Se avstånd

E

elsaa

Heej! Jag undrar ifall ni har några tips angående hur man lär sig att se avsånden (till häst)? Jag vet att ett galoppsprång är 3,5 m och att 7 m ger 1 galoppsprång mellan hinder osv. Men hur lär man sig att se till häst och veta hur man ska rida för att komma rätt? Jag vet varifrån jag vill hoppa av men märker inte förrän ca 2 galoppsprång innan hur vi ligger. Och då är det ju lite försent att göra nått åt det. Så ifall någon har nått tips på hur man tränar upp sitt öga, övningar eller nått bra tankesätt, tell me!!

Sv: Se avstånd

Rid över bommar, ofta! Att träna upp ögat bygger mycket på känsla och att lära känna sin häst. Även om ett galoppsprång är 3.5 m så kan ju din häst ha lite kortare eller längre galopp.

Träna över bommar, både med relaterade avstånd, dvs där du vet att här ska det vara 5 galoppsprång och så lär dig känna och samtidigt titta, men träna även orelaterade avstånd, lägg ut bommar lite här och var.

Hitta en bra, rytmisk och balanserad galopp som du försöker hålla. Dvs låt inte hästen rusa iväg, då är det svårare att få in rätt känsla.

Öva öva öva! ;)

Lycka till!

/Timsetim

jag hade precis samma problem! Men ett tips är att ha ett lågt hindet (70-90) och lägga en bom ett gallop språng bort. när du galloperar över bommen räknar du högt 1, sen 0 över själva hoppet. när du klarat det flyttar du bommen ett till gallopsprång och gör samma sak men istället sä räknar du 2, 1, 0. o.s.v. första gången bör du inte göra mer än till 3 och på slutet kan du försöka utan bommen. Det funkade skit bra för mig!:D Det längsta jag klarat utan bom är 10 gallop språng ;). lycka till!

Jag har oxå problem med att hitta avstånd men jag brukar ha galoppbommar eller köra 5,5an ngr gånger. Sedan plockar jag bort bommen/hindret innan hindret och då vet jag exakt hur jag ska rida :D

En jättebra övning som jag lärt mig av vår western tränare är att lägga ut en bom platt på marken. Sedan ska man rida fram till den och göra halt. Man ska sen försöka säga hur långt bort från bommen hästen har sina framben, varpå man böjer sig lätt framåt och ser efter. välj gångart själv, men tänk på att ju fortare det går desto svårare blir det! Lycka till med din träning!

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 952
Senast: Dopy
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Relationer En person som var mig nära i barndomen fyller snart 90 år. Vi har inte haft någon kontakt på många år men när jag träffade hen innan jul...
2
Svar
22
· Visningar
2 291
Senast: cirkus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag åkte och red en privatlektion på en ridskola 40 minuter bort idag. Min kamrat för dagen blev en söt brun ponny. När jag satt upp och...
Svar
5
· Visningar
1 730
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka