
Diskmedel kan också fungera i vissa fall men båda delar ska användas med måtta för det är inte speciellt snällt mot varken hud eller päls.

Camilla

Min pålla får också vara skitig till vardags. Hon blir duschad nu när det är så varmt och sen går hon ut i hagen och rullar sig i den värsta jordplätten som finns :D Men jag tycker inte det är svårt att få henne ren. Kritvit kan hon aldrig bli men gräsfläckar, kissfläckar är ju lätta att få bort med enbart vanligt hästschampo. Köpte skimmelschampo en gång men kommer inte ihåg om det gav bättre resultat.

Hemligheten är inte shampoot, hemligheten är VATTNET!

Min blir gnistrande vit i 'vad fan som helst'. Tvättar oftast med barnshampoo, men har tvättat med vanligt shampoo, med YES (skitbra till svansen!), med såpa, med linimentshampoo, med hästshampoo etc etc - blir gnistrande vit.

MEN, det som är hemligheten, insåg jag, är att se till att spola bort alla underliggande smuts. Dvs fram med slangen, och så spola och spola och spola, med ganska ordentligt 'tryck' i slangen, ingen mesduschning där vattnet bara strilar, tills vattnet som rinner av är helt klart. Stäng av vattnet och shampoonera in hästen ordentligt. Skölj av, och spola, spola, spola igen. Shamponera en gång till, och spola tills sköljvattnet är lika rent som det som kommer ur slangen.

Färdigt.

Misstaget många gör är att bara blöta ner hästen, shamponera och spola av shampoot. Då finns det massa smuts kvar och dagen efter ser hästen minst lika grisig ut igen.

På vintern (jag har kallstall) får mina vara vaniljgula. Pissfläcckar/bajsfläckar har de aldrig, men de andtar ju en vaniljgul ton, och det blir rejält skitiga schabrak. Men de där inte. På våren blir första stora badet, och sen badas de kontinuerligt under sommaren.

Senast ändrad:

Hallå!

Dove duschcreme funkar utmärkt!

Annars är min till vardags ganska gul/grön/brun/beige etc..

/ Lavinia, vars häst dagen till ära även har hasen inlindad i blått bandage..

Tänkte bara berätta en skojig detalj. Vi spolade så där mycket ( precis som du säger Alexandra ) en gång nu i sommar och det hade jag inte tänkt på innan men hennes teckning på benen från som hon såg ut när hon föddes kom fram och syntes jättetydligt. Hon hade lika långa vita strumpor på alla fyra benen och sen vet jag att hon var fux när hon föddes men det var himla kul att se hur hon sett ut som föl. Sen vet jag hon hade en bred vit bläs också men spruta vatten där på huvudet, det vill inte damen vara med om. En liten detalj bara. Anledningen till att hon får gå ut och rulla sig är att det ger så bra skydd mot sol och insekter.

Är det någon som har tvättat sina i jodopax? Det skall visst vara bra på skimmlar.

Som någon sa här innan så är faktiskt diskmedel väldigt bra,
och om man tar en lite hårdare borste istället för svamp så går det ännu bättre! :D

bara att tvätta på :p

vi använder ajax citron, skitbra. bra mot ohyra som tex skabb också om de skulle ha något sådant :D

men jag tvättar inte min så mycket. kallstall på vintern och i sommarhagen sköljer jag om det är för varmt.
men hon är inte svart av skit för det faktiakt. nån gräsfläck här och där dock.

Inte tvättat i jodopax, men använt jodpaxlösning att skölja svansen i sista gången. Blanda vanlig jodopaxlösning enligt vad so står på flaskan. SISTA sköljningen av svansen så använd jodopaxvattnet. Skölj INTE ur med vanligt vatten.

Låt torka. Få INTE panik, svansen är brun/gul när den är blöt, men den blir vit när den torkat!

Men, fungerar lika bra med vanligt shampoo som sagt, eller YES, så bara provat en gång mest på kul med jodopax.

Kol fungerar att ta bort kissfläckar med också.

Tack för alla jättebra tips!!!

(Givetvis låter jag också min häst vara lite skitig till vardags...särskilt nu på sommaren när han går på bete, då vill jag inte tvätta honom alls eftersom jag vill att han ska ha ett litet skitlager som skyddar mot väder, vind och insekter...) Men det vore ju kul om han åtminstone efter stortvätten blir lite vit...vilket jag ännu inte lyckats med. Men nu har jag ju lite tips, ska bli kul att prova....

Jag upplever att underhållsarbetet är väldigt viktigt, att inte låta dem bli så väldigt skitiga. Jag ryktar ordentligt varje dag (minst 15 minuter känns ordentligt för mig iaf). Därefter tar jag en hink med vatten och en svamp, och går runt och gnuggar bort alla smutsfläckar. Det funkar för mig jättebra på alla fläckar som är "nya" (1-2 dygn). Sedan har den här skimmeln en del gråa partier, på rumpan och haserna t.ex. så de "värsta" smutsställena slipper jag hålla vita *ler*. Vet inte om fläckarna försvinner lättare för att vi ibland underhåller pälsen med pälsglans, att pälsen blir "halare" och svårare för smutsen att få fäste i pälsen?

Efter ridningen svampar jag av ordentligt där träns och sadel har suttit, och ibland även där benskydden suttit för att undvika fläckar.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 545
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka