Se hit kloka bukefalister

Golden_Heart

Trådstartare
Kloka bukefalister, jag behöver era råd hur jag ska ställa mig i en fråga.
En nära bekants vän till mig har problem med bostaden.
Läget:
I Huset där denna har lägenheten så har de installerat en hiss, men de kapade av den reda smala trappuppgången som var. Detta gjorde de för att höja värdet på huset, dvs hyresvärden och gjordes efter att denna person som det gäller hade flyttat in. Trots att hyregästerna inte ville detta så gjorde det det ändå.... Det går att gå med lådor och stolar vid ev flygg.
Personen det gäller har antika tunga arvegods möbler.
Om hon skulle behöva flytta pga förändrad ekonomi, hur kan hon få ut ifrån fjärde våningen sina möbler utan att skada dem samt vzd har hon för rättigheter.
Hon går nämligen snart i pension, är ensam och om hon bor kvar så tar lägenhetshyran 75-85 % av nettolönen vid penssionen.
Vad har hon för rättigheter, hur går man tillväga? :bow:

En hissinstallation i ett hyreshus leder oftast till hyreshöjning för samtliga hyresgäster pga standardförbättring. Då kan krävas att mer än hälften av hyresgästerna godkänt åtgärden via utsänd enkät.

Trappan i ett trapphus (= utrymningsväg vid brand) ska vara minst 90 cm bred.

Om din bekant inte fått hyreshöjning och om trappans bredd är 90 cm eller mer har hyresvärden alltså rätten på sin sida.

Läget:
I Huset där denna har lägenheten så har de installerat en hiss, men de kapade av den reda smala trappuppgången som var. Detta gjorde de för att höja värdet på huset, dvs hyresvärden och gjordes efter att denna person som det gäller hade flyttat in. Trots att hyregästerna inte ville detta så gjorde det det ändå.... Det går att gå med lådor och stolar vid ev flygg.
Om hon skulle behöva flytta pga förändrad ekonomi, hur kan hon få ut ifrån fjärde våningen sina möbler utan att skada dem samt vzd har hon för rättigheter.
Hon går nämligen snart i pension, är ensam och om hon bor kvar så tar lägenhetshyran 75-85 % av nettolönen vid penssionen.
Vad gäller möblerna - prata med en flyttfirma. Vi amatörer blir ofta förvånade över vad de kan åstadkomma. I värsta fall får man värdera dem både ekonomiskt och sentimentalt (auktionshusen gör ibland hembesök) och därefter besluta om det är värt att vinscha ut dem via fönstren

Läget:

Ingen aning, men det är en väldigt intressant fråga. Men jag tror som @BornAgain att en flyttfirma förmodligen kan lösa det mesta.

Går inte godset in i hissen?

Jag har själv bott i ett sådant hus där trappan var så smal det bara gick. Drygt såklart, men oj vad jag var glad för hissen när jag skulle flytta.

Jag har själv bott i ett sådant hus där trappan var så smal det bara gick. Drygt såklart, men oj vad jag var glad för hissen när jag skulle flytta.
Hissen är inte tillräckligt bred eller lång för att få in några hyllor. Knappt att tre-fyra personer kan stå på rad i den, inte mer. Flyttlådor eller lite stolar kan gå in men inte mer.

Det går inte att gå två i bredd i trappan och på de smalaste ställena är den absolut inte 90 cm.

En hissinstallation i ett hyreshus leder oftast till hyreshöjning för samtliga hyresgäster pga standardförbättring. Då kan krävas att mer än hälften av hyresgästerna godkänt åtgärden via utsänd enkät.

Trappan i ett trapphus (= utrymningsväg vid brand) ska vara minst 90 cm bred.

Om din bekant inte fått hyreshöjning och om trappans bredd är 90 cm eller mer har hyresvärden alltså rätten på sin sida.
På alla ställen är inte trappen 90 cm bred och det har varit flera hyreshöjningar, samt att grunden blev skadad på huset så väggarna har satts sig olika och man ser sprickor inne i lägenheten ifrån detta.

Hur länge sen är det de installerade hissen? Med tanke på att du skriver att det varit flera hyreshöjningar sedan dess, så känns det som att det är rätt länge sen?

Flyttfirma löser det utan större problem (man förklarar läget när man kontaktar dem och de har förmodligen varit med om svårare omständigheter än så) vad gäller möbler.
Men hur är det för hyresgästerna själva vid en nödsituation? Brand? Sjukdomsfall?

Om huset/lägenheterna har tagit skada av installationen är väl det största problemet.

Hur länge sen är det de installerade hissen? Med tanke på att du skriver att det varit flera hyreshöjningar sedan dess, så känns det som att det är rätt länge sen?
Tror det är tre år sedan som de blev klar med hissen men sedan hade kvar saker som städning osv efter sig, som de drog på rätt länge.

Men - har det inte varit någon slags inspektion? Eller man gör kanske inte sådant..? OM trappan nu är för smal av säkerhetsskäl, borde man inte kunna ifrågasätta/anmäla detta någonstans då?

Har för mig att det är brandskyddsförening (?) som inspekterar utrymningsvägar och liknande. Osäker om det är rutin i flerfamiljshus dock. Hyresgästföreningen borde ju kunna hjälpa till att reda ut saker där då.

Har för mig att det är brandskyddsförening (?) som inspekterar utrymningsvägar och liknande. Osäker om det är rutin i flerfamiljshus dock. Hyresgästföreningen borde ju kunna hjälpa till att reda ut saker där då.
Räddningstjänsten i kommunen har hand om detta. Just i flerfamiljshus är inspektioner obligatoriska, i alla fall i min kommun.
Vad gäller regeln om 90 cm bredd kan denna frångås om huset har utvändig nödtrappa som håller rätt mått.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka