Sv: Se hit ni som har skimmlar!!
Hemligheten är inte shampoot, hemligheten är VATTNET!
Min blir gnistrande vit i 'vad fan som helst'. Tvättar oftast med barnshampoo, men har tvättat med vanligt shampoo, med YES (skitbra till svansen!), med såpa, med linimentshampoo, med hästshampoo etc etc - blir gnistrande vit.
MEN, det som är hemligheten, insåg jag, är att se till att spola bort alla underliggande smuts. Dvs fram med slangen, och så spola och spola och spola, med ganska ordentligt 'tryck' i slangen, ingen mesduschning där vattnet bara strilar, tills vattnet som rinner av är helt klart. Stäng av vattnet och shampoonera in hästen ordentligt. Skölj av, och spola, spola, spola igen. Shamponera en gång till, och spola tills sköljvattnet är lika rent som det som kommer ur slangen.
Färdigt.
Misstaget många gör är att bara blöta ner hästen, shamponera och spola av shampoot. Då finns det massa smuts kvar och dagen efter ser hästen minst lika grisig ut igen.
På vintern (jag har kallstall) får mina vara vaniljgula. Pissfläcckar/bajsfläckar har de aldrig, men de andtar ju en vaniljgul ton, och det blir rejält skitiga schabrak. Men de där inte. På våren blir första stora badet, och sen badas de kontinuerligt under sommaren.